Zelfs het basismodel met 285 kW (387 pk) is al krachtiger dan het vorige model. Het S-model met een vermogen van 310 kW (421 pk) staat garant voor een aanzienlijk hoger prestatieniveau. De actieve, volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ geeft het vermogen wiel-selectief door aan de achteras via AMG TORQUE CONTROL en vormt zo de basis voor de beste tractie onder alle rijomstandigheden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw achterasdifferentieel met twee lamellenkoppelingen – één voor elk achterwiel. De automatische transmissie met dubbele koppeling AMG SPEEDSHIFT DCT 8G verdeelt het vermogen binnen een fractie van een seconde, al naargelang de rijsituatie.
“De tweede generatie van onze zeer succesvolle compacte sportmodellen is compleet. De Mercedes-AMG GLA 45 en GLA 45 S beschikken nu ook over onze innovatieve viercilinder turbomotor, waarmee we op kop gaan in dit segment. Bovendien is de nieuwe GLA 45 niet alleen aanzienlijk dynamischer dan zijn voorganger, maar hij biedt ook meer praktisch gebruiksgemak, waardoor hij een dynamische, lifestyle-georiënteerde doelgroep aanspreekt”, aldus Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.
Een innovatie die een substantiële bijdrage levert aan de unieke rijervaring is de actieve, volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+: dit systeem biedt een selectieve vermogensverdeling over de achterwielen via AMG TORQUE CONTROL. Dit betekent dat het vermogen op flexibele wijze over het linker- en rechterachterwiel wordt verdeeld, afhankelijk van de rijsituatie – wat resulteert in een optimale tractie, ongeacht de toestand van het wegdek en de route die wordt afgelegd. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw ontwikkeld achterasdifferentieel met twee lamellenkoppelingen, die selectief de vermogensafgifte aan elk achterwiel regelen.
Nieuwe viercilinder turbomotor met een topvermogen
Met een vermogen tot 310 kW (421 pk) is de volledig nieuwe Mercedes-AMG 2,0 liter motor momenteel de krachtigste viercilinder met turbo ter wereld die in serie wordt geproduceerd. Mercedes-AMG heeft het vermogen van de vorige motor met 30 kW (40 pk) verhoogd. Ook het maximumkoppel is toegenomen, van 475 naar maar liefst 500 Nm.
De viercilindermotor levert uiterst dynamische prestaties in twee vermogensvarianten: het 310 kW (421 pk) sterke S-model en het 285 kW (387 pk) sterke basismodel. De nieuwe compacte sportmodellen accelereren van 0 tot 100 km/h in recordtijd: de GLA 45 S 4MATIC+ heeft hiervoor slechts 4,3 seconden nodig, het basismodel GLA 45 4MATIC+ 4,4 seconden. De topsnelheid van het basismodel is elektronisch begrensd op 250 km/h, terwijl het S-model af fabriek een topsnelheid van 270 km/h heeft.
Afgezien van de vermogenscijfers maakt de nieuwe motor ook indruk met zijn onmiddellijke respons. Om dat te realiseren, werd de koppelkromme zorgvuldig uitgebalanceerd (‘torque shaping’): het maximumkoppel van 500 Nm (480 Nm bij het basismodel) is beschikbaar over een toerenbereik van 5.000-5.250 t/min (4.750-5.000 t/min bij het basismodel). Met deze configuratie hebben de AMG-technici een vermogensafgifte bereikt die vergelijkbaar is met die van een zuigmotor.
Motorconstructie met intelligente details
De nieuwe motor kenmerkt zich door tal van intelligente constructiedetails. In vergelijking met de eveneens overdwars geplaatste viercilinder in de 35-modellen, is de nieuwe motor 180 graden om zijn verticale as gedraaid. Dit betekent dat de turbolader en het uitlaatspruitstuk nu aan de achterzijde zijn geplaatst, aan de zijkant van het schutbord als je van achteren kijkt. Het inlaatsysteem is dus aan de voorkant gepositioneerd. Deze configuratie maakt een zo vlak mogelijk en daardoor aerodynamisch gunstig frontdesign mogelijk. Daarnaast maakt deze lay-out een luchtcirculatie met kortere afstanden en minder verstoringen mogelijk – zowel aan de inlaat- als uitlaatzijde.
De nieuwe twinscroll-turbo combineert een optimale respons bij lage toerentallen met een hoog vermogen in het bovenste toerengebied. Daarnaast beschikken de assen van de compressor en de turbine voor het eerst over rollagers, waardoor de mechanische frictie in de turbo tot een minimum wordt beperkt. De turbo reageert zodoende sneller en bereikt zijn topsnelheid sneller – met maximaal 169.000 t/min. Met een maximale laaddruk van 2,1 bar is de 2,0 liter viercilinder turbomotor ook in dit opzicht toonaangevend in zijn segment. Door de elektronisch gestuurde wastegate (uitlaatgasontlastklep) kan de laaddruk nog nauwkeuriger en flexibeler worden geregeld, terwijl het reactievermogen wordt geoptimaliseerd, vooral bij het accelereren vanuit deellast. Daarbij wordt rekening gehouden met tal van parameters.
Tweetraps brandstofinspuiting voor optimale prestaties
Voor het eerst is de nieuwe krachtige viercilinder voorzien van tweetraps brandstofinspuiting. In de eerste fase injecteren de bijzonder snelle en precies werkende piëzo-injectoren de brandstof in de verbrandingskamers met een druk tot 200 bar. Dit is deels een meervoudig proces, dat door het motormanagementsysteem naar behoefte wordt geregeld. In de tweede fase vindt er een extra injectie in het inlaatspruitstuk plaats met behulp van magneetkleppen. Dit is nodig om het hoge specifieke vermogen van de motor te kunnen leveren. De elektronisch geregelde brandstoftoevoer heeft een werkdruk van 6,7 bar.
Uitgekiend koelsysteem voor motor, turbocompressor en laadlucht
Het hoge rendement vereist een intelligent koelsysteem. Dit is zo ontworpen dat de cilinderkop en het carter tot verschillende temperatuurniveaus kunnen worden gekoeld. Deze innovatieve maatregel maakt een koude cilinderkop mogelijk voor een maximaal vermogen met een efficiënte ontstekingstijd en een warm carter om de wrijving in de motor te verminderen. De koeling van de cilinderkop wordt geregeld via een mechanische waterpomp, terwijl de koeling van het carter plaatsvindt via een tweede, elektrisch aangedreven, krachtige waterpomp. Na een koudestart blijft deze pomp passief totdat de motor is opgewarmd. Als hij is ingeschakeld, wordt de pomp aangestuurd door het motormanagementsysteem, zodat het carter altijd naar behoefte wordt gekoeld.
‘Digital & smart’ montage met de hand: ‘One Man, One Engine’
De nieuwe motor wordt volledig met de hand geassembleerd. Daartoe werd in de AMG-motorenfabriek in Affalterbach een volledig nieuw ontworpen productielijn gebouwd, waar Mercedes-AMG het ‘One Man, One Engine’-principe samen met Industry 4.0-processen tot een innovatief niveau heeft getild dat de nieuwste bevindingen op het gebied van ergonomie, materiaalstromen, kwaliteitsborging, duurzaamheid en efficiëntie weerspiegelt. Als stap richting de implementatie van Industry 4.0 volgt de handmatige montage van AMG eveneens de visie van ‘smart production’. Die kenmerkt zich door een hoge mate van flexibiliteit en is transparant en zeer efficiënt. Het waarborgt en verbetert de kwaliteit van de motoren en productieprocessen met behulp van innovatieve en digitale technologieën.
Dynamische automatische transmissie met dubbele koppeling AMG SPEEDSHIFT DCT 8G
De nieuwe automatische transmissie met dubbele koppeling AMG SPEEDSHIFT DCT 8G draagt eveneens bij aan het soepele en dynamische karakter. De overbrengingsverhoudingen zijn zo geconfigureerd dat de bestuurder bij alle snelheden een zeer spontane acceleratie ervaart, gecombineerd met snel schakelen en optimale schakelmomenten bij het opschakelen. Afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma beschikt de bestuurder over een specifieke rijconfiguratie met verschillende acceleratie- en schakelkarakteristieken.
De standaard RACE START-functie maakt het mogelijk om vanuit stilstand maximaal te accelereren en zorgt samen met de motorsound met tijdelijke ontstekingsonderbreking bij het opschakelen en automatische dubbele ontkoppelingsfunctie bij het terugschakelen voor typisch AMG-rijplezier. Ook de efficiëntie is niet vergeten: in het ‘Comfort’-programma is het ECO-start-stopsysteem actief; de ‘zeil’-functie kan worden geselecteerd in het rijprogramma ‘Individual’.
Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met AMG TORQUE CONTROL
Aan de dynamische rijbeleving wordt ook bijgedragen door de standaard, volledig variabele vierwielaandrijving. Het geheim is de AMG TORQUE CONTROL in het nieuwe achterasdifferentieel: dit is voorzien van twee elektronisch geregelde lamellenkoppelingen die beide zijn verbonden met een aandrijfas achter. Zo kan het aandrijfvermogen niet alleen volledig traploos variabel worden verdeeld tussen de voor- en achterwielen, maar ook variabel tussen het linker- en rechterachterwiel. Het resultaat: altijd optimale tractie, ook op slecht wegdek en in extreme bochten, bijvoorbeeld op het circuit.
Snel reagerende elektromechanische besturing
De verdeling van het koppel over de voor- en achteras, en tussen de twee achterwielen, vindt op elektromechanische wijze plaats. De factoren die van invloed zijn op de verdeling van het koppel zijn niet alleen de rijsnelheid, de dwars- en langsversnelling en de stuurhoek, maar ook het verschil in draaisnelheid tussen de afzonderlijke wielen, de gekozen versnelling en de stand van het gaspedaal. De belangrijkste voordelen van een elektromechanische besturing ten opzichte van een elektrohydraulisch systeem hebben betrekking op een meer verfijnde rijdynamiek – vooral door de duidelijk snellere reactie en snelheidsonafhankelijke bediening van de lamellen over het gehele instelbereik.
De eigenschappen van de vierwielaandrijving zijn afhankelijk van het rijprogramma en de AMG DYNAMICS-instelling. In ‘Basic’ en ‘Advanced’ staat het 4MATIC-systeem in het ‘Comfort’-rijprogramma. In ‘Pro’ en ‘Master’ (standaard bij het S-model, onderdeel van het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor het basismodel) schakelt het 4MATIC-systeem over naar het rijprogramma ‘Sport’, voor een nog soepeler handling en nog hogere stabiliteitslimieten.
Specifieke onderstelcomponenten voor een zeer dynamisch rijgedrag
Het nieuwe AMG-onderstel vormt de basis voor een hoge rechtuitstabiliteit en een dynamisch bochtengedrag met een beperkte rolneiging van de carrosserie. Tegelijkertijd is het comfort verbeterd ten opzichte van het vorige model. De dwars- en langsdynamiek zijn perfect op elkaar afgestemd. Alle onderstelcomponenten zijn grondig herzien voor een hogere maximale dwarsversnelling in combinatie met een goede voertuigcontrole in het grensbereik.
De vooras beschikt over een McPherson-veerpootconstructie. De wielgeleiding wordt verzorgd door respectievelijk een dwarsgeplaatste draagarm onder de wielas, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert het ‘torque steer’ voor een hoge mate van comfort en wendbaarheid. De nieuwe wishbone van aluminium vermindert de onafgeveerde massa’s waardoor de vering gevoeliger reageert. De remklauwen op de vooras zijn radiaal geschroefd – een technologie uit de autosport die voor extra stabiliteit zorgt. De voorasdrager is stevig bevestigd en maakt zo het voorste gedeelte extra stijf.
De achteras met vier draagarmen is via een achterasdrager star met de carrosserie verbonden voor een zeer hoge mate van torsiestijfheid. De achterwielen zijn voorzien van drie dwarsgeplaatste draagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm plus specifieke lagers. Dit garandeert een hoge mate van rijstabiliteit en souplesse.
Adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL met drie modi
De adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL biedt de bestuurder keuze uit drie afstellingen van het onderstel, variërend van comfortabel tot sportief. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskrachten voor elk wiel op de rijsituatie en het wegdek aan. Dit gebeurt in enkele milliseconden en is traploos regelbaar, met een grote spreiding van de dempingskarakteristieken. Met als resultaat dat het rijcomfort en de wendbaarheid in gelijke mate worden verbeterd.
High-performance remsysteem
Het high-performance remsysteem zorgt voor een fadingvrije vertraging en korte remwegen. In het basismodel zijn aan de vooras vaste monoblock-remzadels met vier zuigers en 350 x 34 mm grote remschijven gemonteerd, de achteras is voorzien van vuistzadels met één zuiger en 330 x 22 mm grote remschijven. De schijven zijn inwendig geventileerd en geperforeerd om de warmte beter af te voeren en remfading, ook bij extreme belasting, te voorkomen. De grijze remklauwen zijn voorzien van een wit opschrift ‘AMG’.
Het S-model en het basismodel met het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket hebben een nog krachtiger remsysteem met vaste remzadels met zes zuigers en 360 x 36 mm schijven op de vooras. Hier zijn de remzadels rood en voorzien van een zwart opschrift ‘AMG’.
Stuurbekrachtiging met speciale tandheugel en variabele overbrengingsverhouding
De snelheidsafhankelijke, elektromechanische AMG-parameterstuurbekrachtiging past met zijn directe instuurkarakteristiek perfect bij een sportief rijgedrag. De stuurbekrachtiging is uitgevoerd met een speciale tandheugel met variabele overbrengingsverhouding en twee kenvelden: afhankelijk van het rijprogramma zorgt dit voor een sportief-straf of een meer comfortabel stuurgevoel. De starre bevestiging aan de integraaldrager verbindt de stuurbekrachtiging nog beter met de carrosserie en zorgt zo voor nog meer stuurprecisie.
Brede spreiding van de rijrogramma’s
De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket) maken een brede spreiding van de voertuigkarakteristiek mogelijk, van comfortabel tot zeer dynamisch. Daarbij worden tal van relevante parameters gewijzigd:
- Aandrijflijn: gaspedaalkarakteristiek, schakeltijden en timingpunten in de varianten Reduced, Moderate, Sport of Dynamic.
- AMG DYNAMICS: dynamiekverhogende functies zoals vierwielaandrijving, stuurkarakteristieken en ESP®-functies in Basic, Advanced, Pro of Master-varianten (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket).
- Onderstel: in Comfort, Sport, Sport+.
- Uitlaat: klank en eigenschappen van de soundfuncties Balances of Powerful.
Meer souplesse bij een hoge stabiliteit met AMG DYNAMICS
Als nieuwe functie van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s wordt de nieuwe GLA 45 4MATIC+ geleverd met AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde dynamiekregeling breidt de stabilisatiefuncties van ESP® uit met dynamiekverhogende ingrepen in de vierwielaandrijving, stuurkarakteristieken en extra ESP®-functies. Bij een snel genomen bocht genereert een kortstondige remingreep aan het binnenste achterwiel bijvoorbeeld een gedefinieerd giermoment rond de hoogte-as, waardoor het insturen in de bocht spontaan en zeer nauwkeurig verloopt.
Het spectrum varieert van uiterst stabiel tot zeer dynamisch. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze voor een rijprogramma het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool getoond met de bijbehorende aanvullende informatie.
- ‘Basic’ is gekoppeld aan het rijprogramma ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval beschikken de compacte sportmodellen over een zeer stabiel rijgedrag met een hoge mate van gierdemping.
- ‘Advanced’ wordt in het rijprogramma ‘Sport’ geactiveerd. De 45-modellen blijven neutraal gebalanceerd. De lagere gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse ondersteunen dynamische manoeuvres zoals het rijden op bochtige landweggetjes.
- ‘Pro’ (afkorting van ‘Professional’) behoort tot het rijprogramma ‘Sport+’. In ‘Pro’ krijgt de bestuurder nog meer ondersteuning bij dynamische rijmanoeuvres, terwijl de souplesse en de feedback van de weg in de bochten verder worden verbeterd.
- ‘Master’ is gekoppeld aan het rijprogramma ‘RACE’ (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket). Het ‘Master’-programma is bedoeld voor bestuurders die dynamiek en rijplezier op gesloten circuits willen ervaren. Het ‘Master’-programma biedt een voertuigbalans met licht overstuur, een directere stuuroverbrenging en een soepeler stuurgedrag. Op die manier garandeert ‘Master’ maximale souplesse en wordt het dynamische potentieel volledig benut. Om ‘Master’ te activeren, moet de bestuurder via de aparte toets in de middenconsole het ESP® omschakelen naar ESP® SPORT Handling Mode of ESP® OFF.
In het rijprogramma ‘Individual’ kan de bestuurder zelf de niveaus ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ van AMG DYNAMICS instellen. De instelling kan ook direct met de AMG-stuurwieltoetsen worden geselecteerd.
Versterkte carrosserie
De AMG-ontwikkelaars hebben de carrosserie rigoureus versterkt, omdat deze de basis vormt voor de precieze stuureigenschappen en de richting- en camberstabiliteit, ook bij hoge snelheden. Een lichtgewicht aluminium plaat die onder de motor is vastgeschroefd, bekend als de ‘torsieplaat’, verhoogt de torsiestijfheid aan de voorzijde van de auto. Bovendien verbeteren diagonale steunen aan de voor- en achterzijde van het onderstel de stijfheid nog verder. Het resultaat: aanzienlijk minder torsiebewegingen in langs- en dwarsrichting en dus minder rol- en duikbewegingen in de bochten, bij het remmen en bij lastwisselingen.
Atletisch en gespierd uiterlijk
Ook het exterieur van de nieuwe GLA 45 wekt emotie op: de lange motorkap met powerdomes, de compacte raamsectie en de gespierde schouderpartij boven de wielkasten laten duidelijk zien dat dit model over sportwagengenen beschikt. De AMG-grille met verticale lamellen maakt duidelijk dat de nieuwkomer tot de AMG Performance-familie behoort. De high-performance led-koplampen behoren tot de standaarduitrusting. De opvallende uitstraling van de auto wordt ook versterkt door de voorspatschermen met brede wielkasten en de grote luchtinlaten met inzetstukken in de lamellen in zilverchroom. De frontsplitter in zilverchroom dient om de luchtstroom en daarmee de aeroperformance te optimaliseren.
Van opzij gezien vallen vooral de aerodynamisch geoptimaliseerde 19 inch tienspaaks lichtmetalen velgen (S-model 20 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen) en de dorpelverbreders met inzetstukken in zilverchroom of hoogglanzend zwart (optioneel) op. Als optie kan deze compacte Performance-SUV ook worden uitgerust met 21 inch lichtmetalen velgen.
Het achteraanzicht wordt gekenmerkt door twee ronde dubbele uitlaatsierstukken (82 mm diameter) en de brede achterskirt. Het S-model onderscheidt zich door de grotere, ovale uitlaatsierstukken met een diameter van 90 mm, die vanbinnen geribbeld zijn en het opschrift ‘AMG’ dragen. De brede uitstraling van de achterzijde wordt verder benadrukt door de smalle tweedelige achterlichten. De diffusor met vier verticale vinnen draagt bij aan de verbeterde aeroperformance. De spoilerrand op het dak in carrosseriekleur vormt de finishing touch.
Nauwe samenwerking tussen mens en machine in het interieur
Met zijn sportieve aankleding en het infotainmentsysteem MBUX creëert het hoogwaardige interieur een nauwe band tussen mens en machine. De bestuurder en voorpassagier zitten in een actieve houding op sterk geprofileerde sportstoelen die een uitstekende zijdelingse ondersteuning bieden. AMG Performance-stoelen kunnen als optie worden besteld. De standaardbekleding in een combinatie van lederlook ARTICO en microvezel DINAMICA zwart is tijdloos en zet typische AMG-accenten met de dubbele siernaden in rood. De rode designo veiligheidsgordels zijn daarop afgestemd, net als het sierdeel van het dashboard in AMG-carbonlook. De verchroomde luchtuitstroomopeningen zijn eveneens opgewaardeerd met een rode ring. Als alternatief is er bekleding in lederlook ARTICO nevagrijs/zwart met dubbele siernaden in middengrijs en een sierdeel in dwarsgeslepen licht aluminium leverbaar. Optioneel is er ook keuze uit vier lederen bekledingen.
Gele accenten benadrukken het autosport-DNA
Gele accenten in het interieur van het S-model benadrukken het autosportkarakter van de krachtigere modellen. Standaard zijn ook het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met gele contrastsiernaden, een gele 12-uur-markering, AMG-stuurtoetsen en AMG-logo alsmede sfeerverlichting.
De middenconsole in pianolaklook met standaard touchpad is bij alle modellen voorzien van een aanvullend bedieningspaneel met extra schakelaars voor de bediening van het drietraps ESP®, de handmatige schakelmodus, de adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL en de optionele AMG Real Performance Sound.
Infotainmentsysteem MBUX uitgebreid met AMG-specifieke weergaven
De combinatie van sportief design en uitgekiende details komt ook tot uiting in het infotainmentsysteem MBUX met zijn innovatieve bedienings- en weergaveconcept. MBUX zorgt voor een nog nauwere band tussen auto, bestuurder en passagiers. Emotionele weergavestijlen onderstrepen de begrijpelijkheid van de bedieningsstructuur en worden gekenmerkt door haarscherpe 3D-graphics met maximale resolutie. Optisch versmelten beide displays onder één gemeenschappelijke glazen afdekking tot een widescreen cockpit en benadrukken daarmee als centraal element de horizontale structuur van het interieurdesign.
Bij het combi-instrument is er keuze uit de drie AMG-weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken. Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale aanduidingen oproepen, zoals de schakelaanduiding, Warm-up, Set-up, G-Force meter, RACETIMER en motorgegevens. Ook het touchscreen-multimediadisplay benadrukt met individuele AMG-aanduidingen zoals de visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens de dynamische configuratie.
En natuurlijk ontbreekt ook de baanbrekende spraakbediening niet. Deze wordt geactiveerd met de woorden “Hey Mercedes”. Dankzij kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX nagenoeg alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigfuncties, zelfs als ze indirect worden uitgedrukt.
Standaard bij het S-model: AMG Performance-stuurwiel met stuurwieltoetsen
Een perfecte symbiose tussen bestuurder en auto wordt verzekerd door het multifunctionele, aan de onderzijde afgevlakte sportstuur in nappaleder met geperforeerd greepgedeelte, en afhankelijk van de bekleding, rode, gele of zwarte siernaden en een applicatie in zilverchroom. De gegalvaniseerde stuurschakelpaddles maken een nog sportievere rijstijl mogelijk door handmatige schakelacties.
Het S-model is standaard uitgerust met het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA (optioneel voor het basismodel). Met de AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij het S-model, bij het basismodel optioneel in combinatie met het Performance-stuurwiel) zijn de AMG-rijprogramma’s direct toegankelijk en kunnen andere AMG-functies direct vanaf het stuurwiel worden bediend.
Datalogger voor gebruik op het racecircuit: AMG TRACK PACE
AMG TRACK PACE behoort tot de standaarduitrusting van het S-model en is voor het basismodel als optie leverbaar (in combinatie met navigatie vanaf harde schijf en het mediadisplay). De virtuele race-ingenieur maakt deel uit van het multimediasysteem MBUX en legt bij het rijden op het circuit permanent meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens (bijvoorbeeld snelheid en acceleratie) vast. Daarnaast is er een weergave van ronde- en sectortijden en de respectievelijke afwijking van de referentietijd. Omdat bepaalde elementen van de weergave in rood of groen oplichten, kan de bestuurder vanuit een ooghoek zonder het aflezen van cijfers herkennen of hij op het moment sneller of langzamer dan de beste tijd is.
Na een aantal snelle ronden te hebben gereden, kan de bestuurder aan de hand van de gegevens zijn rijprestaties analyseren en indien nodig verbeteren. Bovendien kunnen acceleratie en vertraging (bijvoorbeeld 0-100 km/h, ¼ mijl, 100-0 km/h) worden gemeten en opgeslagen. Dankzij een nieuw ontwikkeld algoritme, dat de positie van de auto zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, herkent AMG TRACK PACE zelfs wanneer de baan verlaten of afgesneden wordt. Dit gebeurt met behulp van de GPS-gegevens alsmede de aanwezige sensoren (acceleratie, gyroscoop, stuurhoek, wielomwentelingen).
De data wordt weergegeven op het multimediadisplay, het combi-instrument en het optionele head-up display. Bekende circuits als bijvoorbeeld de Nürburgring of Spa-Francorchamps zijn al opgeslagen. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf circuits vast te leggen. Bij de kaartweergave kan worden overgeschakeld van 2D naar 3D, bovendien kunnen kaarten online worden geactualiseerd.
MBUX augmented reality voor navigatie maakt het bovendien mogelijk dat op het multimediadisplay of het optionele head-up display de ideale lijn van een opgeslagen circuit wordt geprojecteerd, zodat de bestuurder zijn rondetijden kan verbeteren met een virtuele instructeur aan boord.
Sound en klankbeleving
De AMG-uitlaat onderstreept het sportieve en toch ook voor dagelijks gebruik geschikte karakter van het nieuwe model. Afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma varieert de sound van harmonieus en discreet (in de programma’s Slippery, Comfort en Sport) tot emotioneel en sportief (in de programma’s Sport+ en RACE). De geluidskarakteristieken worden geregeld via een uitlaatklep, afhankelijk van het motortoerental en de belasting. AMG Real Performance Sound is als optie leverbaar. Met deze technologie zijn de geluidstechnici van AMG erin geslaagd om de eigenlijke motorsound met behulp van een speciaal ontwikkelde sensor op te vangen en door te sturen naar het interieur om zo een emotionele klankbeleving te kunnen bieden.
– Persbericht