Bij de wereldpremière van de huidige modelgeneratie van de Mercedes-Benz G-Klasse in Detroit in januari 2018 ontlokte Hollywood-ster Arnold Schwarzenegger, stergast en fervent ‘G’-fan, een belofte van de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG, Dieter Zetsche. Het kwam destijds voor velen onverwachts: de aanstaande elektrificatie van alle modelseries zou natuurlijk ook voor de G-Klasse gelden. Iets minder dan drie en een half jaar later maakt Mercedes-Benz deze belofte waar en presenteert het merk de Concept EQG, een bijna-productiestudie van een volledig elektrische G-Klasse. “Waar de marktomstandigheden het toelaten, is Mercedes-Benz tegen het einde van het decennium klaar om volledig elektrisch te gaan”, benadrukt Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en COO van Mercedes-Benz Cars. “Met deze strategische stap van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’, inclusief duurzame productie en de CO2-neutrale levenscyclus van onze accu’s, versnellen we de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst. We willen onze klanten met overtuigende producten inspireren om over te stappen op elektromobiliteit. Een icoon als de G-Klasse vervult deze taak perfect.”
De oorsprong van de succesvolle G-Klasse gaat terug tot 1979. Al meer dan vier decennia belichaamt de ‘G’de luxe terreinwagen van Mercedes-Benz. Het uiterlijk van de Mercedes-Benz offroad-legende is in die hele periode slechts marginaal veranderd. Zelfs als onderdeel van de uitgebreide facelift in 2018, die de grootste technologische sprong in de geschiedenis van het model met zich meebracht, ontwikkelde Mercedes-Benz het onmiskenbaar opvallende design slechts voorzichtig verder. Niet voor niets: want de ooit puur functionele componenten zijn allang iconische stijlelementen geworden. Dit zijn bijvoorbeeld de kenmerkende portiergrepen en het kenmerkende sluitgeluid, de robuuste stootlijsten aan de buitenkant, het zichtbare reservewiel op de achterdeur en de in het oog springende richtingaanwijzers voor.
Klassieke G-Klasse designtaal met elementen van Mercedes-EQ design
De Concept EQG is helemaal ontworpen volgens de designtraditie van de modelserie en is direct herkenbaar als G-Klasse. De bijna-productiestudie neemt het hoekige silhouet van de G-Klasse over, inclusief zijn iconische elementen. Verlichte strepen accentueren de robuuste stootlijsten aan de buitenkant. De scheidingsrand van de opvallende tweekleurenlak – glanzend zwart aan de bovenkant, glanzend alubeam aan de onderkant – loopt aan de voorzijde direct onder de bovenliggende motorkap, waardoor dit designkenmerk nog duidelijker wordt benadrukt.
Het front van de Concept EQG ziet er bekend uit, niet in de laatste plaats door de typische ronde koplampen. In plaats van een grille, zoals bij de conventioneel aangedreven modelversies, heeft deze volledig elektrische variant een doorlopende diepzwarte grille. In deze Black Panel-grille zet de verlichte ster met 3D-effect een opvallend accent. Daaromheen creëert het animated patroon van ‘ronde vierkanten’ (Squircle Pattern) in het bekende blauw van de Mercedes-EQ modellen een visuele link. Een rondom verlichte band omhult het Black Panel, dat, naast de wit verlichte cirkels in de buitenspiegels, de dagrijverlichting van de koplampen aanvult.
De Concept EQG staat op 22 inch gepolijste lichtmetalen velgen in een exclusief design. In plaats van de gebruikelijke reservewielafdekking is er een afsluitbare box met wit verlichte accenten op de achterdeur, waarvan het design doet denken aan een wallbox. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de laadkabel binnen handbereik op te bergen. “We rijden de toekomst in met de nieuwe EQG! Dit voertuig combineert ultramoderne offroad-capaciteiten met het tijdperk van elektromobiliteit, waar we allemaal naar moeten streven. Hij staat voor ons streven naar de hoogste normen en luxe. Voor ons was het belangrijkste om het volledige G-Klasse-DNA te behouden, maar deze naar het EQ-tijdperk te brengen: een echte de G-Klasse, maar dan anders. Moderne accenten zoals de witte led-technologie en een wallbox aan de achterkant van het voertuig illustreren het verschil”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler Group.
Een andere highlight van het exterieurdesign is de vlakke dakreling in hoogglanzend zwart. Het centrale element van het minimalistische design is de gecentreerde ‘G’, die van bovenaf onmiskenbaar is. De witte led-strip die in de voorkant van de dakreling is geïntegreerd, is een moderne interpretatie van het zoeklicht dat onmisbaar is voor veeleisende offroad-avonturen – en onderstreept zo de ernst van de Concept EQG op dit gebied: niet ondanks, maar juist vanwege zijn volledig elektrische aandrijving. Een andere rode led-balk vormt de achterkant van de dakreling.
“We zijn trots op de meer dan 400.000 ‘G’s die we tot nu toe hebben geproduceerd’, benadrukt dr. Emmerich Schiller, CEO van Mercedes-Benz G GmbH en hoofd van de productafdeling terreinwagens bij Mercedes-Benz AG. “In zijn meer dan 40-jarige modelgeschiedenis heeft de G-Klasse altijd gebruik gemaakt van de meest moderne en geschikte aandrijftechnologie van zijn tijd – van de voorkamerdiesel met normale aanzuiging uit de begindagen tot de 4,0 liter AMG-V8-motor in het huidige topmodel, de G 63. Tegen de achtergrond van onze ‘Electric only’-strategie is de elektrificatie van deze offroad-legende gewoon de logische volgende stap – en een absoluut fascinerend project. Ons icoon is en blijft in alle opzichten ‘Stronger than time.”
Een compromisloze offroader – juist door de elektrische aandrijving
De Concept EQG is duidelijk een ‘G’, niet alleen qua design, maar ook vanwege zijn innerlijke waarden, waardoor hij een compromisloze offroader is. De carrosserie is ook nu gebaseerd op het robuuste ladderframe. De onderstelconstructie blijft extreem terreinvaardig, zoals typisch voor de G-Klasse: met onafhankelijke wielophanging op de vooras en een starre as achter, nieuw ontwikkeld voor de integratie van de elektrische aandrijving. Met vier afzonderlijk regelbare elektromotoren, afzonderlijk regelbaar en dicht bij de wielen, biedt het voertuig unieke rijeigenschappen, zowel on- als offroad. In combinatie met de schakelbare transmissie, waarmee de Concept EQG in de Low Range-modus kan worden gebracht, voldoet hij ook aan de hoge ‘G’-specifieke prestatie-eisen in het terrein.
Op deze manier uitgerust, zal ook de volledig elektrische versie van de G-Klasse natuurlijk de legendarische testbaan op de 1445 meter hoge Schöckl-berg in Graz aan het einde van zijn ontwikkeling tot productiemodel gaan trotseren. De 5,6 kilometer lange route, die is bezaaid met hellingen tot 60 graden, wordt in de internationale offroad-scene altijd beschouwd als een van ‘s werelds grootste uitdagingen voor mens en techniek. Na deze met succes te hebben veroverd, zal ook de elektro-‘G’ het ‘Schöckl proved’ kwaliteitscertificaat ontvangen dat verplicht is voor de 463-serie. En net als zijn conventioneel aangedreven broers, zal ook hij schitteren met een klimvermogen tot 100 procent op een geschikte grond.
De designvoordelen van de elektrische aandrijving spelen ook een rol, waardoor hij bij uitstek geschikt is voor het terrein en offroad-inzet. De in het ladderframe geïntegreerde accu’s zorgen voor een laag zwaartepunt. Omdat de elektromotoren praktisch bij de eerste omwenteling hun maximumkoppel leveren, beschikt een volledig elektrische terreinwagen zoals de Concept EQG en het latere productiemodel over een enorme trekkracht en bestuurbaarheid – wat ook een voordeel blijkt te zijn op steile hellingen en diepe terrein.
Bovendien spelen de designgerelateerde voordelen van de elektrische aandrijving een rol, waardoor hij bij uitstek geschikt is voor offroad-voertuigen en ambitieuze offroad-toepassingen. De in het ladderframe geïntegreerde accu’s zorgen voor een laag zwaartepunt. Omdat de elektromotoren ook praktisch bij de eerste omwenteling hun maximale koppel leveren, schittert een volledig elektrische terreinwagen zoals de Concept EQG en het latere seriemodel met een enorme trekkracht en doseerbaarheid – wat ook een voordeel is op steile hellingen en hobbelige wegen.
– Persbericht