De New Defender scoorde 85 procent voor de bescherming van volwassenen en kinderen, 79 procent voor de categorie Safety Assist en behaalde een score van 71 procent in de bescherming van kwetsbare weggebruikers. Het resultaat: de maximale score van vijf sterren.
Deze topscore heeft de Defender onder meer te danken aan de combinatie van ultramoderne veiligheidsvoorzieningen met een ultrastijve aluminium carrosserieconstructie. Hierdoor staat de premium 4×4 zijn mannetje in ruige landschappen, maar biedt hij ook uitstekende veiligheidskenmerken. Slimme technologieën zijn onder meer Emergency Braking, Lane Keep Assist en Rear Collision Monitor. Zes airbags beschermen de bestuurder en passagiers, en er zijn maximaal drie ISOFIX-bevestigingspunten beschikbaar.
Nick Rogers, Executive Director, Product Engineering, Jaguar Land Rover, zegt: “From the moment we started creating the New Defender, we were obsessed with functional safety and the protection of both the occupants and other road users. We set out to make a vehicle that is the most capable and durable Land Rover ever made, with safety features that truly enhance the driver’s experience. It’s an incredible honour to receive this recognition from Euro NCAP who have endorsed our New Defender with their five-star rating.”
Euro NCAP heeft een rechtsgestuurde Defender 110 getest, maar de 4×4-familie bestaat ook uit de compacte Defender 90 en de Commercial-bedrijfswagenversie met een vast tussenschot achter de voorstoelen. De Land Rover Defender 90 Commercial biedt 1.355 liter laadruimte versus 2.059 liter voor de Defender 110 Commercial.
Na de wereldpremière op de Frankfurt Motor Show in 2019 ervaart Land Rover een ongekende vraag naar de nieuwe 4×4. Dat succes gaat gepaard met lovende kritieken wereldwijd. Tot op heden heeft de New Defender al 28 internationale prijzen gewonnen.
Sinds het debuut van de New Defender heeft Land Rover ook zijn efficiënte serie zescilinder Ingenium-dieselmotoren met mild hybride-technologie (48V) geïntroduceerd, plus de geavanceerde P400e plug-in hybride aandrijflijn met een volledig elektrische actieradius van maximaal 43 kilometer (WLTP) en een lage CO2-uitstoot van slechts 74 g/km.
Land Rover heeft daarnaast de X-Dynamic-versie geïntroduceerd, die beschikbaar is op zowel de Defender 90 als 110. Deze onderscheidende versie biedt een selectie van stijlelementen voor exterieur en interieur die de indrukwekkende (terrein)capaciteiten van de 4×4 weerspiegelen.
De uitgebreide reeks geavanceerde rijhulpsystemen die op de Defender beschikbaar zijn:
- Emergency Braking – Detecteert of een mogelijke frontale botsing met een ander voertuig dreigt en waarschuwt de bestuurder met een melding. Als de bestuurder niet tijdig reageert, activeert het voertuig een noodstop om de ernst van de mogelijke impact te verminderen.
- Blind Spot Assist – Een knipperend pictogram in de betreffende buitenspiegel waarschuwt de bestuurder voor obstakels die snel naderen of zich in de dode hoek bevinden.
- 3D Surround Camera – Dit systeem helpt de bestuurder bij manoeuvres bij lage snelheid met behulp van geavanceerde cameratechnologie om een 3D-weergave van de omgeving rond de Defender te tonen op het centrale Pivi Pro-display.
- Clear Exit Monitor – Houdt met behulp van sensoren een oogje op naderend verkeer en waarschuwt als het gevaarlijk is om het portier van binnenuit te openen.
- Adaptive Cruise Control – Bewaart een veilige afstand tot de voorligger. Als de voorligger stopt, zal de Defender ook automatisch in alle comfort tot stilstand komen.
- Driver Condition Monitor – Detecteert vermoeidheid van de bestuurder door de stuur-, rem- en gaspedaalinvoer te volgen en waarschuwt wanneer vermoeidheid wordt gedetecteerd.
- Lane Keep Assist – Detecteert onbedoeld afwijken van de rijstrook en corrigeert met tegensturen om de positie op de rijstrook te behouden.
- Rear Collision Monitor – Als een van achteren naderend voertuig niet vertraagt, zal de Defender proberen de betreffende bestuurder van dat voertuig te waarschuwen door automatisch de alarmknipperlichten te activeren.
- Rear Traffic Monitor – Waarschuwt voor voertuigen, voetgangers of andere gevaren die van beide kanten naderen – vooral handig bij het achteruitrijden uit een parkeervak.
- Verkeersbordherkenning en adaptieve snelheidsbegrenzer – Informeert de bestuurder over de huidige snelheidslimiet en past de voertuigsnelheid automatisch aan bij het binnenrijden van nieuwe snelheidslimietzones.
- Wade Sensing – Ultrasone sensoren in de buitenspiegels geven real-time informatie over de waterdiepte tijdens het waden.
De prijzen van de nieuwe Land Rover Defender 110 beginnen bij 82.016 euro. De Defender 90 is er vanaf 95.150 euro. De Defender 90 Commercial start bij 46.710 euro exclusief BTW en BPM. De Defender 110 Commercial heeft een vanafprijs van 51.430 euro, exclusief BTW en BPM.
– Persbericht