Rijke SUV-historie

Toyota kan bogen op een rijke SUV-historie. Die begon 25 jaar geleden met de Toyota RAV4, ’s werelds eerste compacte ‘Sport Utility Vehicle’ en in 2019 de bestverkochte SUV wereldwijd. In 2016 trok Toyota het doek van de Toyota C-HR, een onderscheidend gelijnde SUV in het C-segment van de markt. Zowel de nieuwste Toyota RAV4 als de onlangs vernieuwde Toyota C-HR staan bekend om het rijplezier, alsook om het lage brandstofverbruik van de efficiënte Hybrid-uitvoeringen. De expertise die Toyota heeft opgedaan met beide SUV’s is terug te vinden in de nu gepresenteerde Yaris Cross. Met de komst hiervan heeft Toyota voortaan een aantrekkelijke SUV met hoge zit in het B-, C- (Toyota C-HR) en D-segment (Toyota RAV4).

Het echte SUV-gevoel

Tijdens de ontwikkeling van de Yaris Cross heeft Toyota goed gelet op de eisen die Europese consumenten aan een compacte SUV stellen. Het resultaat is een auto die oogt en rijdt als een volwaardige, echte SUV. De Toyota Yaris Cross is breed, maar compact, staat op grote wielen en heeft een hoge zit. Een krachtige verschijning met goed zicht rondom.

Toyota is toonaangevend in hybride technologie

Toyota is wereldwijd toonaangevend als het gaat om hybride technologie. Al in 1997 presenteert Toyota zijn eerste Full Hybrid productiemodel, de Prius, inmiddels een heus hybride icoon. In 2012 is Toyota de eerste fabrikant met een hybride auto in het B-segment, de Yaris Hybrid. Sindsdien heeft Toyota in Europa meer dan 500.000 exemplaren van de Yaris Hybrid verkocht. In de Yaris Cross past Toyota de nieuwste, vierde generatie hybride technologie toe. Hiermee heeft de Yaris Cross een zeer gunstig brandstofverbruik in combinatie met een hoog prestatieniveau.

Volledig nieuwe 4e generatie hybride aandrijflijn

De Yaris Cross maakt – net als de nieuwe Yaris – gebruik van Toyota’s volledig nieuwe 1,5-liter Hybrid-aandrijflijn met 85 kW/116 pk. De motor in dit systeem is een driecilinder Atkinson-benzinemotor, die met precisie is ontworpen om wrijving en mechanische verliezen te verminderen en de verbrandingssnelheid te optimaliseren. Het resultaat is een hoog koppel bij lage toerentallen en een uitstekende brandstofefficiëntie. De thermische efficiëntie van de motor bedraagt 40%, wat hoger is dan bij vergelijkbare dieselmotoren en zorgt voor een sterke brandstofbesparing en een lage CO2-uitstoot. Dit laatste is gunstig voor de Nederlandse markt, aangezien de CO2-uitstoot de hoogte van de aanschafbelasting (BPM) bepaalt.

Er is speciale aandacht besteed aan de vermogensafgifte, waardoor het systeem zeer responsief is voor de aandrijving. Wat de emissie-efficiëntie betreft, de CO2-uitstoot zal minder dan 90 g/km* bedragen (voorlopig cijfer).

TNGA-platform garandeert veel rijplezier

De Toyota Yaris Cross staat op het nieuwe modulaire voertuigplatform Toyota New Global Architecture (TNGA). Ook de Toyota C-HR, Toyota Corolla en Toyota RAV4 profiteren van dit platform. Belangrijke voordelen is dat het zeer stijf is en een laag zwaartepunt heeft. Autoliefhebbers weten wat dit betekent: een direct stuurgedrag en een wendbaar karakter. Kortom: veel rijplezier. De Yaris Cross staat net als de nieuwe Yaris op het GA-B-platform: een variant van het TNGA-platform speciaal voor modellen in het B-segment.

‘Big-small’

De opzet ‘big-small’ – waarbij Toyota een zeer ruim interieur met zeer compacte buitenmaten realiseert – is niet alleen op de nieuwe Yaris, maar ook op de Yaris Cross van toepassing. Het design heeft daarnaast typische SUV-kenmerken zoals een hoge carrosserie en grote wielen.

Afmetingen

De wielbasis van de Yaris Cross meet 2.560 mm en is daarmee gelijk aan die van de Yaris. Ten opzichte van de Yaris is de Yaris Cross wel 240 mm langer dankzij een 60 mm langere overhang vóór en 180 mm langere overhang achter. Daarnaast heeft de Yaris Cross in vergelijking met de Yaris een hogere bodemvrijheid (+30 mm) en is de auto 90 mm hoger en 20 mm breder. Het resultaat is nog meer interieurruimte.

Koploper in veiligheid

Net als de pas onthulde nieuwe Toyota Yaris en huidige Toyota Corolla behoort de Toyota Yaris Cross tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Dit is onder meer te danken aan Toyota Safety Sense 2, een uitgebreid veiligheidspakket met actieve veiligheidssystemen die veelal standaard zijn, iets waarmee Toyota voorloopt op de markt. De geavanceerde veiligheidssystemen assisteren de bestuurder en helpen eventuele aanrijdingen te voorkomen dan wel de gevolgen hiervan drastisch te beperken.

Geproduceerd in Frankrijk

Toyota produceert de nieuwe Yaris Cross net als de nieuwe Yaris bij Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) bij Valenciennes in Noord-Frankrijk. Toyota wil in Europa op jaarbasis ruim 150.000 exemplaren produceren en in het B-SUV-segment een marktaandeel van acht procent realiseren.

Met de komst van de Yaris Cross biedt Toyota voortaan SUV-modellen aan in het B-, C- (Toyota C-HR) en D-segment (Toyota RAV4).

Meer informatie over de nieuwe Yaris Cross maakt Toyota in aanloop naar de marktintroductie bekend.

*Correlated NEDC. Voorlopig cijfer onder voorbehoud van definitieve homologatie.

– Persbericht