De NIO EL7 is de eerste SUV van het merk met het kenmerkende ‘Design for AD’, met ‘watchtower’ sensorlayout. Het indrukwekkende front is voorzien van het opvallende X-Bar stijlkenmerk en de NIO Double-Dash dagrijverlichting met 3D-cut technologie. De geprononceerde lijnen op de motorkap creëren, samen met de naar voren geplaatste Shark Nose en gestroomlijnde aeroranden, een onconventionele, sportieve uitstraling. De vloeiende heuplijn, de sculpturale skirts en geprononceerde wielkasten zorgen in combinatie met de Flush deurgrepen voor een krachtig en evenwicht zijaanzicht. De opvallende Air Wing achterlichtunit bestaat uit 202 diamantvormige LED-modules die zachte en vloeiende lichtbanen creëren die lijken op bewegende vleugels.
Tweede woonkamer
Net als bij de ET7, die vorig jaar in Nederland is geïntroduceerd, kenmerkt het interieur van de EL7 zich met zijn sculpturale dual-layer design. De innovatieve SUV-layout is geoptimaliseerd om een open en onbelemmerde ruimte te creëren voor vijf inzittenden met hun bagage. De superieure hoofd- en beenruimte op beide zitrijen en de volledig vlakke vloer zorgen, in combinatie met de innovatieve Ultra-Fit voorstoelen en elektrisch verstelbare achterbank met luchtkusseninstelling, voor een ongekend comfort. De EL7 biedt inzittenden zowel voor- als achterin stoelverwarming, ventilatie én massage aan de voorzijde. Het grote panoramische schuifdak draagt bij aan de ruimtelijke sfeer van het interieur dat is afgewerkt met hoogwaardige en duurzame materialen waaronder de Haptex® stoelbekleding en rattan afwerkingselementen.
Sportief én praktisch
De nieuwe NIO EL7 combineert zijn sportieve en aerodynamische karakter met de gewilde eigenschappen van een SUV. Dit uit zich niet alleen in een enorme ruimte voor de inzittenden, maar ook in een royale bagageruimte met een maximumvolume van 658 liter, ideaal voor uitstapjes of vakanties. Met de achterbank neergeklapt, heeft de bagageruimte een diepte tot 1.880 mm, voor nóg meer opslag en flexibiliteit. De EL7 is ook de ideale elektrische SUV voor outdoor activiteiten met standaard AWD en een trekgewicht van maximaal 2.000 kg. De elektrisch inklapbare trekhaak met Trailer Mode is ook onderdeel van de standaarduitrusting.
Boordevol NIO tech
De slimme NIO EL7 is voorzien van de baanbrekende technologieën van de ET7. Net als het sedan topmodel van de line-up van NIO is deze SUV dan ook standaard uitgerust met onder meer het nieuwste intelligente Banyan-systeem met NIO Aquila Super Sensing dat beschikt over 33 krachtige sensoren, waaronder een ultralange-afstands hogeresolutie LiDAR, zeven 8MP hoge-resolutie camera’s, vier 3MP lichtgevoelige camera’s, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimeter-golf radars, 12 ultrasone sensoren, GPS, IMU, en HOD. NIO Aquila herdefinieert de standaard van autonoom rijdende sensorsystemen in productiemodellen.
Ook present in de EL7: ‘s werelds eerste AI-assistent NOMI, het 7.1.4 soundsystem met Dolby Atmos panoramische geluidstechnologie, het 12,8-inch AMOLED centrale bedieningsscherm en hoogwaardige AR- en VR-technologie en de Smart Air Suspension.
De 4.912 mm lange SUV heeft een Dual-Motor Smart AWD aandrijflijn met voor een 180 kW permanente magneetmotor en achter een 300 kW inductiemotor voor een gecombineerd vermogen van 480 kW (653pk) en een maximumkoppel van 850Nm. De NIO EL7 heeft een bereik van maximaal 513 km (WLTP met 100kWh-accupakket en 20” velgen). Met deze zeer krachtige aandrijflijn is de EL7 in staat om indrukwekkende prestaties te leveren. In sport+ modus kan de grote SUV van 0 naar 100 km/u accelereren in 3,9 seconden.
NIO Subscription, BaaS, koop of lease
De NIO EL7 is leverbaar in één zeer rijk uitgeruste variant, die is te specificeren met een 75 kWh of 100 kWh batterij. De eerste SUV van NIO in Nederland is te personaliseren met drie verschillende interieurthema’s, 21” lichtmetalen velgen en 7 carrosserielakken. NIO biedt de EL7 op verschillende manieren aan om users een maximale keuzevrijheid te bieden. De EL7 is dan ook verkrijgbaar inclusief de batterij of in combinatie met een BaaS abonnement waarbij de batterij wordt gehuurd en kan worden gewisseld in de revolutionaire NIO Power Swap Stations. In Nederland zijn al meerdere stations operationeel.
De NIO EL7 kan ook worden gereden via het zorgeloze NIO Subscription abonnement waarin onder meer onderhoud, reparatie, verzekering, afschrijving én winterbanden zijn meegenomen. NIO biedt naast zakelijke leasing verschillende abonnementsvormen aan, waaronder het maandelijks opzegbare NIO Flex Subscription voor nóg meer gemak en flexibiliteit. In combinatie met NIO Subscription kan de user altijd gebruik maken van de batterijwisseltechniek.
Indien gewenst kan de EL7 ook op traditionele wijze worden gekocht. De NIO EL7 heeft een consumentenadviesprijs vanaf € 76.9001 in combinatie met het BaaS-abonnement en € 88.9002 inclusief batterij.