NIO, de aanbieder van slimme elektrische auto’s, lanceert vandaag de EL6 in Europa. De slimme elektrische allround SUV is 15 juni 2023 te bestellen en belooft users in Duitsland, Nederland, Zweden, Denemarken en Noorwegen een ervaring die hun verwachtingen overtreft.

In Nederland begint de consumentenadviesprijs voor de EL6 bij € 55.9001,2 in combinatie met het innovatieve Battery-as-a-Service (BaaS)-model van NIO a € 169 (75 kWh) of € 289 (100 kWh) per maand.

  • NIO EL6 verkrijgbaar in Duitsland, Nederland, Zweden, Denemarken en Noorwegen
  • Voorverkoop start op 15 juni 2023, leverbaar vanaf medio november
  • Elektrische allround SUV te rijden via NIO Subscription of verschillende koopopties

De EL6 is ontworpen volgens de pure, verfijnde en vooruitstrevende designtaal van NIO en is tegelijkertijd een toonbeeld van de “Design for AD”-filosofie, waarbij de Watchtower-Sensor-Layout een nieuw paradigma vormt voor het design van slimme EV’s. De EL6 is 4.854 mm lang, 1.995 mm breed, 1.703 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.915 mm.

Het dashboard heeft een sculpturaal dual-layer design dat is geïnspireerd op de natuur en is voorzien van duurzaam rotan en onzichtbare ventilatieopeningen. Een primeur voor de EL6 is de op maat gemaakte akoestische afwerking van de luidsprekers, voor een nog betere audio-ervaring en een hoogwaardige uitstraling. Dankzij het grootste te openen panoramadak in zijn segment, kan bijna een vierkante meter natuurlijk zonlicht in het interieur vallen om de sfeer verder te verhogen.

Omdat de gebruikerservaring bij NIO hoog in het vaandel staat, is er veel aandacht besteed aan comfort en gemak. Het door NIO in eigen huis ontwikkelde premium, gepatenteerde stoelplatform omvat onder meer een tot 20-voudige instelbare bestuurdersstoel. De stoelen zijn voorzien van een meerlaags comfortsysteem met een ondersteunend materiaal dat uit negen lagen bestaat.

De geoptimaliseerde Lounge Seat biedt de voorpassagier een uitzonderlijk comfort. Hij is in  22 richtingen te verstellen en heeft ook een comfortabele ‘zero gravity’-modus die kan worden ingeschakeld met een enkele druk op de knop. In de liggende modus, die tot wel 160 graden kan worden ingesteld, heeft de voorpassagier extra comfort dankzij de verstelbare beensteun, waarmee een bijna horizontale rustpositie is te creëren. De voorstoelen zijn ook leverbaar met ventilatie, achtpunts massage en driezoneverwarming voor het zitkussen, de rugleuning en beensteun. Ook de tweede zitrij is uitgerust met elektrisch verstelbare zitplaatsen.

De EL6 heeft een flexibele bagageruimte met drie lagen en een maximaal volume van 668 liter. De achterbank kan worden neergeklapt in een 40/20/40-indeling waarmee de  capaciteit kan worden vergroot tot 1.430 liter.

Ook deze SUV heeft het hoogwaardige DNA van NIO. Hij is dan ook standaard voorzien van een tweemotorige vierwielaandrijving, bestaande uit een 150 kW inductiemotor voorin en een 210 kW sterke permanente magneetmotor achterin. Met zijn systeemvermogen van 360 kW en een maximum koppel van 700 Nm accelereert de EL6 in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Het krachtige remsysteem met vaste remklauwen en vier zuigers maken een remafstand mogelijk van slechts 34,5 meter vanaf 100 km/u.

Users kunnen kiezen uit negen rijmodi. Het gepatenteerde Intelligent Chassis Controller (ICC) van NIO werkt samen met het Continuous Damping Control (CDC)-systeem om tot 500 dempingsaanpassingen per seconde te maken. Het duurt slechts 0,01 seconden om een aanpassing van de dempingskracht van meer dan 6.000 N te voltooien, wat zorgt voor een hoog comfort en grote dynamiek. Met het Intelligent Smooth Stop (ISS) van NIO kan de EL6 automatisch de remkracht aanpassen.

De slimme SUV van NIO is ook uitgerust met NIO AQUILA Super Sensing met 33 krachtige detectoren en NIO ADAM Super Computing met vier NVIDIA Drive Orin X-chips die samen een rekenkracht van 1.016 TOPS genereren.

Eveneens standaard zijn een Enhanced Head-Up Display (HUD) en de intelligente Adaptive Driving Beam (ADB) koplampen. De LiDAR wordt ondersteund door het AQUILA Super Sensing-systeem en camera’s aan de voorkant om automatisch de wegomstandigheden te detecteren en de verlichting te regelen. Hiermee wordt niet alleen een nauwkeurige bundelverdeling gegarandeerd maar ook de veiligheid verder vergroot.

De EL6 is verkrijgbaar in tien carrosseriekleuren en kan worden geconfigureerd met vier verschillende interieurthema’s, waarbij twee tinten exclusief verkrijgbaar zijn voor deze SUV: Galaxy Shadow voor het exterieur en Warm Gravel voor het interieur.

1 De netto en bruto catalogusprijs met BaaS-abonnement is zonder batterij. De consumentenadviesprijs is de bruto catalogusprijs inclusief rijklaarmaakkosten.
2 De fiscale waarde start vanaf € 66.471 (75 kWh) of € 75.471 (100 kWh) met een netto bijtelling vanaf € 395 (75 kWh) of € 456 (100 kWh) op basis van 36,93% inkomstenbelasting