Toyota Australie’s vice-president sales en marketing Sean Hanley heeft gezegd, dat de Australiërs klaar voor een vier cilinder hybride Toyota LandCruiser 70 series, op voorwaarde dat de auto alles doet, dat er van de off-roader mag worden verwacht.

De LandCruiser 70 Series is Toyota’s oudste en meest serieuze off-reader, die niet alleen de zwaarste terreinklussen aankan, maar ook zware ladingen kan verkassen en aanhangers trekken.

De LandCruiser 70 werd in 1984 geïntroduceerd en wordt sinds 2007 aangedreven door een minder sterke (enkele) turboversie van de twin-turbo 4.5 liter V8 diesel, zoals die in de 200 LandCruiser wordt gebruikt. Hanley wees op de motor downseizing van andere modellen, inclusief LandCruiser wagon, die van V8 naar V6 zakte met de transitie van de 200 series naar de 300 series.

In Japan gaat het gerucht, dat de 70 Series spoedig een 2.8 liter vier cilinder diesel-elektrische aandrijflijn zou krijgen. Hoe dan ook, het lijkt erop, dat de 70 Series voorlopig nog wel met een kleinere en efficiëntere motor blijft bestaan. De 70 Series is momenteel sowieso niet leverbaar, want er is een jarenlange wachtlijst van mensen die hun order al hebben bevestigd. Hanley: ‘We gaan zo snel mogelijk de al bestelde auto’s leveren, maar focussen ons daarbij tevens op het terugbrengen van de CO2-emissies.’