banner

Nieuwe Renault Austral

Nieuwe Renault Austral

In aanloop naar de officiële onthulling van een nieuw model wordt de auto getest op de openbare weg, maar dan wel met camouflagemateriaal om de lijnen en stijlkenmerken te verbergen. Kunnen we van de prototypecamouflage geen artistieke creatie maken? Dat was de uitdaging die François, designer bij de Directie Design van Renault Group, op zijn bord kreeg. Hij legt uit hoe hij een specifieke bestickering ontwierp om het lijnenspel van nieuwe Renault Austral te verhullen.

Op internet, social media en in vakbladen wordt het hele jaar door enthousiast jacht gemaakt op zogeheten ‘spyshots’ (spionagefoto’s) van nieuwe modellen. Beelden zijn er in overvloed, maar zelden van een ongecamoufleerd exemplaar. De prototypes die op heterdaad worden betrapt tijdens rijtests op de openbare weg zijn meestal zorgvuldig bedekt met min of meer psychedelische, zwart-witte bestickering. Het doel spreekt voor zich: toekomstige modellen beschermen tegen nieuwsgierige blikken zodat hun officiële onthulling een grote verrassing blijft.

De camouflage verbergt of vervormt de opvallende lijnen en kenmerkende stijlelementen van een nieuw model. Dat geldt vaak voor de grille, de uiteinden van de flanken, de motorkap, de verlichting en zelfs het merklogo. De designers van Renault zijn trots op hun creaties, maar moet ze toch lelijker maken om hun werk vertrouwelijk te houden.

”Door zijn camouflage uit te werken, wilden we van de laatste testfase van de nieuwe Renault Austral een nieuw hoogtepunt maken in het officiële onthullingsproces, door tegelijk de nieuwe visuele identiteit van het merk uit te dragen.”
François, Lead Designer, Directie Identiteit Group, Renault

Mooi verbergen

Voor zijn uitstapjes in de ‘pre-reveal’-fase kreeg de Renault Austral een unieke bestickering die door François is ontworpen. Deze vermomming doet echter geen afbreuk aan de stijl van de auto. De camouflage oogt ultra-grafisch en verwarrend, zonder dat het ten koste gaat van de hoofdfunctie, namelijk het lijnenspel op uitstekende wijze verbergen.

Autofabrikanten gebruiken doorgaans twee camouflagetechnieken:

  • Valse vullingen of volumes om de ‘echte’ vormen aan het zicht te onttrekken.
  • Bestickering of afdekking om de carrosserie te bedekken met een zelfklevende, tweede huid.

Voor de nieuwe Renault Austral koos François voor bestickering waarbij twee vragen opdoemden: waarom zou je mooie dingen verbergen onder een lelijk masker? Is het niet mogelijk om de ene artistieke creatie te verbergen onder een andere artistieke creatie?

Tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikten Angelsaksische oorlogsschepen een camouflage met de naam ‘dazzle’ of ‘razzle dazzle’. De schepen waren volledig bedekt met zeer grafische vormen, louter uitgevoerd in zwart en wit. Dat sterke contrast was bedoeld om het perspectief, de reflecties en het licht te breken.

In dit stadium van de ontwikkeling van de Renault Austral was het absoluut noodzakelijk om zijn contouren zo veel mogelijk te ‘vangen’. François liet zich daarbij inspireren door de basisprincipes van de geschilderde ‘dazzle’: het sterke contrast tussen zwart en wit, een bron van optische trillingen.

Vanaf het begin van het project wilde hij werken met de nieuwe stijlelementen van het merk en het merklogo in het bijzonder. De iconische ruit leent zich met zijn geschiedenis en grafische thema’s perfect voor een ‘lijnenspel’. François gebruikte dit als inspiratie. Door met schaalvariaties te spelen, creëerde hij een opvallend en uniek motief.

De originaliteit, esthetiek en moderniteit van de nieuwe, visuele Renault-identiteit werden dan ook gebruikt om de typische vormen van nieuwe Renault Austral te vervormen. Zo worden het merk en model met een artistieke knipoog in de kijker gezet.

Oplichten

Voor de camouflage koos François voor zwart en wit, verschillende schalen en diverse hoeken om het contrast te versterken. Fluogeel voegt een vleugje pit toe en versterkt zijn algehele impact op de weg.

De camouflage van de nieuwe Austral is niet zomaar een bestickering, maar werd geheel op maat gemaakt voor elk carrosseriedeel. Zo werd een 3D-model van de Renault Austral gebruikt om de motieven perfect aan te passen aan de vormen en reliëfs van het onderdeel, zoals de motorkap en achterste zijpanelen.

De motieven, die kleiner zijn aan de voorzijde, zijn juist groter aan de achterzijde om de camouflage te accentueren. De overlappingen bevinden zich voornamelijk op de achterste zijruiten waar het design van de auto erg is uitgesproken. Ook de grille en de lichtsignatuur, vooral aan de achterzijde, werden aan het zicht onttrokken. De overlapping van glanzende elementen op een matte achtergrond geeft het geheel een erg verfijnde look.

Het lijmen van de verschillende puzzelstukken vereiste uiterste zorgvuldigheid om de carrosserie niet te beschadigen, zowel bij het snijden als bij het aanbrengen van de bestickering. Alles moet perfect zijn om de nieuwe Renault Austral in de kijker te zetten met zijn artistieke creatie. En omgekeerd.

François werkte de camouflage uit om sensatie te creëren rond de Renault Austral, zodat er over het product en het merk wordt gesproken. Een camouflage maken om gezien te worden, als dat geen verbazingwekkende paradox is!

‘Dazzle’-camouflage heeft toekomst

François ontwierp eerder ook de camouflage van de nieuwe Megane E-Tech electric die tijdens Renault Eways werd onthuld. De behoefte om de lijnen van de auto te verhullen, was toen minder groot dan bij de Austral. Het grafische thema was minder sterk uitgewerkt en speelde meer op het verloop van zwart naar wit aan de achterzijde van de auto.

Toch ogen de lijnen en zowel grafische als hoekige motieven erg trendy. Volgens François kan deze camouflage eindeloos worden toegepast op alle toekomstige voertuigen en prototypes.

De designafdeling van Renault kreeg zelfs vragen van klanten die hun nieuwe Megane in deze look wilden bestellen. Het bewijs dat een geslaagde artistieke creatie een andere creatie kan ‘verbergen’.

 – Persbericht

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
X