Dit jaar viert Opel “125 jaar autoproductie” en dat staat in het teken van innovatie. Al 125 jaar maakt het merk met de Blitz toptechnologieën toegankelijk voor iedereen – van efficiënte aandrijvingen tot adaptieve wielophangingssystemen en geavanceerde assistentie- en veiligheidssystemen. Opel let ook op zitcomfort en doet dat al sinds de productie van zijn eerste auto, de Patentmotorwagen System Lutzmann. De nieuwste ontwikkelingen op dat vlak zijn te ervaren in de nieuwe Opel Grandland en de nieuwe Opel Frontera.
- Nieuwe Opel Frontera: innovatieve en gepatenteerde Intelli‑Seat
- Nieuwe Opel Grandland: verder ontwikkelde stoelen met verstelbare zijwangen
- Al jaren bij Opel: AGR-gecertificeerde (Aktion Gesunder Rücken e.V) stoelen
- 125 jaar ervaring: van rijtuigstoelen naar high‑tech features zoals massagefunctie
Intelli-Seats in nieuwe Grandland en Frontera
De nieuwe Opel Frontera en de nieuwe Opel Grandland maken indruk met hun Intelli‑Seats voorin. Een speciale inkeping in het midden van de stoel vermindert de druk op het stuitbeen. Deze gepatenteerde Intelli‑Seat-functie zorgt voor meer ontspannen rijcomfort, wat vooral is te merken bij lange ritten op de snelweg. Voor extra comfort op koude dagen is er optionele stoelverwarming. Bovendien zijn de stoelen niet alleen ergonomisch van vorm, ook de beschikbare bekledingen zijn gemaakt van volledig duurzaam gerecycled materiaal, wat past in de Greenovation‑strategie van Opel.
Bij het vlaggenschip Opel Grandland, winnaar van ‘Gouden Stuurwiel 2024’, is de gepatenteerde Intelli-Seat-functie standaard bij alle uitvoeringen. In dit SUV-model is ook optioneel de ergonomische Intelli-Seat Pro (in Nappa-leder), gecertificeerd door AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.), verkrijgbaar.
Deze stoelen zijn voorzien van elektrisch verstelbare zijwangen. Twee luchtkussens in de rugleuning verbeteren de zijdelingse ondersteuning en kunnen naar persoonlijke voorkeur worden aangepast. De stoelen bieden bovendien ventilatie, verschillende massageprogramma’s en tal van andere functies. De Intelli-Seat Pro vertegenwoordigt de top in zitcomfort en individuele instelmogelijkheden binnen het Opel-assortiment.
Al vroeg oog voor comfort: Lutzmann met een met zacht leer beklede zitbank
Aan het einde van de 19e eeuw kon men nog niet dromen van dergelijke technisch verfijnde stoelen. De focus lag toen op de speurtocht naar motorvermogen. Comfort speelde een ondergeschikte rol. Destijds leken auto’s nog op koetsen. Neem bijvoorbeeld de Opel Patentmotorwagen ‘System Lutzmann’ uit 1899: niet alleen de auto, maar ook de rechtopstaande bank deed denken aan een koets. Verstelmogelijkheden waren er niet. Opel bood echter wel iets dat destijds een groot pluspunt was: de bank was luxueus bekleed met leer.
Dertig jaar later, in 1929, was er nog steeds sprake van een niet verstelbare bank voor in de Opel 4/20 ‘Moonlight Roadster’. Die was echter aanzienlijk lager geplaatst en maakte het mogelijk om de benen naar voren uit te strekken, zoals nu. In het vierdeurs model en de limousine konden de voorstoelen worden neergeklapt. Al snel volgde de volgende stap in stoelontwikkeling bij de Opel 1.8 Liter uit 1931: de voorstoelen waren nu in lengterichting verstelbaar. Brochures uit die tijd beschreven: “De verstelbare voorstoelen zijn als clubfauteuils: diepe zit en comfortabel, met comfortabele rugleuningen.” De latere 1.2 Liter Regent bood nog een bijzonder kenmerk: “Brede, comfortabele en uitnodigende zitplaatsen voor- en achterin. De grote bagageruimte is toegankelijk door simpelweg de achterste rugleuning naar voren te klappen.”
Ontwikkeling van meer zitcomfort: Opel Olympia, Kapitän en GT
Vanaf begin jaren vijftig waren de stoelen in de Opel Olympia bevestigd op een metalen frame en ook in lengterichting verstelbaar. Om de toegang tot de achterbank te vereenvoudigen, konden de rugleuningen van de voorstoelen naar voren worden geklapt. In 1956 ging de Opel Kapitän L nog een stap verder. De verstelbare rugleuningen van de voorstoelen konden helemaal horizontaal achterwaarts worden geklapt, simpelweg door aan een hendel te trekken en achterover te leunen. De zogenaamde ‘relaxstoel’ was geboren. De rails waarop de stoelen schoven, waren onder een helling gemonteerd. Dit betekende dat de hoogte van de zitpositie veranderde afhankelijk van de lengteverstelling.
In 1968 ging de Opel GT in serieproductie. Dit legendarische model had een gedurfd en sportief ontwerp. Passagiers zaten comfortabel in stoelen met een sportieve vorm, met verlengde zittingen en een aanzienlijk verbeterde schoudersectie. Vanaf het einde van de jaren zestig rustte Opel geleidelijk verschillende modellen uit met optionele hoofdsteunen, zoals de Kadett B, Rekord C, Commodore A en Olympia.
De volgende belangrijke ontwikkelingsstap kwam in 1978. In lijn met het credo ‘Comfort is een functie van technologie’ introduceerde Opel de in hoogte verstelbare stoel in verschillende uitvoeringen van de Monza en Senator. “Om elke bestuurder – ongeacht lengte of formaat – een optimale persoonlijke zitpositie en zicht te garanderen, kan de bestuurdersstoel naadloos worden aangepast in termen van lengtepositie, rugleuninghoek (…) en bij de Senator CD zelfs de zithoogte”, stond in de Opel-brochure.
Flex7-stoelsysteem in de Opel Zafira
Opel presenteerde in 1999 een wereldwijde innovatie in de Zafira met het Flex7-stoelsysteem. Voor het eerst kon een compacte MPV met plek voor zeven personen in een mum van tijd worden omgetoverd tot een tweepersoons-versie met een grote laadruimte, zonder de stoelen te hoeven verwijderen. Dankzij een slim mechanisme konden beide afzonderlijke stoelen van de derde rij plat worden gevouwen in de vloer van de kofferbak. Vervolgens konden de zitkussens en rugleuningen van de tweede rij worden neergeklapt, naar voren geschoven tegen de eerste rij en daar worden vastgezet. Zo ontstond een laadvolume tot 1.700 liter (VDA-norm). Met dit concept tilde Opel flexibiliteit naar een hoger niveau en ontwikkelde het verder tot het loungesysteem met in dwarsrichting verstelbare buitenstoelen op de middelste rij.
Goed voor de rug: AGR-gecertificeerde ergonomische stoelen vanaf 2003
Ontspannen reizen verhoogt niet alleen het welzijn en de veiligheid van passagiers, maar is ook een belangrijke gezondheidsfactor. Opel heeft een pioniersrol op dit vlak. Als eerste autofabrikant bood Opel in 2003 stoelen aan in de middenklasse met het AGR-keurmerk. De experts van Aktion Gesunde Rücken e.V. kenden het keurmerk toe aan de 18-voudig elektrisch verstelbare, multicontour bestuurdersstoel in de Opel Vectra/Opel Signum.
De opmars van de ergonomisch superieure stoelen zette zich in 2008 voort in de Opel Insignia met een zeer ruim verstelbereik – 65 mm (elektrisch) in hoogte en maar liefst 270 mm in lengte. De bestuurdersstoel was AGR-gecertificeerd. En in 2012 was de Opel Meriva de eerste auto die het felbegeerde AGR-keurmerk ontving voor het algehele ergonomische concept: FlexDoors met een openingshoek van 84 graden, FlexSpace-systeem, AGR-gecertificeerde ergonomische stoelen en de FlexFix-fietsendrager.
De AGR-gecertificeerde stoelen in de Astra-generatie, die in 2015 werd geïntroduceerd, waren niet alleen meervoudig verstelbaar in hoogte, lengte en hoek (inclusief zijwangenverstelling), maar optioneel ook verkrijgbaar met extra comfortfuncties zoals massage-, ventilatie- en geheugenfunctie.
Opel blijft de door de Aktion Gesunder Rücken e.V. erkende stoelen verder ontwikkelen en verrijken met innovaties die autorijden nog relaxter en gezonder maken. De nieuwste ontwikkeling op dit gebied zijn dus te vinden in de nieuwe Opel Frontera met Intelli-Seat en in de nieuwe Opel Grandland met Intelli-Seat Pro – met meer comfort en ergonomische instellingen dan ooit tevoren.