Waarom WLTP?

Afgelopen jaren is al veel gezegd over het verschil tussen werkelijke en officiële brandstofverbruikscijfers van personenauto’s. Daarom is per 1 september een nieuwe testmethode van kracht, die de oude NEDC-testmethode gaat vervangen. Doel van deze zogenaamde WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is om de testcijfers voor brandstofverbruik dichter bij de realiteit te brengen. In werkelijkheid blijft het verbruik van een geteste auto volgens NEDC en WLTP hetzelfde. De WLTP-testmethodiek benadert echter een gemiddelde autorit van nu beter.

Resultaat

WLTP resulteert vaak in een hoger testcijfer voor brandstofverbruik, dat direct is gekoppeld aan de CO2-uitstoot. In Nederland is deze CO2 vervolgens volledig gekoppeld aan de Belasting Personen Motorvoertuigen (BPM). Ergo hoe hoger de CO2-uitstoot van een auto, hoe meer BPM-inkomsten voor de staatskas. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste mensen het prima vinden dat brandstofverbruikstests strenger worden, maar 80 procent van hen vindt dat de staatskas hierdoor geen extra BPM-inkomsten mag krijgen. Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna 7 van de 10 automobilisten het belangrijk vinden dat auto’s zo min mogelijk CO2, stikstof en fijnstof uitstoten.

Toyota is nu al volledig WLTP-proof

In tegenstelling tot veel andere automerken heeft Toyota alle personenauto’s uit het modelaanbod laten testen en is het al volledig WLTP-proof. Het modelaanbod is hierdoor net zo breed als vóór 1 september en klanten zijn niet gedwongen tot keuze uit voorraadmodellen. Dus ook na 1 september stellen Toyota-klanten hun auto zelf samen. Bij diverse automerken blijkt het modelaanbod niet volledig WTLP-proof, waardoor het modelaanbod is verkleind en de klant vaker uit voorraadmodellen moet kiezen. Het onderzoek laat zien dat 50 procent van de respondenten geen voorraadauto wenst, maar juist zelf zijn of haar auto wil samenstellen.

Automobilisten die kiezen voor Toyota Hybrid Electric profiteren van minder BPM-afdracht

Hybrid Electric in het voordeel

Diverse Hybrid Electric-modellen van Toyota worden door hun zeer lage CO2-cijfers met de invoering van de WLTP relatief minder duur dan veel conventionele auto’s. De Toyota C-HR Hybrid Electric wordt zelfs helemaal niet duurder. Door het progressieve BPM-stelsel in Nederland betaalt de automobilist van een auto met een lage CO2-uitstoot per gram CO2 relatief minder BPM dan bij een auto met een hoge CO2-uitstoot. Automobilisten die kiezen voor Hybrid Electric profiteren hierdoor van minder BPM-afdracht aan de staatskas. Ook zakelijke rijders vinden dit type auto’s steeds interessanter. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 70 procent van de zakelijke rijders een gedeeltelijk of geheel geëlektrificeerde auto wenst.

Towards Zero Emission

Toyota richt zich al decennia op het terugdringen van uitstoot van auto’s onder het motto ‘Towards Zero Emission’. Daarom introduceerde Toyota al ruim 20 jaar geleden de eerste Hybrid Electric auto, de Toyota Prius. Met de huidige generatie Hybrid Electric auto’s bespaart men na aankoop blijvend op brandstof- en onderhoudskosten, en kan men tot 50 procent van de tijd elektrisch rijden zonder te stekkeren. En praktisch in het drukke Nederlandse verkeersbeeld; een automaat is altijd standaard.

Toyota heeft in Nederland met haar Hybrid Electric vloot meer emissievrije kilometers gereden dan alle volledig elektrische auto’s bij elkaar. Om de keuze voor een Toyota Hybrid Electric nog aantrekkelijker te maken is er tijdelijk een Hybrid Electric Bonus tot 2.400 euro.