De Mitsubishi Outlander PHEV is een van de weinige plug-in hybride zevenzitters op de markt waarmee je van de gebaande paden kunt wijken. Maar in hoeverre kun je er nu echt mee off-road rijden? Dat lees je hier.

Soft-road vs. off-road

Op papier lijkt de eerste plug-in hybride Mitsubishi Outlander geschikt voor onverharde wegen. Hij heeft het gestalte van een gezonde SUV en bovendien standaard vierwielaandrijving. Helaas blijkt in de praktijk dat de Outlander PHEV niet zozeer een off-roader, maar een soft-roader is.

Nu is dit geen verrassing te noemen. Wie de handleiding heeft bekeken, zal gelezen hebben dat de Outlander PHEV op zijn tijd wel een zandpad aankan, maar dat het meer uitdagende bikkelwerk wordt afgeraden. Steile heuvels of grote plassen? Vergeet het maar. Zulke stunts kunnen zelfs schadelijk zijn voor het hybride systeem.

Nieuwe moed

Hoewel de Mitsubishi Outlander PHEV enorme successen heeft gekend – het meerdere jaren de bestverkochte plug-in hybride van Europa – was deze een tijd lang niet verkrijgbaar in Nederland. Drie jaar na de introductie van de vierde generatie Mitsubishi Outlander keert de zevenzitter terug op de markt. De SUV is een flinke upgrade in vergelijking met zijn voorganger, zeker wat betreft zijn off-road kwaliteiten.

De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV is een meer serieuze SUV. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat deze is gebaseerd op de zeer capabele Nissan X-Trail. Hij wordt aangedreven door dezelfde 2.4 benzinemotor als zijn voorganger, maar de combinatie met krachtiger elektromotoren voor en achter (respectievelijk 116 en 136 pk) zorgt voor een systeemvermogen van liefst 255 pk en 450 Nm koppel.

Speciale rijmodi voor avonturiers

De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV maakt vooral het verschil als off-roader met zijn intelligentie. Hij gebruikt een vernieuwde versie van het zogeheten Super-All Wheel Control (S-AWC) systeem om veilige en comfortabele rijomstandigheden te creëren, ongeacht de weersomstandigheden. Dit systeem zorgt ervoor dat de elektromotoren op de voor- en achteras in harmonie met elkaar werken om de drijfkrachten optimaal te verdelen over de vier wielen.

Het S-AWC-systeem past zich aan op basis van de rijmodus die de bestuurder heeft gekozen. Er zijn een zestal rijmodi, waaronder drie geschikt voor off-road bezigheden. Het gaat om Gravel, Snow en Mud. Zoals je al kunt raden, is ieder van deze rijmodi geoptimaliseerd voor de betreffende omstandigheden om maximale grip en tractie te bieden waar je ook gaat of staat. Dit maakt de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV een van de weinige zevenzits, hybride SUV’s waarmee je een avontuurlijk ritje kunt maken.

Niet te overmoedig worden

Hoezeer de Outlander PHEV ook verbeterd mag zijn, het is en blijft een meer straatgerichte SUV. Natuurlijk kun je er bepaalde routes mee afleggen, maar zodra het tricky wordt, kun je beter omkeren. Zeker als je grote velgen en dunne banden onder de auto hebt liggen. Het is immers geen Pajero. Het zou zonde (en gevaarlijk) zijn om de onderkant en/of het hybride systeem te beschadigen. Wees dus bovenal verstandig tijdens het rijden.