Naar de wintersport met een elektrische auto? Tot enkele jaren geleden zagen veel automobilisten dan vooral bergen aan zorgen. Maar wie vandaag-de-dag met enkele praktische zaken rekening houdt, reist zonder stress naar de besneeuwde bergtoppen. Helemaal met de snelle, comfortabele en vierwielaangedreven Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition, zo ervaren we tijdens een trip naar Italië.
Het aantal Nederlanders dat in juli 2025 ergens in Europa zijn elektrische auto aan de snellader koppelde, is ten opzichte van een jaar eerder met liefst 36 procent gegroeid, zo blijkt uit cijfers van provider Fastned. Het is tekenend voor het feit dat veel landgenoten inmiddels ‘gewoon’ met hun EV op vakantie gaan. Tijdens de winter(sport)maanden is dat eveneens prima te doen. Dat een accupakket bij vrieskou een fractie minder presteert dan bij 20°C, is namelijk geen enkele reden voor laadstress. Elektrische auto’s hebben tegenwoordig een beduidend groter rijbereik en kortere laadtijden dan vroeger. Tel daarbij het rap uitdijende Europese laadnetwerk (met meer dan 150 duizend snelladers) en er zijn weinig argumenten om níét met de ski’s of snowboards op pad te gaan. Helemaal als je dat ook nog doet met de Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition, die met zijn 86 kWh accupakket onder optimale omstandigheden een maximale actieradius van 578 kilometer* (WLTP) heeft.
Met of zonder dakkoffer?
Wel goed om te beseffen dat een dakkoffer – voor veel wintersporters onderdeel van de standaarduitrusting – ten koste gaat van de actieradius. Ski’s maar thuis laten, dan? Die overweging hoeft met de 4,96 meter lange Volkswagen ID.7 Tourer niet per se te worden gemaakt. Met een beetje beleid qua inpakken kom je met de 605 liter metende bagageruimte een heel eind – zelfs met een gezin van vier. Steek de lange latten door het skiluik, verdeel de andere bagage daar om- en overheen en de dakkoffer – die uiteraard als originele Volkswagen-accessoire wél verkrijgbaar is voor de ID.7 – kan desgewenst thuis blijven. Over ruimte gesproken: mede dankzij de wielbasis van liefst 2,97 meter is het ook op de achterbank riant toeven.
Uiteraard hebben we winterbanden om de (optionele) Mataró-velgen van onze ID.7 Tourer GTX Limited Edition laten leggen, in de maat 235/40 R21 vóór en 265/35 R21 achter, voor extra grip en veiligheid bij de lagere temperaturen en winterse omstandigheden in de Alpen.
Koersvast over de autobahn
Op weg naar ons reisdoel Livigno genieten we van een heerlijke reiservaring. Want wat dat betreft doet de Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition zijn achtervoegsel eer aan. Het topmodel van de ID.-familie heeft dankzij een tweede elektromotor, die in tegenstelling tot het andere exemplaar de voorwielen aandrijft, een gecombineerd vermogen van 250 kW (340 pk). Voeg daar het aangescherpte onderstel aan toe en de GTX combineert op gepaste manier sportieve elektrische prestaties met een surplus aan luxe en comfort.
Tijdens de vroege zondagochtend waarop we de reis aanvangen zijn de Duitse snelwegen nog heerlijk leeg, dus kunnen we het niet nalaten het rechterpedaal even volledig in te trappen. Met groot gemak accelereren we naar de begrensde topsnelheid van 180 km/u. De ID.7 ligt daarbij als een blok op de weg en toont zich in lange, vloeiende autobahnbochten zeer koersvast.




