In de Audi Q6 Sportback e-tron smelten het ruimteaanbod en de veelzijdigheid van een SUV samen met de elegantie en sportiviteit van een coupé. Naast een bagageruimte met een inhoud van 511 liter (1.373 liter met neergeklapte achterbank) heeft hij een 64 liter grote frunk. Mede dankzij de wielbasis van 2,90 meter biedt het interieur volop ruimte en maximaal comfort voor vijf inzittenden. De Audi Q6 Sportback e-tron quattro mag aanhangers met een gewicht tot 2.400 kg trekken (2.000 kg voor de andere versies).
Legendarische lijnen
Met zijn druppelvorm doet de aflopende daklijn van de Audi Q6 Sportback e-tron denken aan die van de iconische eerste-generatie Audi TT. Vergeleken met de Q6 e-tron SUV is de Sportback 3,7 cm lager. De achterruit ligt vlak en mondt uit in een spoilerrand waarin het derde remlicht is geïntegreerd. Andere blikvangers zijn de kenmerkende, brede ‘quattro’ wielkasten, de gesloten grille met een ‘masker’ in Selenite Silver of hoogglans zwart, de doorlopende achterlichtunits en digitale dagrijverlichting. Door dit alles straalt de Audi Q6 Sportback e-tron al op het eerste gezicht sportiviteit en Voorsprong door techniek uit.
Vooruitstrevende lichttechnologie
Net als de SUV carrosserievariant beschikt de nieuwe Sportback over hightech verlichting met een active digital light signature. Daarbij verzorgt een speciaal algoritme telkens nieuwe, unieke lichteffecten via dimbare lichtsegmenten in de koplampen en OLED-panelen in de achterlichten. Via de MMI of de Audi-app zijn ook eigen signaturen te selecteren. De vooruitstrevende lichttechnologie heeft daarnaast belangrijke veiligheidsvoordelen. Zo kunnen de achterlichten waarschuwingssignalen geven als andere weggebruikers de auto te dicht naderen.
Hoogwaardig communicatief interieur
De Audi Q6 Sportback e-tron heeft hetzelfde hoogwaardige interieur als de Q6 e-tron SUV. Het ‘digital stage’ schermconcept met het panoramische MMI-display en het MMI-passagiersdisplay is inclusief slimme stembediening en integratie van de AI-assistent en ChatGPT een toonbeeld van bedieningsgemak. Het systeem biedt toegang tot een buitengewoon breed scala aan online diensten en (communicatie)mogelijkheden. Een augmented reality head-up display is optioneel beschikbaar. Zelfs de ambienteverlichting die de inzittenden als het ware omarmt, draagt bij aan de communicatie met de inzittenden. Fraaie en tegelijkertijd duurzame materialen voor bekleding en afwerking dragen bij aan het luxegevoel. Voor een unieke 3D geluidsbeleving is er het Bang & Olufsen Premium Sound System met twintig speakers en een vermogen van 830 Watt.
Nieuwe batterijvariant, snelladen met vermogens tot 270 kW
In de Audi Q6 Sportback e-tron debuteert een accupakket met een capaciteit van 83 kWh. Dit komt ook beschikbaar voor de Q6 e-tron SUV. De achterwielaangedreven Q6 Sportback e-tron heeft een systeemvermogen van 185 kW/252 pk. Met launch control accelereert hij in 7,0 seconden van 0-100 km/u. De range bedraagt maximaal 545 kilometer* (WLTP). De Audi Q6 Sportback e-tron performance heeft een 100 kWh accupakket en een vermogen van 225 kW/306 pk (0-100: 6,6 seconden met launch control). Dit model heeft een actieradius van maximaal 656 kilometer* (WLTP). Vervolgens is er de vierwielaangedreven Q6 Sportback e-tron quattro (systeemvermogen 285 kW/387 pk), die in 5,9 seconden van 0-100 km/u spurt en een range van maximaal 636 kilometer* (WLTP) laat noteren. Het topmodel, de SQ6 Sportback e-tron, heeft een maximaal rijbereik van 607 kilometer* (WLTP). Als enige in de nieuwe reeks heeft hij een topsnelheid van 230 km/u (overige modellen: 210 km/u).
Het innovatieve 800-voltsysteem maakt zeer snel laden mogelijk. De versies met het nieuwe 83 kWh accupakket zijn al met 225 kW te laden. De andere modellen kunnen laden met vermogens van 260 of zelfs 270 kW. Voor de Audi Q6 Sportback e-tron performance volstaat een laadtijd van tien minuten om de actieradius met 265 kilometer te verlengen (10-80% laden in slechts 22 minuten).
Dynamiek
Vergeleken met de SUV-versie heeft de Audi Q6 Sportback e-tron een gewijzigde onderstelafstemming. De focus ligt daarbij op dynamiek. Het weggedrag kenmerkt zich door directe reacties op bijvoorbeeld stuurbewegingen. Bij de quattro-uitvoeringen is de aandrijfkrachtverdeling volledig variabel. Dat neemt niet weg dat de nadruk op een dynamisch achterwielaangedreven karakter ligt. Het slimme quattro-systeem herkent de rij- en wegomstandigheden en kan op basis daarvan de verdeling van de aandrijfkracht reguleren. Zo zijn een optimale grip en stabiliteit altijd gegarandeerd.
Dankzij nieuwe Frequency Selective Damping passen de schokdempers hun werking aan op basis van de omstandigheden. Bij dynamisch rijden op een hobbelige weg worden de oneffenheden bijvoorbeeld optimaal geabsorbeerd, waardoor de carrosserie stabiel blijft. Dat vertaalt zich ook in een hoog comfortniveau. De Audi Q6 Sportback e-tron is er ook met adaptieve luchtvering, die een nog bredere spreiding tussen dynamiek en comfort mogelijk maakt. Dit systeem houdt zelfs rekening met de belading. Zelfs met veel gewicht aan boord blijft de carrosserie van de Sportback keurig horizontaal.
Bewezen veiligheid
Net als alle andere modellen in de modelfamilie heeft de Audi Q6 Sportback e-tron bij veiligheidsinstantie Euro NCAP de maximale score van vijf sterren behaald. De bijna perfecte scores voor inzittendenbescherming (91% voor volwassenen en 92% voor kinderen) springen daarbij vooral in het oog.
De elegant-sportieve Audi Q6 Sportback e-tron beleeft vandaag zijn wereldpremière op de Autosalon van Parijs, die van 14-20 oktober plaatsvindt. De Nederlandse marktintroductie staat gepland voor maart 2025. Meer specificaties en prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.