Steeds meer 4×4’s zijn uitgerust met een automatische versnellingsbak. Logisch, want het rijdt gewoon heerlijk. Bij het parkeren wordt dan doorgaan de P-stand gebruikt, en wordt de handrem meestal achterwege gelaten.
Prima voor de vlakke parkeerplaats bij de Appie, maar als je in het terrein zit zou ik het toch anders doen.
De P-stand is een simpele borgpen die de versnellingsbak blokkeert. Als je op een helling staat en al het gewicht van de auto hangt op die ene borgpen, loop je het risico dat die borgpen afbreekt, met een hoge reparatiepost als gevolg. Je hebt misschien al eens gevoeld dat er echt iets lostrekt als je hem op een helling in de P zet en hem er weer uithaalt.
Beter is om op een helling de bak in de Neutraal te zetten, de handrem aan te trekken en de auto op de handrem te laten rusten. Ga je bij de auto weg dan kan je hem daarna eventueel nog in de P zetten, de spanning is dan al van de aandrijflijn af. Schakel dan bij het wegrijden wel eerst de auto naar de N of de D voordat je hem van de handrem afhaalt.
Bijkomend voordeel is dat je handrem/handremkabels niet vast gaan zitten doordat je ze regelmatig gebruikt. Want een handremkabel gaat niet vastzitten van gebruik, maar juist van geen gebruik.
Check natuurlijk wel of je handrem voldoende werkt vooruit en achteruit 😉
Met avontuurlijke groet,
Jip Saris