Eerste indruk
Bedrijfswagen zijn sowieso al groot en deze was nog eens extra verhoogd: een dubbele cabine (zoals wij ‘leken‘ zouden zeggen: het is een ‘uitvoerdersversie’). Na een onderhoudend gesprekje kreeg ik dan eindelijk de sleutels en kon ik met de TGE vertrekken. MAN zegt: ‘Op verharde wegen, of over steenachtige bos- en landwegen, de MAN TGE 4×4 is voor het vervoer van zware ladingen ontwikkeld en voert zijn taak veilig en betrouwbaar uit.
Ik had voor de fotografie voor deze gelegenheid een locatie afgehuurd, was wat aan tijd verbonden en lichtelijk gestresst door de druk. Wachten werkt nooit goed als je iets heel graag wil, maar ere wie ere toekomt, deze versie ligt als een blok op de weg! En je voelt je dus veilig en op je gemak. Zeker een pluspunt voor de TGE. Als je hier niet glimlachend uitstapt, tja, dan weet ik het ook niet meer.
Ik kom dan uiteindelijk aan op de geplande locatie en nadat we eerst even uitgebreid wel 30 (!?) rondjes rond de wagen hebben gelopen, was ik uiteindelijk toch zover om te gaan testen en te rijden. Want rijden, is natuurlijk ook testen. Kijk, op de wegen rijden en een bosweg met hele diepe kuilen, allemaal prima te doen. Mede ook door de heerlijk zittende hydraulisch geveerde stoel, voel je niets van die kuilen. En je schijnt nog uit meerdere uitvoeringen (basis, comfort, etc.) te kunnen kiezen ook!
Als bestelwagen biedt de TGE twee wielbases, drie lengtes en drie hoogtes en een laadvolume tot 18,4 m3. De laadruimte heeft een houten bodemplaat, of een universele bodem en standaard zijn LED-lampen. De waslijst aan rijhulpsystemen zullen we je onthouden, maar ABS en `ESP zijn standaard en daarnaast kun je kiezen voor inparkeerhulp tot licht- en zichtpakketten.
4×4 systeem
Een oplettend oog heeft allang in de smiezen, dat deze versie een automatisch 4×4-systeem heeft. Dat is wel een dingetje, want de 4×4-expert zal dat misschien liever eigenhandig met zo’n schakelpook doen. Maar in dit geval is het wel een stuk makkelijker. In een paar milliseconden (aldus MAN) heeft de wagen de volledige grip op de voor- en achteras geactiveerd en hierdoor voel je supersnel de betere grip op de weg en dus kan je niet anders doen dan er glimlachend mee rijden. En eigenlijk…, zou ik het mogen zeggen? Ja, ik denk het wel: eigenlijk zou het op elke auto standaard moeten zitten. Het geeft net dat kleine beetje extra, wat deze MAN bedrijfswagen al meer dan de moeite waard maakt.
Conclusie
Aan alles komt een einde en natuurlijk ook aan mijn proefrit. Waar deze MAN sterk in zal staan? Zijn achttraps automaat? Dat hij best snel en lekker zuinig is? De elektronisch gestuurde vierwielkoppeling van de 5de generatie van inschakelbare achterwielaandrijving? Tja, wie zal het zeggen? Het zijn aangename pluspunten voor de bedrijfswagenrange van MAN en als liefhebber van het 4×4 systeem wees eerlijk…: je merkt het verschil!
Ik ben benieuwd, hoe lang het duurt, voordat we meer van deze sterke MAN-nen op de weg gaan zien.