banner

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

In 2016 maakte ik voor het eerst kennis met de Ioniq en die maakte toen al zeer veel indruk op mij. En ik heb z’n traject zeker ook wel gevolgd voor zowel de benzine-, als de diesel-, als ook de hybrideversie. Kortom een auto die wel indruk maakte.

Oké, toegegeven, toen de eerste foto’s van de Hyundai Ioniq 5 online kwamen, dacht ik nog wel even: ‘Oké Hyundai, dat gaan we even niet doen, dus.’ Maar vervolgens zag ik hem in het echt bij dealer Cluistra in Nieuwegein. Hyundai, hoe jullie het doen, ik weet het niet, maar bij het instappen in de auto en het starten, zat ik al van ‘Ik ga er direct mee weg.’ Maar dat kon op dat moment nog even niet: a) ik had een andere afspraak en b) het model waar ik in zat, stond nog niet op kenteken. De vertegenwoorder vertelde me, dat hij ook nog eens AWD is en dus mocht ie mee voor 4WD Magazine. Nadat ik de eindredacteur een klein vreugde-appje stuurde en hij ‘doen’ zei, wist ik het helemaal zeker. We maakten een afspraak en hij werd zelfs voor mij naar Veenendaal gebracht. Wat een service!

Het is reportagedag en de tijd kruipt voor mijn gevoel vooruit. Het is nog niet de afgesproken tijd en dan moet je wachten. En wachten duurt dan heel lang. Maar als het dan zo ver is… En met misschien wel de grootste grijns van oor tot oor stapte ik bij Hyundai dealer Cluistra in Veenendaal binnen.
De vertegenwoordiger glimlacht en ziet mij ‘twinkelen’. Hij vertelt: ‘Eerst even de papieren, dan basisuitleg en dan veel plezier ermee.’
En dan is het zover…

Kent je dat gevoel, je stapt in, gaat zitten en denkt: ‘Ja, hier wil ik wel veel van mijn tijd in doorbrengen? Na een kleine vijf minuten wist ik weer waarom de Ioniq het zo goed doet. Wat rijdt deze auto fijn en soepel. Stoelen zijn op vele manieren te verstellen en geven voldoende zijdelingse steun. En dan hebben we het nog even niet over de muziekinstallatie: kraakhelder en zo zuiver! En een grappig detail is, dat als je over de lijn heen gaat, je bijvoorbeeld met andere zaken bezig bent, dan met autorijden, waardoor je een move maakt, dan schakelt de muziek uit, zodat je weet, dat er iets gebeurt tijdens het rijden, dat op dat moment niet juist is. Zoveel veiligheidsopties zijn er, dat het echt onmogelijk is om je onveilig te voelen.

AWD systeem

In een as van elke auto zit minstens één differentieel verwerkt. Dit onderdeel is cruciaal om bochten te kunnen nemen. Als zo’n bocht wordt genomen, dan maken de buitenste wielen meer meters, dan de binnenste wielen. Een zogenaamde verschilversterker berekent automatisch dit verschil en maakt met behulp van stroom en de aandrijfas een verdeling over de vier wielen. In een tweewielaangedreven auto zit het differentieel maar in één as gemonteerd. Dit omdat de aandrijfas maar een enkele as hoeft te bedienen, of aan te drijven. Met een AWD of 4×4 is het differentieel standaard gemonteerd naast de koppelregeling naar alle vier de wielen. AWD auto’s zijn voorzien van een centraal differentieel, dat op elk wiel detecteert, welke de minste grip heeft en vervolgens het motorkoppel (Nm) splitst naar het wiel dat de meeste grip heeft. Zo’n systeem is geautomatiseerd, zodat het rijden op een gladde, besneeuwde, of een modderige weg geen probleem hoeft te zijn. Ondanks het geïnstalleerde systeem is dit meestal niet perfect voor de zwaarste omstandigheden voor off-road. Dan zou je een sperinrichting kunnen gebruiken, die de auto schier niet-te-stoppen maakt. Gelukkig kan je met je AWD voertuig gewoon wel een bospad op vakantie nemen en kan een sneeuwbuitje deze voertuigen ’s winters echt niet stoppen.

Opties

Op de Ioniq 5 die ik mee heb, zitten zo veel opties, dat ik eigenlijk te weinig ruimte heb om nog meer over de auto, waar ik niet over uitgesproken raak, te vertellen! Denk hierbij aan Bluelink, of de head-up display, de achteruitrijcamera met 360 graden (die moet je echt een keer doen, te leuk!) met opvallend goed zicht, stuurverwarming, stoelverwarming en ja, er kan ook nog een trekhaak worden gemonteerd. Maar ga daar wel voor naar de dealer! Jullie merken het al, zoveel opties! En terwijl ik dit schrijf, betrap ik me erop, dat ik weer glimlach. Wat een auto! Wat een indrukken maakte deze stoere Ioniq!

Bedankt 

Het afscheid deed mij wel even pijn, want terwijl ik hem op z’n plek terugzette, dacht ik: ‘wauw Hyundai’. Was ik eerst nog van ‘mwah’, na het zien van de foto’s, als je ‘m in het echt hebt gezien en dan gereden hebt, ben je gewoon direct verkocht! En als je dat niet bent, daag ik je uit om met me mee te gaan, zodat je wel verkocht raakt…

Mensen van Hyundai Cluistra zowel Veenendaal en Nieuwegein, bedankt voor de service en de gastvrijheid. Ik heb een fantastische testdag mogen hebben. Super bedankt! En als de volgende generatie er is, houd ik mij zeer aanbevolen.  Want ik ben benieuwd: zou het nog beter kunnen dan?

Jantine.

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
X