Ram maakte grote stappen met de 2025‑reeks: de iconische Hemi‑V8 werd vervangen door de twin‑turbobenzine-zescilinder Hurricane I6, waarbij prestaties zelfs toenamen tot 540 pk. Toch mistte de emotie van de V8-klank, en de verkoopcijfers lieten zien dat er vraag bleef naar traditionele krachtbronnen.

U‑bocht in beleid: terugkeer van de V8
Volgens MotorTrend en Mopar Insiders staat Ram op het punt de Hemi‑V8 terug te brengen in de reguliere 1500-lijn én de TRX‑special voor modeljaar 2026. Onder meer de 5.7‑liter Hemi duikt op, naast mogelijk de krachtigere 6.4-liter “Apache” en de supercharged Hellcat‑variant. De TRX kan daarbij zelfs de oude 702 pk overstijgen met een Hellcat Redeye‑blok goed voor 797 pk.

Technisch en logistiek verhaal
Ram‑CEO Kuniskis gaf eerder aan dat de nieuwe elektrische architectuur van de 1500 het niet eenvoudig maakt om de Hemi plug‑and‑play terug te plaatsen. Ook leverancierslijnen draaien op non‑Hemi components, dus een terugkeer vereist investeringen en herstructurering. Maar de deur staat open.

Wat betekent dit voor offroad-rijders en Nederlandse markt?
Voor wie dol is op Amerikaanse krachtpatsers is dit goed nieuws: de klassieke Hemi-Klang en brute trekkracht keert terug. Zeker de TRX‑variant oogt veelbelovend, niet alleen qua vermogen maar ook qua prestatie-imago. Of Ram in Europa – waaronder Nederland – volgend jaar daadwerkelijk de Hemi‑varianten gaat aanbieden is nog onduidelijk, maar met verschillende Ram‑lanceringen (zoals de elektrische 1500 REV en toekomstige Europese modellen) lijkt de kans aanwezig dat we ook hier de Hemi‑V8 weer kunnen bewonderen.

Conclusie:
Ram maakt een duidelijke herintroductie van de V8 en bouwt voort op nostalgie en prestaties. Voor wie emotie, power en de kenmerkende V8‑knal wil herontdekken, is 2026 hét jaar om dit in de gaten te houden. De EU‑invoer van deze uitvoeringen zal bepalend zijn voor onze kans om een Hemi‑TRX te kunnen rijden.