Toyota heeft in Brussel de negende generatie Hilux voorgesteld – en dit is een grote stap voor de iconische pick-up. Voor het eerst in zijn geschiedenis komt de Hilux als volledig elektrische versie (BEV) op de markt. Maar Toyota pakt het breder aan: naast de BEV komen er ook een Hilux Hybrid 48V, én blijft er ruimte voor diesel en benzine in specifieke markten.

Toyota Hilux

Eerste volledig elektrische Hilux (BEV)

De elektrisch aangedreven Hilux blijft een échte Hilux. Toyota heeft de truck niet zachter gemaakt, maar wel stiller en schoner.

Belangrijkste specs (voorlopig):

  • 59,2 kWh lithium-ion batterij

  • Permanent all-wheel drive via e-axles voor en achter

  • Koppel vóór: 205 Nm / achter: 268,6 Nm

  • Actieradius: ± 240 km (WLTP)

  • Trekgewicht: 1.600 kg

  • Laadvermogen: 715 kg

  • Wading depth: gelijk aan de huidige dieselversie

Interessant detail: Toyota past Multi-Terrain Select toe, waarmee de elektronica zich aanpast aan het terrein – vergelijkbaar met rijden in L4 bij een conventionele 4×4.


Hilux Hybrid 48V – voltreffer voor Europa

Voor West-Europa wordt de Hilux Hybrid 48V de belangrijkste uitvoering.
De 48V-accu en elektromotor ondersteunen de 2.8 turbodiesel bij accelereren en off-road rijden.

  • Trekgewicht tot 3.500 kg

  • Laadvermogen tot 1.000 kg

  • Accu onder achterbank → geen verlies van binnenruimte

  • 700 mm wading depth blijft behouden

Deze versie wordt vooral interessant voor wie het Hilux-karakter wil behouden, maar met lagere emissies en meer verfijning.


En voor wie nog verder wil… waterstof

Toyota bevestigt ook een Hilux Fuel Cell – gepland voor 2028.
Dit wordt een Hilux op basis van Mirai-technologie: elektrisch rijden op waterstof, maar met snelle tanktijden zoals we gewend zijn bij fossiele brandstoffen.


Exterieur & interieur: Tough & Agile

De styling volgt het thema “Tough & Agile”:

  • breder front met slanke LED-koplampen

  • centraal TOYOTA-logo op de grille

  • nieuwe achterbumper met geïntegreerde opstap

  • Double Cab standaard (enige carrosserievariant)

Het interieur krijgt een flinke stap omhoog in kwaliteit:

  • 12,3” digitaal instrumentencluster

  • tot 12,3” touchscreen

  • draadloos opladen + nieuwe USB-poorten

Voor het eerst krijgt de Hilux elektrische stuurbekrachtiging (EPS), wat vooral off-road merkbaar is: meer controle, minder kick-back.


Introductie

  • Hilux BEV: vanaf december 2025

  • Hilux Hybrid 48V: productie vanaf voorjaar 2026

  • Hilux Fuel Cell: gepland voor 2028

Toyota Hilux