Het gebruik van handzeep is enorm toegenomen sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie. In sommige recente voorspellingen komt naar voren dat de wereldmarkt voor handzeep in 2020 met bijna 2,5% gaat toenemen in vergelijking tot 2019.
“Handzeep is een product waarvan we het gebruik al een paar jaar zien toenemen, dus we testen het al langer”, zegt Mark Montgomery, senior materials engineer bij Materials Technology Centre, Dunton Technical Centre (VK), Ford Europa. “Zelfs het meest onschuldig lijkende product kan problemen veroorzaken wanneer het in aanraking komt met oppervlakken in de auto. Vooral middelen als handzeep, zonnelotions en anti-insectenmiddelen kunnen schadelijk zijn.”
Terwijl handzeep helpt bij het doden van ziektekiemen en Ford interieurs van de voertuigen tegen chemicaliën beschermt, betekent het nog niet dat de rest van de Ford vrij is van bacillen. Zeker niet als het voertuig wordt gedeeld met anderen. Mocht het voertuig toe zijn aan een grondige reiniging, vermijd bij het schoonmaken producten die bleekmiddel, waterstofperoxide of ammoniak bevatten. Deze kunnen schade toebrengen aan de antireflectie- en antivingerafdrukcoatings. Gebruik huishoudelijke ontsmettingsmiddelen om bacteriëntebestrijden.
“Let bij het reinigen vooral op onderdelen die vaak worden aangeraakt, zoals het stuur, de handgrepen, de versnellingspook, knoppen of touchscreens, de hendels voor ruitenwisser en richtingsaanwijzer, armsteunen en stoelverstelling”, zegt Jenny Dodman, chief medical officer bij Ford of Britain. “Ook veiligheidsgordels moeten hoog op de checklist staan. De gordel zit om je heen en krijgt waarschijnlijk de volle laag bij eventueel gekuch en genies.”
Ford technici houden zich al lang bezig met het testen van producten op materialen die worden gebruikt in voertuigen. Op basis van testresultaten kan de chemische samenstelling van beschermende coatings opnieuw worden geformuleerd om ervoor te zorgen dat het interieur er goed blijft uitzien, ongeacht waar het mee in aanraking komt. Ook opslagaccessoires worden getest, bijvoorbeeld kofferbakbekleding en kunststof interieurmaterialen.
De teams van Ford in Dunton en Keulen testen materiaalmonsters bij temperaturen van in sommige gevallen maar liefst 74°C – de temperatuur die een geparkeerde auto kan bereiken op een hete zomerdag. In andere tests wordt de blootstelling aan de zon gesimuleerd. Daarbij worden monsters tot wel 1152 uur (48 dagen) lang gebombardeerd met ultraviolet licht.
– Persbericht