Bij aankomst op de kazerne in Oirschot werd ik ontvangen door Ronald Hoeks. Al snel de hand geschud met Arvid Staarink en ook de mensen van IVECO DEFENCE VEHICLES waren bij deze preview aanwezig. Ik kijk ondertussen mijn ogen uit, maar lang kan ik niet blijven kijken, want Ronald begint al met het welkom. Luitenant-kolonel Henry van de Ven schuift aan en stelt voor om bij het voertuig te gaan kijken. ‘Want’, zo vertelt hij, ‘dat legt duidelijker uit, dan dat ik het op een afstand doe.’ En gelijk heeft hij.

De nieuwe militaire terreinwagen gaat vanaf (tweede helft) 2023 langzaam het gezicht worden van de Nederlandse krijgsmacht. Het prototype van het nieuwe Manticore terreinvoertuig ging afgelopen tijd al diverse kazernes in Nederland langs om de toekomstige bestuurders vast een idee te geven van wat hen te wachten staat. Het nieuwe voertuig biedt militairen de mobiliteit om zich met hun uitrusting naar inzetlocaties te verplaatsen en daar onder zware crisisomstandigheden en in conflictsituaties mensen te kunnen helpen, beschermen, of verdedigen.

Tekst loopt door onder de foto.

ManticoreTerwijl luitenant-kolonel Van de Ven zijn verhaal vertelt, vliegt er ook telkens een Chinook CH-47 over. Prachtig om te zien! En de andere media die aanwezig zijn, willen die Chinook er op de foto ook bij hebben. Snap ik! Wel jammer dat het soms de overhand neemt, want ik kan de luitenant niet altijd volgen. Voor mij is dit pas de tweede keer dat ik aanwezig mag zijn bij de Landmacht/Defensie en ik wil graag leren! Gelukkig had een aantal militairen dat wel door en kon ik later nog een paar vragen stellen (o.a. ook aan de luitenant). Dat heb ik zeer gewaardeerd!

Afijn, de vertrouwde M-B’s van de Landmacht, de Land Rovers van de Marine en de laatste YPR’s van Luchtmacht en Marechaussee gaan de komende jaren definitief de laan uit. Daarvoor in de plaats komen uiteindelijk 1.185 exemplaren van deze robuuste Manticore, die naast grote mobiliteit, meer laadvermogen, beschermings- en bewapeningsmogelijkheden biedt (en geloof me: robuust zijn ze en Indruk maken ze zeker!).

IVECO DEFENCE VEHICLES levert de Manticore in vijf hoofdtypes, in verschillende versies. Defensie komt hiermee te beschikken over ‘hardtops’, ‘soft-tops’, ‘pick-ups’, ‘gewondentransporters’ en ‘Military Police/Airforce Security Vehicles’. De eerste vier types zijn standaard van een driekleuren camouflageprint voorzien. Dus die groene enkele kleur die blijft niet! Moet zeggen, het heeft ook wel iets zo!

Wist je trouwens dat de Manticore is gebaseerd op het IVECO Eurocargo chassis, dat volledig gemilitariseerd is. De 6,7 liter, 280 pk, 1.000 Nm sterke turbodieselmotor, gekoppeld aan een zestraps automatische versnellingsbak, moet ervoor zorgen, dat elk terrein prima is te doen. En natuurlijk niet te vergeten: hij is permanent vierwielaangedreven! Wel zo fijn!

Het onderhoud zal plaatsvinden bij IVECO, maar Defensie zal hier uiteraard bij helpen. Want het is wel net zo handig, dat ze zelf ook weten, hoe het werkt als ze op missie uitgezonden zijn. Uiteindelijk zullen de militairen nog een aparte rij-instructie krijgen, want zomaar even wegrijden, dat zal niet zo 1, 2, 3 gaan.

Na een kleine demonstratie in de zandbak en een paar laatste foto’s bedank ik iedereen van de Landmacht die daar allemaal bij waren (teveel namen om op te noemen) en vervolg ik mijn weg naar huis.

Enorm, maar dan ook echt enorm bedankt voor de gastvrijheid! Ik hoop nog eens vaker langs te mogen komen!

Jantine.

Manticore