De robuuste Ranger chassis-cab is dankzij zijn afzonderlijke chassis een sterk basisvoertuig met maximale mogelijkheden voor conversies. De combinatie van de offroad-vaardigheid, zijn duurzaamheid en de brandstofefficiënte1 EcoBlue dieselmotor is interessant voor de bouw, nutsvoorzieningen, hulpdiensten en nog vele andere beroepsgroepen.
De Ford Ranger chassis-cab is leverbaar met enkele cabine als XL-uitvoering. De chassis-cab is de nieuwste toevoeging aan het aanbod voor de Ranger, die al sinds 2015 ieder jaar op rij de beste verkochte pick-up van Europa is2. Klanten profiteren ook van het netwerk van meer dan 160 ombouwpartners in dertien Europese markten. Deze ervaren conversiebedrijven leveren op maat gemaakte voertuigen voor specialistische toepassingen, met fabrieksgarantie.
Robuust, duurzaam en bewezen
Het chassis van de Ford Ranger is uitgerust met bladveren die een hoge last aankunnen en een plat oppervlak aan de achterzijde waar de conversiebedrijven op kunnen bouwen. Zo biedt de Ranger een veelzijdige basis voor conversies, met een royaal laadvermogen tot 3.270 kg.3
In combinatie met de enkele cabine kan de opbouw achter de cabine maximaal 2.518 mm lang zijn. Uitdagend terrein is geen probleem voor de Ranger, want hij heeft een waaddiepte tot 800 mm, een bodemvrijheid van 237 mm (voor conversie) en een korte overhang aan de voorzijde voor een optimale aanrijhoek.
De Ranger chassic-cab heeft ook een maximaal trekgewicht van 3.500 kg, waardoor ook het trekken van zwaar materieel met gemak wordt volbracht.4
Ervaren conversiebedrijven, fabrieksondersteuning
Het Europese Ford netwerk van ombouwbedrijven omvat ervaren partijen die veilige, door Ford gecertificeerde voertuigen op maat leveren. Ford werkte nauw met ze samen om de Ranger chassis-cab te optimaliseren voor een breed aanbod aan conversies. Van een gesloten opbouw tot kipwagens en hoogwerkers. Alle ombouwmogelijkheden worden geleverd met een fabrieksgarantie vergelijkbaar met die van standaard Fords.
Volledige chassisdetails in de Carrosserie-, Uitrusting- en Montagehandleiding van Ford voorziet de ombouwbedrijven van uitgebreide informatie voor de opbouw van de Ranger chassis-cab.
Klanten kunnen hun voertuig nog verder verbeteren met het Ford Special Vehicle Options aanbod van flexibele oplossingen. Van een elektrische verbinding voor de trekhaak en high-performance accu’s tot een interface om de op- of ombouw te verbinden met de boordcomputer van de Ranger. Zo kan een kipper bijvoorbeeld alleen worden gebruikt wanneer de Ranger is geparkeerd en de transmissie in neutraal staat.
Voor op en in het terrein
De 2.0-liter EcoBlue dieselmotor van de Ranger chassis-cab levert 125 kW/170 pk en een koppel van 420 Nm. In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak kan hij met gemak zware belading aan.
Uitschakelbare vierwielaandrijving is standaard. Met een eenvoudige schakelaar op de middenconsole wisselt de bestuurder tijdens het rijden tussen achter- en vierwielaandrijving, afhankelijk van wat tijdens wisselende omstandigheden de beste keuze is. Een kruipversnelling zorgt in combinatie met de vierwielaandrijving voor nog betere prestaties op steile hellingen en zachte ondergrond.
Klanten die nog meer offroad-vaardigheid verlangen, kunnen kiezen voor een elektronisch te vergrendelen achterdifferentieel en all-terrain-banden met offroad-profiel voor optimale grip.5
De Ford Ranger chassis-cab is vanaf januari 2021 te bestellen vanaf € 25.225 ex. BTW ex. BPM.
# # #
1 Brandstofverbruik en CO2-emissie zijn afhankelijk van de homologatie van het voertuig met conversie met behulp van de FordEtis WLTP CO2 Calculation Tool.
2 Ford Europa telt hierbij de verkopen voor de twintig Europese markten waarin het wordt vertegenwoordigd via een nationale verkooporganisatie: Oostenrijk, België, Groot-Brittannië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Roemenië, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.
3 Lading en laadcapaciteit worden beperkt door gewicht en gewichtsverdeling.
4 Maximale trekgewicht is afhankelijk van belading, voertuigconfiguratie, accessoires en het aantal passagiers. Genoemde trekgewicht is gebaseerd op het maximale trekgewicht van de auto bij maximale laadcapaciteit en bij wegrijden op een helling van 12 procent op zeeniveau. De prestaties en het brandstofverbruik van het voertuig nemen bij het trekken respectievelijk af en toe.
5 All-terrain-banden alleen leverbaar in rechts rijdende landen.