[vc_row][vc_column][vc_column_text]Het exclusieve model is gelimiteerd tot 2.500 exemplaren en onderstreept niet alleen dat er nauwelijks grenzen zijn aan het concept van de Porsche 911. De Dakar herdenkt ook de eerste overall overwinning van Porsche in de Parijs-Dakar Rally van 1984 in de speciaal aangepaste 953, de eerste vierwielaangedreven 911. De nieuwe 911 Dakar is daarom optioneel verkrijgbaar met een Rallye Design pakket dat verwijst naar die iconische winnaar uit 1984.

Wat onmiddellijk opvalt aan de Porsche 911 Dakar, is zijn bodemvrijheid. Die is bij de Dakar 50 millimeter groter dan bij een 911 Carrera met sportonderstel. Bovendien kan het standaard liftsysteem de voor- en achterkant met nog eens 30 millimeter verhogen. De bodemspeling en hellingshoek komen daarmee op het niveau van conventionele SUV’s. Het liftsysteem wordt niet alleen gebruikt om langzaam over obstakels te kunnen rijden, maar is ook een integraal onderdeel van het nieuw afgestelde chassis. Voor ambitieuze offroaders is de instelling ‘high level’ beschikbaar tot een snelheid van 170 km/u. Bij overschrijding van deze snelheid zakt de auto automatisch terug naar het normale niveau.

De speciaal ontwikkelde Pirelli Scorpion All Terrain Plus-banden in de maat 245/45 ZR 19 vóór en 295/40 ZR 20 achter passen bij het sportieve offroad-uiterlijk. Het grove profiel heeft een diepte van negen millimeter; de versterkte wangen en het loopvlak bestaan ​​uit twee koordlagen. Dit betekent dat de banden van de Porsche 911 Dakar ook geschikt zijn voor de meest uitdagende offroad-omstandigheden. De nieuwe Dakar is daarnaast optioneel verkrijgbaar met Pirelli P Zero zomer- en winterbanden die eveneens twee koordlagen hebben. De terreinbanden die ook op de weg sportwagendynamiek bieden zijn standaard.

Zelfverzekerd op alle terreinen

De 3,0-liter biturbo zescilinder boxermotor met 480 pk (353 kW) en een maximumkoppel van 570 Newtonmeter levert superieure rijprestaties met een volle, kenmerkende boxersound. Vanuit stilstand accelereert de nieuwe sportwagen in 3,4 seconden naar 100 km/u; de topsnelheid is vanwege de All Terrain-banden begrensd op 240 km/u. De boxermotor van de 911 Dakar is standaard gekoppeld aan een 8-traps PDK en Porsche vierwielaandrijving. Daarnaast behoren achterasbesturing, motorsteunen van de 911 GT3 en actieve rolstabilisatie (PDCC) tot de standaarduitrusting. Door het samenspel van deze componenten rijdt de Dakar op zand en grind net zo dynamisch als op de Nordschleife. Er zijn twee nieuwe rijmodi te selecteren met de draaiknop op het stuur die zorgen voor maximale offroad-prestaties. De Rallye-modus is ideaal voor een losse, oneffen ondergrond waarbij de vierwielaandrijving is gefocust op de achterwielen. In de offroad-modus wordt de hoge bodemvrijheid automatisch geactiveerd. Deze modus is ontworpen voor maximale tractie op moeilijk terrein en op zand. Beide rijstanden zijn voorzien van de nieuwe Rallye Launch Control, die zowel een indrukwekkende acceleratie op losse ondergrond als een wielslip van zo’n 20 procent mogelijk maakt.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][read_more_button title=”Lees verder op site Porsch” url=”https://nieuws.porsche.nl/porsche-911-dakar-sportwagen-en-offroader-in-een/”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”34876,34877,34878,34879,34880″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]