Ford presenteert de nieuwe Puma, een hightech evolutie van de bestverkochte personenauto van Ford in Europa1. De nieuwe Puma tilt de compacte crossover-ervaring naar een nieuw niveau met een onderscheidend design, een compleet nieuw interieur en veelzijdige opbergruimte. Bovendien komt de nieuwe Ford Puma ook als 100% elektrische versie: de Ford Puma Gen-E.

  • Nieuwe Ford Puma onderscheidt zich met technologie uit hogere voertuigsegmenten, waaronder SYNC 4-connectiviteit en Predictive Speed Assist voor moeiteloos cruisen op de snelweg
  • Compleet nieuw interieur beschikt over op bestuurder gericht dashboard met twee 12-inch displays en een geïntegreerde soundbar
  • Bestverkochte personenauto van Ford in Europa biedt onderscheidende functionaliteit, stadsvriendelijke proporties en innovatieve kofferruimte met MegaBox
  • Ook 100% elektrisch: onthulling volledig elektrische Ford Puma Gen-E vindt later in 2024 plaats.

De nieuwe Ford Puma beschikt over een nog verfijnder interieur waarbij Ford vloeiende ontwerpelementen uit één stuk combineert met haarscherpe digitale displays. Dit alles resulteert in een ​​moderne rijomgeving voor meer comfort onderweg. Het nieuwste generatie SYNC 42 cloud-connected infotainmentsysteem biedt 5G-connectiviteit3 en maakt gebruik van een ‘zwevend’ 12-inch middenscherm en een sculptuur-achtige soundbar. Uiteraard biedt SYNC 4 draadloze ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto4. Bovendien zorgt de compatibiliteit met Ford Software Update (over the air updates) ervoor dat de nieuwe Puma gaandeweg kan blijven evolueren en verbeteren.

De innovatieve MegaBox, waarmee de Ford Puma zich sinds de introductie van de concurrentie heeft onderscheiden, is gebleven. Deze handige opbergruimte van 80 liter – geïntegreerd onder de bagagevloer6 – maakt het mogelijk om spullen tot ongeveer 115 cm hoog rechtop in de kofferbak te kunnen vervoeren, zoals een kamerplant. De MegaBox draagt ​​bij aan een bagageruimte van maar liefst 456 liter6 met de achterbank in de normale positie. In een auto van 4,2 meter lang is dat uitzonderlijk veel. Mede hierdoor is de Ford Puma ook uitstekend geschikt voor comfortabele gezinsvakanties of andere avonturen waarbij de bagageruimte compleet gevuld is.

De geavanceerde rijhulpsystemen van de nieuwe Ford Puma beschikken over technologie die het mogelijk maakt automatisch de snelheid aan te passen om comfortabel bochten of afritten van snelwegen te nemen met behulp van Intelligent Adaptive Cruise Control7,8 en een 360 graden surroundview-camerasysteem7,8,9.

Het vermogen van de 1,0 liter EcoBoost Hybrid 48 volt mild hybrid-motor is 92 kW (125 pk)10 voor de Puma Titanium-, ST-Line- en ST-Line X-specificatie en zelfs 125 kW (170 pk)10 in de krachtige Puma ST Powershift. Ford breidt het programma later uit met een volledig elektrische Ford Puma Gen-E, de eerste Puma die geheel emissievrij kan rijden.11 De onthulling vindt later in 2024 plaats.

Nog meer rijplezier, volledig verbonden
Een frisse blik van Ford Design op het interieur van de Ford Puma heeft geresulteerd in een toepassing van een interieurthema in één kleur. Dat zorgt voor een strakke, overzichtelijke uitstraling. Het omhullende interieurontwerp loopt naadloos van deur tot deur via een dashboard met slanke ventilatieopeningen, een sculpturale, driedimensionale soundbar, een nieuw tweespaaks “squircle” sportstuur met afgevlakte onderkant en opvallende digitale displays.

De nieuwe Puma beschikt over een 12,8-inch digitaal instrumentenpaneel dat de bestuurder kan personaliseren om alleen informatie in beeld te laten verschijnen die nuttig is voor de bestuurder. Een 12-inch horizontaal geplaatst middendisplay met zwevend effect is hoog op de middenconsole geplaatst en naar de bestuurder gericht om de afleesbaarheid te verbeteren en het cockpitgevoel te versterken.

Discreet geïntegreerde sfeerverlichting zorgt voor een gevoel van luxe. De stoelen, het stuurwiel en de nieuwe verschuifbare armleuning zijn afgewerkt met Sensico-materiaal met subtiele Cool Grey-stiksels voor Titanium-modellen en opvallende rode stiksels voor ST-Line-varianten. Een akoestisch gelamineerde voorruit draagt ​​ook bij aan de verfijning van het interieur. Ford levert optioneel een glazen panoramadak.

SYNC 4
De nieuwe Ford Puma beschikt over het SYNC 4-connectiviteits- en infotainmentsysteem van de nieuwste generatie2. Het centrale display van het systeem omvat bedieningselementen voor de klimaatregeling en stoelverwarming, waardoor het aantal fysieke knoppen op de middenconsole is gereduceerd.

Dankzij een verdubbeling van de rekenkracht ten opzichte van het vorige SYNC 3 systeem, is SYNC 4 niet alleen sneller, maar kan het ook een complex machine learning-algoritme gebruiken om in de loop van de tijd te leren van de input van de bestuurder. Het systeem kan nauwkeurigere suggesties doen en snellere reacties bieden naarmate klanten toegang krijgen tot standaard Connected Navigation12, entertainment en communicatievoorzieningen.

Klanten kunnen natuurlijke spraakopdrachten gebruiken om handsfree toegang te krijgen tot entertainment-, weer- en klimaatfuncties. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto5 voorkomt onnodige snoeren in het interieur. Bovendien is er een speciale aflegruimte voor smartphones met een inductielader8,13 om onderweg smartphones snel en draadloos op te laden. Een standaard 5G-modem biedt supersnelle connectiviteit onderweg. Voor extra rijke muziek levert Ford optioneel een B&O-audiosysteem met 10 luidsprekers8.

Megabox; onderscheidend veelzijdig
De nieuwe Ford Puma heeft niets ingeleverd op het gebied van functionaliteit en praktisch gebruiksgemak. De veelzijdige en innovatieve laadruimte beschikt nog altijd over de MegaBox, waardoor de gebruiker bijvoorbeeld twee sets golfclubs of een kamerplant rechtop kan vervoeren. De MegaBox biedt ook plaats aan natte of modderige spullen, want het compartiment is eenvoudig te reinigen met water. Het water loopt dankzij de ingebouwde afvoer snel weg.

Technologie om het leven aangenamer te maken
De nieuwe Puma profiteert van rijhulpsystemen afkomstig uit hogere voertuigsegmenten, zoals Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go7,8,14. De compacte crossover van Ford profiteert verder van soepeler remmen en accelereren, maar beschikt nu ook over Lane Centering7,8 en Predictive Speed Assist7,8 dat preventief de voertuigsnelheid kan aanpassen in bochten, op rotondes en bij het op- en afrijden van snelwegen.

Intersection Assist7,8,15 controleert de weg voor de auto op mogelijke botsingen met tegenliggers op parallelle rijstroken. Het systeem detecteert ook voetgangers en fietsers die de weg oversteken waar de bestuurder op afslaat. Bovendien kan dit systeem automatisch remmen om botsingen te helpen voorkomen of om de gevolgen ervan te beperken. Het systeem functioneert ook zonder wegmarkeringen of straatmeubilair en zelfs ’s nachts met geactiveerde koplampen.

Reverse Brake Assist7,8 is ook nieuw voor de Puma. Als het voertuig een stilstaand object zoals een voetganger, een fiets, een verkeerspaal of een ander voertuig detecteert, waarschuwt het de bestuurder en kan het systeem remmen om een ​​botsing te voorkomen of om te gevolgen ervan te beperken. Op dezelfde manier kan Rear Cross Traffic Braking7,8 bewegende objecten zoals voetgangers, fietsers of voertuigen detecteren en indien nodig het voertuig afremmen.

Een optioneel 360 graden surroundview-camerasysteem7,8,9 toont op het middenscherm een beeld van boven het voertuig in vogelperspectief, waardoor de bestuurder objecten en obstakels kan zien die anders vanuit de auto niet zichtbaar zijn. Dit maakt het parkeren eenvoudiger en manoeuvreren in krappe ruimtes minder veeleisend.

De beschikbare Dynamic Matrix LED-koplampen bieden beter zicht en helpen ook andere weggebruikers te beschermen. Glare Free High Beam7,8 maakt gebruik van een camera aan de voorkant om tegemoetkomend verkeer te detecteren. Het systeem voorkomt verblinding van tegemoetkomend verkeer dankzij een slimme verblindingsvrije zone in de lichtstraal. Om het gezichtsveld van de bestuurder te vergroten, houdt Predictive Dynamic Bending Light7,8 de weg voor de auto in de gaten om bochten beter te verlichten.

Onmiskenbaar Puma
Het exterieurdesign van de nieuwe Puma is voorzien van het nieuwe Ford-logo, geflankeerd door geheel nieuwe koplampen met een nieuw ‘klauw’-lichtsignatuur om de opvallende aanwezigheid van de Puma op de weg te versterken. De Titanium uitvoering is geïnspireerd op het grotere broertje van de Puma – de nieuwe Kuga – met een chroomvrije grille voor een jeugdige uitstraling. De Puma ST-Line heeft een sportiever ogend frontdesign. De Puma is verkrijgbaar in zes opvallende kleuren, waaronder het nieuwe Cactus Grey.

Ook als krachtige Ford Puma ST Powershift
Het topmodel in de line-up van de nieuwe Puma is de Ford Puma ST Powershift, uitgerust met de krachtigste productieversie ooit van Fords 1,0-liter EcoBoost-motor. Deze mild-hybride aandrijflijn levert een piekvermogen van 125 kW (170 pk) met een maximumkoppel van 248 Nm10. De door Ford ontwikkelde Powershift-transmissie met dubbele koppeling met zeven versnellingen biedt niet alleen comfort voor dagelijks gebruik, maar geeft de aandrijflijn ook een energiek karakter. De bestuurder kan voor de optimale betrokkenheid ook zelf schakelen met schakelpeddels achter het stuur.

De Puma ST Powershift heeft een extra sportieve uitstraling. Denk aan een frontsplitter in Ford Performance-reliëf die de downforce aan de voorzijde met bijna 80 procent verhoogt ten opzichte van de standaard nieuwe Puma. Een ander kenmerk is de ST-grille aan de boven- en onderkant om het koelvermogen en de efficiëntie van de motor te maximaliseren. Het interieur van de Puma ST heeft onder meer Ford Performance-sportstoelen en diverse ST-badges.

Marktintroductie
De nieuwe Ford Puma staat vanaf juni in de showrooms en is per direct te bestellen vanaf € 32.995. Meer informatie over de nieuwe Puma is hier te vinden.