[vc_row][vc_column][vc_column_text]

  • Doorbaak in hybride-elektrische techniek van Lexus
  • Nieuwe turbo-hybride debuteert in Lexus RX 500h F SPORT Line, topmodel van nieuwe vijfde generatie Lexus RX
  • Dynamisch rijgedrag met DIRECT4 vierwielaandrijving, Dynamic Rear Steering en krachtig remsysteem
  • Controle, vertrouwen en gevoel van verbondenheid: de Lexus Driving Signature
  • Systeemvermogen 273 kW/371 pk, maximumkoppel 550 Nm en van 0-100 km/u in 6,2 seconden
  • Zoals bij elke Lexus tot 10 jaar/200.000 km garantie
  • Orderboeken geopend voor volledig nieuwe Lexus RX 500h

Lexus RX 500h Het topmodel van de volledig nieuwe vijfde generatie Lexus RX is een bijzonder hybride-elektrisch model, waarbij de focus vooral op de prestaties ligt. De hybride aandrijflijn zit vol innovaties: een nieuwe 2,4 liter viercilinder turbomotor met hoog koppel, een zestraps automatische versnellingsbak en een krachtige e-Axle elektromotor voor de achteras, waardoor DIRECT4 all-wheel drive control mogelijk is.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”34889,34890,34891,34892,34893,34894,34895″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

LEXUS RX 500H

Het topmodel van de volledig nieuwe vijfde generatie Lexus RX is een bijzonder hybride-elektrisch model, waarbij de focus vooral op de prestaties ligt. De hybride aandrijflijn zit vol innovaties: een nieuwe 2,4 liter viercilinder turbomotor met hoog koppel, een zestraps automatische versnellingsbak en een krachtige e-Axle elektromotor voor de achteras, waardoor DIRECT4 all-wheel drive control mogelijk is.

LEXUS DRIVING SIGNATURE

Toch vormt de geavanceerde aandrijflijn slechts een deel van het verhaal. De hybride aandrijflijn werkt samen met een nauwkeurig afgesteld totaalpakket bestaande uit het chassis, de stuurinrichting, de ophanging en de remmen. Alles is zo afgesteld dat de bestuurder te allen tijde het gevoel van verbondenheid, controle, comfort en vertrouwen ervaart. Het zijn de belangrijkste elementen van de Lexus Driving Signature.

DIRECT4 VIERWIELAANDRIJVING KRACHTREGELING

Als eerste model van Lexus beschikt de nieuwe RX 500h over het nieuwe DIRECT4, een intelligent elektronisch besturingssysteem dat het koppel van de voor- en achteraandrijving onmiddellijk en naadloos aanpast aan alle vier de wielen voor optimale grip en stabiliteit. Aandrijving naar de achterwielen wordt verzorgd door de achterste e-Axle met een aparte elektromotor en omvormer. Het zorgt voor een comfortabelere rit met een betere controle over de auto en meer rijplezier voor de bestuurder.

DYNAMIC REAR STEERING

Hoofdingenieur Takaaki Ohno legt uit: “Ons doel met de RX 500h was om een auto te creëren die een opwindende rijervaring biedt en een dialoog met de bestuurder op gang brengt. Om dit te bereiken, hebben we de Lexus Driving Signature verder ontwikkeld door de basiselementen van het voertuig grondig te versterken en door het nieuwe vierwielaandrijvingssysteem DIRECT4 van Lexus toe te passen.”

“De RX 500h levert een krachtige, directe en responsieve rijervaring dankzij een hybride-elektrisch systeem met een nieuwe krachtige motor voor de achterwielen. De remmen bieden uitstekende controle en stijfheid. Dynamic Rear Steering biedt een grote stuurhoek en draagt bij aan een hoge wendbaarheid en een gevoel van veiligheid bij hoge snelheden. Dit verbetert de interactie met de auto en zorgt voor een aangename rijervaring. De toevoeging van de RX 500h aan het RX-modellengamma, samen met zuinige hybride-elektrische en plug-in hybride-elektrische modellen, zorgt voor een gevarieerde line-up die kan voldoen aan de behoeften en voorkeuren van een breder scala aan klanten.”

NIEUWE STAP IN HYBRIDE-ELEKTRISCHE TECHNOLOGIE

De nieuwe architectuur van de hybride aandrijflijn is anders dan alles wat Lexus eerder heeft geproduceerd. Het essentiële zelfopladende principe is hetzelfde, maar de voorste elektromotor is tussen de motor en de nieuwe automatische transmissie geplaatst, met aan elke kant een koppeling. Dit ontwerp zorgt voor een krachtige vermogensafgifte met behoud van de EV-rijcapaciteiten die kenmerkend zijn voor een volledig hybride-elektrisch systeem van Lexus. Het is de krachtigste RX tot nu toe, met een systeemvermogen van 273 kW/371 pk en een maximumkoppel van 550 Nm. Dit vertaalt zich in een acceleratie van 0-100 km/u in 6,2 seconden.

AUTOMATISCHE ZESVERSNELLINGSBAK

Voor het eerst wordt een nieuwe, compacte automatische zesversnellingsbak geïntroduceerd. De versnellingsbak maakt het mogelijk om het hoge koppel van de turbomotor en elektromotor beter te benutten. Hij is ontworpen om veelvuldig schakelen te voorkomen en biedt de bestuurder de mogelijkheid van handmatige bediening met schakelpaddles achter het stuur. Wanneer de bestuurder het gaspedaal indrukt is de reactie onmiddellijk met een krachtige, lineaire toename van de snelheid.

BIPOLAIRE NIKKEL-METAALHYDRIDEBATTERIJ

De RX 500h is het eerste Lexus-model dat een bipolaire nikkel-metaalhydridebatterij (NiMH) gebruikt. Deze technologie vermindert de weerstand waardoor de accu een hogere laad- en ontlaadcapaciteit heeft. De nieuwe techniek maakt het ook mogelijk om de grootte van de batterij te optimaliseren – 1,4 keer het aantal cellen kan in dezelfde ruimte worden ondergebracht in vergelijking met een standaard NiMH-batterij. Deze eigenschappen maken het mogelijk om twee keer zoveel vermogen te halen uit een unit van dezelfde grootte. De bestuurder geniet van het voordeel van een sterkere acceleratie, terwijl de plaats van de batterij onder de achterbank bijdraagt aan het lage zwaartepunt van de auto en verlies van cabine- of laadruimte voorkomt. De batterij is ook stiller dankzij de verfijning van het luchtkoelsysteem.

DYNAMIEK OP MAAT

Net als de andere modellen in de Lexus RX-reeks, profiteert de RX 500h van het Lexus GA-K-platform, waardoor de auto een laag zwaartepunt, een hoge carrosseriestijfheid en een uitgebalanceerd chassis heeft. Hierop voortbouwend zijn de dynamische elementen van de auto afgesteld en ontwikkeld met een focus op prestaties. Een van deze elementen is Dynamic Rear Steering, dat automatisch de beste stuurhoek voor de achterwielen aanneemt, afhankelijk van de snelheid en richting van de auto. Bij lage snelheden bewegen de wielen tegen de voorwielen in voor wendbaar manoeuvreren, terwijl ze bij hoge snelheden meedraaien met de vooras, waardoor de auto stabiel blijft. Met Dynamic Rear Steering hebben de achterwielen een draaihoek van maximaal vier graden.

Er zijn krachtigere remmen gemonteerd – geventileerde remschijven van 400 mm vóór met aluminium remklauwen met zes zuigers die tegenover elkaar staan in plaats van zwevend, zoals bij andere nieuwe RX-modellen. Dit zorgt voor nog meer stijfheid. Met een vergroot remblokoppervlak geven ze lineaire, directe en stabiele remprestaties. De remklauwen zijn ook een opvallend kenmerk van het model, omdat ze zwart gespoten zijn en voorzien zijn van een Lexus-logo. De RX 500h beschikt ook standaard over Adaptive Variable Suspension, met snel reagerende, onafhankelijke dempingscontrole voor elk wiel.

PERFORMANCE-STYLING

Met stylingkenmerken van het “Next Chapter”-design van Lexus, is de Lexus RX 500h F SPORT Line een auto die opvalt. De details laten het prestatiegerichte karakter duidelijk naar voren komen. Zo beschikt de auto onder meer over speciale 21-inch lichtmetalen velgen met dubbele spaken, wielkastbekledingen en dorpels in carrosseriekleur, pianozwarte details, aerodynamische bumpers, F SPORT-badges en een exclusief patroon voor de grille. Binnenin gaat het thema verder met het F SPORT-stuur, de versnellingspook en dorpellijsten en een aluminium pedalenset. De sportstoelen voorin zijn bekleed met leer met Ultrasuede-wangen.

TWEEDE KWARTAAL 2023

De spectaculaire Lexus RX 500h is per direct te bestellen en arriveert in het tweede kwartaal van 2023 bij de Nederlandse Lexus-dealer. Zoals bij elke Lexus geldt garantie tot 10 jaar/200.000 km.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]