- De geavanceerde Nissan e-4ORCE-vierwielaandrijving met twee elektromotoren is ontworpen voor geëlektrificeerde en volledig elektrische aandrijflijnen
- Deze nieuwe Nissan-technologie is gebaseerd op drie basisaspecten: optimale controle door elektromotoren, door de vierwielaandrijving en door de ondersteltechnologie
- Het e-4ORCE-systeem zorgt voor krachtige en soepele aandrijving, superieure controle en handling onder alle omstandigheden en comfort voor alle inzittenden
- e-4ORCE is beschikbaar op de nieuwe Nissan X-Trail en de volledig elektrische Nissan ARIYA, voor optimaal rijplezier in alle seizoenen
Van de ijzige winter in Beieren tot de kleurrijke lente in de Alpen en van broeierige, hete zomers tot de natte en winderige onvoorspelbaarheid van de herfst: de Nissan e‑4ORCE-techniek is gemaakt voor alle seizoenen. De besneeuwde bergwegen van de Pyreneeën en het ijscircuit van Andorra – op 2.400 meter het hoogste permanente circuit ter wereld – vragen het uiterste van elke aandrijflijn, maar de e-4ORCE-aandrijflijn laat zich ook daar niet kennen en biedt superieure controle op alle ondergronden.
De ‘e’ in e-4ORCE staat voor de elektromotoren die Nissan in het systeem toepast. ‘4ORCE’ verwijst naar de fysieke kracht en energie van de auto terwijl het cijfer 4 staat voor vierwielaandrijving. Nissans ingenieurs die aan de aandrijftechniek werkten, gebruikten hun uitgebreide expertise voor drie belangrijke aspecten: de aansturing van de elektromotoren, de vierwielaandrijving en de ondersteltechnologie. Het resultaat is innovatieve technologie die zorgt voor een vertrouwenwekkend en dynamisch evenwicht onder alle omstandigheden.
Door de twee elektromotoren en daarmee het ontbreken van een centrale aandrijfas is het e-4ORCE-systeem aanzienlijk compacter dan traditionele vierwielaandrijving. Met een elektromotor voor iedere as en het ontbreken van een differentieel is bovendien meer interieurruimte beschikbaar.
e-4ORCE biedt een krachtige en soepele aandrijving
Nissan heeft de innovatieve e-4ORCE-vierwielaandrijving ontworpen voor de Ariya, met zijn volledig elektrische aandrijving, als voor de X-Trail met het baanbrekende e-POWER-systeem. Met beide systemen zijn de wielen volledig elektrisch aangedreven.
In de X-Trail leveren de twee elektromotoren een systeemvermogen van 157 kW, goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/uur in 7,0 seconden. Het koppel op de achterwielen is 10.000 keer sneller beschikbaar dan bij mechanische vierwielaandrijving.
De ARIYA e-4ORCE heeft een systeemvermogen van 225 kW. Dat is goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/uur in 5,7 seconden. Beide modellen hebben onder alle omstandigheden zelfverzekerde rijeigenschappen en een optimale dynamiek, voor een krachtig en soepel weggedrag.
e-4ORCE voor superieure controle en intuïtieve handling
Het e-4ORCE-systeem reguleert het vermogen van de twee elektromotoren en verdeelt dat gelijkmatig en onafhankelijk over de voor- en achteras. Met het e-4ORCE-systeem gaat de auto uiterst koersvast door de bochten en zijn stuurcorrecties vrijwel overbodig. Daardoor ervaart de bestuurder de kracht en directheid van volledig elektrische aandrijving optimaal. De e-4ORCE-technologie biedt continu een uitgebalanceerde controle van het onderstel, maximale koersvastheid en stuurprecisie en anticipeert op het rijgedrag van de bestuurder. Ook compenseert het systeem onderstuur en minimaliseert het carrosseriebewegingen voor meer rijcomfort.
e-4ORCE geeft vertrouwen op elke ondergrond
e-4ORCE verdeelt het koppel over de voor- en achterwielen, zodat de grip van de banden maximaal is, aangepast aan de ondergrond en de rijomstandigheden. Het reguleert de remkracht voor elk wiel afzonderlijk. Dankzij de nauwkeurige aansturing van elektromotoren en remmen blijft de auto steeds de juiste richting volgen, ongeacht of het wegdek heel nat of zelfs glad is.
Cruciaal voor de stabiliteit is de uitgebalanceerde verdeling van het vermogen van de twee elektromotoren. De verdeling is in een tienduizendste van een seconde aan te passen en dat is aanzienlijk sneller dan bij mechanische vierwielaandrijving.
e-4ORCE: bewegingscontrole voor optimaal rijcomfort
Een ander voordeel van e-4ORCE is de comfortabele rijbeleving met minimale carrosseriebewegingen. Zo ‘duikt’ de carrosserie dankzij de energieregeneratie slechts minimaal tijdens remmen en vertragen, doordat het systeem de rembalans over de voor- en achteras reguleert en varieert. Het systeem kan – doordat het twee elektromotoren omvat in plaats van slechts één – bovendien sterker energie regenereren, wat de efficiëntie van de auto nog verder verhoogt.
“e-4ORCE is de nieuwste van vele vooruitstrevende technologieën die Nissan de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Elektrificatie geeft ons de kans om een grote stap te zetten op gebied van de effectiviteit en responsiviteit van vierwielaandrijving. We zijn ervan overtuigd dat onze klanten e-4ORCE in de ARIYA en nieuwe X-Trail zullen waarderen, ook al zijn zij zich wellicht niet bewust van de werking ervan”, zegt Cliodhna Lyons, Vice President Product Planning van Nissan AMIEO.
De introductie van e-4ORCE is een grote stap voorwaarts in de elektrificatiestrategie van Nissan op weg naar een schonere en veiligere wereld.