Wat ooit begon als een designschets is nu de Juke Hybrid Rally Tribute:een unieke, conceptuele on-off van Nissan. Na overweldigende positieve reacties op de eerste beelden is besloten de schets tot leven te laten komen. En de timing had niet beter gekund; aankomende zomer maakt de nieuwe Juke Hybrid zijn opwachting in de showrooms. De Juke Hybrid Rally Tribute is voorzien van dezelfde hybride-aandrijflijn als de Juke Hybrid en is hiermee zowel een knipoog naar het illustere verleden als een viering voor wat komen gaat.

“De Juke Hybrid Rally Tribute staat voor ons optimisme en onze gedurfde mentaliteit. We bereiden momenteel een spannend nieuw hoofdstuk van de Juke-geschiedenis voor, vooruitlopend op de introductie van de nieuwe Juke Hybrid in de zomer. Deze auto biedt de sensatie en wendbaarheid die klanten van onze iconische Crossover verwachten, inclusief verbeterde prestaties en meer efficiëntie. De Juke Hybrid Rally Tribute tilt zijn speelse karakter naar een nieuw niveau”, aldus Coralie Musy, Vice President, Brand and Customer Experience, Nissans AMIEO-regio, over de realisatie van de Juke Hybrid Rally Tribute.

Tot 25% krachtiger en 40% zuiniger
Dat Nissan juist de Juke Hybrid Rally Tribute uitrust met de hybride-aandrijflijn van de nieuwe Juke Hybrid is een bewijs van de extra prestaties van deze productieversie, alsook van de verbeteringen op het gebied van efficiëntie en emissies.

De Juke Hybrid-aandrijflijn bestaat uit een ultramoderne Nissan-verbrandingsmotor van een nieuwe generatie, die speciaal is ontwikkeld voor gebruik in een hybride-aandrijflijn. De verbrandingsmotor produceert 69 kW en heeft een koppel van 148 Nm. De gekoppelde hoofdelektromotor biedt 36 kW vermogen en 205 Nm koppel. Een hoogspanningsstarter/generator, die wordt gevoed door een watergekoelde batterij van 1,2 kWh, levert een additionele 15 kW.

Het nettoresultaat is een geavanceerde aandrijflijn die 25% meer vermogen levert dan de huidige benzinemotor in de Juke, met een brandstofbesparing van ongeveer 40% in de stadscyclus, en tot 20% in de gecombineerde cyclus (cijfers onder voorbehoud van homologatie).

Slimme automatische versnellingsbak
De Juke Hybrid Rally Tribute neemt ook de geavanceerde multimodale versnellingsbak met lage wrijving over van de Juke Hybrid die medebepalend is voor het rijplezier van de Crossover. De transmissie maakt optimaal gebruik van de aandrijfkracht; of het nu om de elektromotor, de benzinemotor of beide gaat.

Om interne wrijving te verminderen, maakt de transmisse voor de vier ICE-versnellingen (brandstofmotor) en twee EV-versnellingen (elektromotor) gebruik van zogenaamde klauwkoppelingen in plaats van conventionele synchronisatieringen. Deze geavanceerde technologie wordt ook in de autosport toegepast. Bovendien maakt de transmissie geen gebruik van een koppeling om wrijving verder te reduceren. De auto start altijd 100% elektrisch waarbij de twee elektromotoren samen de versnellingen synchroniseren. Dit zorgt voor een soepele en responsieve acceleratie.

De transmissie wordt aangestuurd door een speciaal algoritme dat de schakelmomenten, de batterijregeneratie en de geavanceerde serie-parallelle werking beheert. De aandrijflijn kan hierdoor naadloos door verschillende soorten hybride-aandrijving (serie, parallel, serie-parallel) navigeren, afhankelijk van de acceleratie- en vermogensbehoefte en zonder dat de bestuurder hiervoor iets moet doen.

Rally-geïnspireerde aanpassingen
Net als de Gripz Concept die Nissan in 2015 op de IAA in Frankfurt als voorbode van de huidige Juke presenteerde, ontleent ook de Juke Hybrid Rally Tribute diverse designkenmerken aan de iconische Nissan 240Z die meer dan een halve eeuw geleden de East African Rally op zijn naam schreef.

Opvallend aan de Juke Hybrid Rally Tribute zijn de vergrote wielkasten om plaats te kunnen bieden aan de op maat gemaakte terreinbanden. De extra lampen op de motorkap en op het dak verwijzen naar de 240Z ‘Safari’.

Ook de zwarte motorkap en wielen zijn een visueel eerbetoon aan Nissans rallywapen dat in 1971 de loodzware Afrikaanse woestijnrally won. De historische sponsorlogo’s en het nummer 11 zijn eveneens een vette knipoog naar de 240Z-rallyauto van weleer, net als de extra versterkte beplating onder de voor- en achterzijde – ter bescherming van de onderkant van de auto.

Nissan rust de Juke Hybrid Rally Tribute uit met een versterkte wielophanging met langere veerwegen om ook in uitdagend terrein uitzonderlijk te kunnen presteren. Verder is de rallyauto voorzien van speciale offroad-banden (265/70 R16) voor optimale grip en tractie onder alle omstandigheden, hoe extreem deze ook zijn.

Vanbinnen oogt de Juke Hybrid Rally Tribute net zo ruig als vanbuiten. Om de carrosserie meer stijfheid te geven, is het interieur uitgerust met een rolkooi. Die zorgt er bovendien voor dat bestuurder en navigator goed beschermd zijn op het moment dat dit nodig is. De achterbank is verwijderd om ruimte te bieden aan reservewielen. Verder zijn vierpuntsgordels aangebracht om bestuurder en navigator rotsvast en veilig op hun racestoelen te houden.

Andere aanpassingen zijn de montage van een brandblusser, een intercomsysteem inclusief hoofdtelefoon voor bestuurder en navigator, een met alcantara bekleed stuurwiel en een hydraulische handrem met hooggeplaatste hendel zodat-ie extra snel en gemakkelijk bediend kan worden.

“Als onderdeel van ons streven om ons aanbod te elektrificeren, komt er dit jaar een ongekende golf van nieuwe geëlektrificeerde Nissan-aandrijflijnen en -voertuigen. Naast de nieuwe Juke Hybrid introduceren we ook onze innovatieve e-Power-aandrijflijn op de Qashqai. Daarnaast zijn we al gestart met het in ontvangst nemen van bestellingen voor ons nieuwe vlaggenschip, de ARIYA, terwijl de Townstar EV, onze elektrische bestelauto, later dit jaar in de verkoop zal gaan. En in de tweede helft van het jaar wordt ook nog de gloednieuwe X-Trail geïntroduceerd,” aldus Coralie Musy.

De Juke Hybrid Rally Tribute maakt gebruik van de ‘E-Fluids’ en biobrandstoffen van Shell, Nissans sponsor tijdens de East African Rally van 1971. In de wereld van vandaag sluit dit aan op Nissans inspanningen om de sensatie die inherent is aan de rallysport zo milieuvriendelijk te maken.

Nissan tijdens de East African Rally
De slopende East African Rally van 1971 was voor Nissan een doorslaand succes. Niet alleen pakte de 240Z, van rallyrijder Edgar Herrmann en navigator Hans Schüller, de overwinning, de legendarische sportauto – waarvan onlangs de nieuwste generatie werd gepresenteerd – eindigde in het klassement ook op de tweede en een verdienstelijke zevende plaats. Bovendien was het de tweede opeenvolgende overwinning van Nissan in deze rally.

De compacte en gestroomlijnde 240Z werd aangedreven door een 2.4 zescilinder-in-lijn-motor, goed voor een vermogen van 210 pk, dat volledig naar de achterwielen werd gestuurd. De winnende auto werd in 2013 geheel gerestaureerd en maakt sindsdien deel uit van Nissans erfgoedcollectie in Zama, vlak bij het hoofdkwartier van Nissan in de prefectuur Kanagawa in Japan.