De krachtige aandrijflijn bestaat uit een 1,5-liter turbomotor, een ingenieuze 10-traps transmissie, een elektromotor en een 16,6 kWh lithium-ion batterij. In EV-mode kan de MG EHS Plug-in Hybrid maximaal 52 km volledig elektrisch rijden (WLTP). Tegelijkertijd biedt het model een rijke uitrusting met een uitgebreide reeks comfort- en veiligheidsvoorzieningen. De MG Pilot rijhulpsystemen, evenals het gebruik van staal met een ultrahoge treksterkte in de carrosseriestructuur, hebben bijgedragen aan de vijf sterrenscore van de benzineversie bij de veiligheidstests van Euro NCAP. De nieuwe MG EHS Plug-in Hybrid komt op de Europese markt voor prijzen vanaf € 34.000,-.

MG helpt bij de start van ‘een elektrisch leven’ met een goed ontworpen, milieubewuste gezinsauto die functioneel, veilig én betaalbaar is. “De automobilist van nu wil volledig elektrisch en dus duurzaam kunnen rijden, maar zich niet al te druk maken over de actieradius. Voor wie nog niet toe is aan een volledig elektrische auto, introduceren we de MG EHS Plug-in Hybrid: onze tweede geëlektrificeerde SUV na de volledig elektrische MG ZS EV”, zegt Matt Lei, CEO bij MG Motor Europe.

Innovatieve aandrijftechniek

De nieuwe MG EHS Plug-in Hybrid (waarbij de letters EHS staan voor Electric Hybrid SUV) maakt gebruik van innovatieve aandrijftechniek. Een beproefde 1,5-liter turbobenzinemotor (119 kW/162 pk en 250 Nm) werkt optimaal samen met een krachtige elektromotor (90 kW/122 pk en 230 Nm). Het systeemvermogen bedraagt 190 kW/258 pk, terwijl het gecombineerde koppel piekt op 370 Nm.

De krachtige elektromotor wordt gevoed door een 16,6 kWh lithium-ion batterij. Daarmee kan de MG EHS Plug-in Hybrid een afstand van maximaal 52 km (WLTP) volledig elektrisch en dus emissievrij rijden. Met de 3,7 kW-boordlader is de batterij bij een publiek laadpunt (AC) in circa 4,5 uur volledig opgeladen. De plug-in hybride SUV is ook voorzien van een regeneratief remsysteem. Hiermee wordt de energie die vrijkomt tijdens vertragen, opgeslagen en hergebruikt om de actieradius te optimaliseren of het brandstofverbruik verder te verlagen.

De benzine- en elektromotor sturen hun kracht via een geavanceerde transmissie naar de voorwielen. Daarbij wordt het aandrijfkoppel van de benzinemotor overgebracht via een 6-traps automaat, terwijl de elektromotor het vermogen overbrengt via een elektronische aandrijfunit met vier versnellingen. Samen vormen ze een 10-traps transmissie waarmee de auto onder alle omstandigheden de ideale versnelling kan kiezen, soepel en snel schakelt en een bovengemiddelde efficiëntie realiseert. De gemiddelde CO2-emissie van de MG EHS Plug-in Hybrid is vastgesteld op 43 g/km (WLTP).

Volop rijplezier

De vooruitstrevende aandrijftechniek van de MG EHS Plug-in Hybrid staat niet alleen garant voor uitzonderlijke efficiency en de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden, maar ook voor rijplezier. Dankzij het hoge vermogen en koppel van de krachtbronnen en de onmiddellijke reactie van de elektromotor, accelereert de MG EHS Plug-in Hybrid in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor maximale tractie is het model bovendien standaard uitgerust met het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel XDS.

Ruime SUV

De nieuwe MG EHS Plug-in Hybrid valt in een hoger segment dan de MG ZS EV, die sinds de verkoopstart in oktober 2019 grote successen boekt en in diverse Europese landen behoort tot de bestverkochte EV’s van dit moment. De MG EHS Plug-in Hybrid is 4.574 mm lang, 1.876 mm breed en 1.664 mm hoog. Daarmee is het model ruimer dan zijn meeste directe concurrenten in het C-SUV-segment. De wielbasis bedraagt 2.720 mm.

Mede dankzij de slimme indeling van de elektrische aandrijfsystemen is de MG EHS Plug-in Hybrid toonaangevend met zijn been- en schouderruimte achterin. Tegelijkertijd biedt de bagageruimte een royale inhoud van 448 liter, die met het neerklappen van de achterbank kan worden vergroot tot zelfs 1.375 liter. Een functioneel comfortdetail is dat de elektrisch bedienbare achterklep op alle gewenste niveaus geopend of gesloten kan worden.

Krachtig design

De MG EHS Plug-in Hybrid biedt een krachtig design, waarbij de prominente grille en koplampen met ‘katachtige’ LED-dagrijverlichting direct in het oog springen. De negen individuele LED-units van de dagrijverlichting zorgen bovendien voor een opvallend visueel effect als de auto ontgrendeld wordt. Aan de achterzijde creëren de uitlaatpijpen aan weerszijde en de aluminium skidplate een extra sportieve uitstraling. De sierlijke LED-achterlichten met geïntegreerde, dynamische knipperlichten versterken de hightech uitstraling van de MG EHS Plug-in Hybrid.

In het interieur hebben de ontwerpers veel aandacht besteed aan comfort en kwaliteit. Dat komt vooral tot uiting in de afwerking, de hoogwaardige materialen en de uitstekende ergonomie. Dankzij het goed doordachte, vooruitstrevende interieurontwerp is het passagierscompartiment een zeer uitnodigende plek voor bestuurder en passagiers. De ruimtelijke en luxe sfeer aan boord wordt extra versterkt door het 1,19 m2 grote ‘Stargazer’ panoramisch zonnedak en de ambient interieurverlichting met keuze uit 64 kleuren. Passagiers achterin profiteren van een verstelbare rugleuning, dubbele ventilatieopeningen, twee usb-poorten en een uitklapbare armleuning met geïntegreerde opbergruimte en bekerhouders.

Vooruitstrevende technologie

Achter het met leder beklede stuurwiel heeft de bestuurder vrij zicht op het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel. Centraal op het dashboard springt de 10,1-inch touchscreen in het oog, waarmee op intuïtieve wijze het infotainmentsysteem te bedienen is. Dit systeem omvat onder andere TomTom-navigatie met real-time verkeersinformatie, DAB digitale radio en naadloze smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android Auto.

MG zet ook hoog in op het gebied van veiligheid. Dit onderdeel kreeg absolute topprioriteit bij de ontwikkeling van de MG EHS Plug-in Hybrid, getuige de vijf sterren die de benzinevariant behaalde bij de veiligheidstests van Euro NCAP, net als de MG ZS EV. De uitstekende veiligheidsscore is mede te danken aan de uitgebreide reeks assistentiesystemen die gebundeld zijn onder de noemer MG Pilot. Hiertoe behoren onder andere Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning en een 360 graden camera.

Marktintroductie

De nieuwe MG EHS Plug-in Hybrid is per direct beschikbaar voor pre-sales en testritten. De plug-in hybride SUV is functioneel, veilig en betaalbaar, waardoor het een slimme keuze is met een uitgebreide reeks voorzieningen.

De MG EHS Plug-in Hybrid is beschikbaar met keuze uit twee uitvoeringen (Comfort en Luxury), vier carrosseriekleuren (zwart, wit, rood en zilver) en twee interieurkleuren (zwart en rood). Meer informatie, evenals de Nederlandse consumentenprijzen, worden in aanloop naar de marktlancering bekend gemaakt.

Specificaties MG EHS Plug-in Hybrid

Afmetingen en gewicht

Lengte:                                                                                                         4.574 mm
Breedte:                                                                                                       1.876 mm

Hoogte:                                                                                                        1.664 mm

Wielbasis:                                                                                                     2.720 mm

Bodemvrijheid:                                                                                             145 mm

Inhoud bagageruimte                                                                                  448 l

Inhoud bagageruimte met achterbank plat                                                 1.375 l

Massa leeg                                                                                                 Comfort: 1.737 kg / Luxury: 1.775 kg

Maximum toelaatbaar gewicht                                                                    2.196 kg

Maximum toelaatbaar gewicht per as                                                         voor: 1.095 kg / achter: 1.101 kg

Maximum trekgewicht (ongeremd)                                                             750 kg

Maximum trekgewicht (geremd)                                                                 1.500 kg

Benzinemotor

Motortype                                                                                                   1.5 turbo GDI

Maximum vermogen                                                                                  119 kW (162 pk) @ 5.500 t/min

Maximum koppel                                                                                        250 Nm @ 1.700 – 4.300 t/min

Brandstoftype                                                                                             Ongelood 95 RON

Inhoud brandstoftank                                                                                  37 l

Elektromotor en batterij

Maximum vermogen                                                                                   90 kW (122 pk) @ 3.700 t/min

Maximum koppel                                                                                        230 Nm @ 500 – 3.700 t/min

Batterijcapaciteit                                                                                        16,6 kWh

Laadvermogen boordlader                                                                         3,7 kW

Transmissie                                                                                                10-traps Electric Drive Transmission

Prestaties

Topsnelheid                                                                                                190 km/u

Acceleration 0-100 km/u                                                                             6,9 sec

Elektrische actieradius (gecombineerd, WLTP)                                          52 km

Energieverbruik (gecombineerd, WLTP)                                                     240 Wh/km

Brandstofverbruik (gecombineerd, WLTP)                                                  1,9 l/100 km

CO2-emissie (gecombineerd, WLTP)                                                         43 g/km

– Persbericht