Ons werd de mogelijkheid geboden om de auto te testen in barre omstandigheden en aldus het belangrijkste verschil tussen model S en Model D te ervaren. De “D” staat voor “dual” (all-wheel drive), wat betekent dat de auto is aangedreven door 2 elektro motoren, waarvan ze elk een as aandrijven. Een unieke koppeling (torque sleep) zorgt ervoor, dat de tweede motor pas bijgeschakeld wordt indien nodig. Model S is beschikbaar in single motor en dual motor uitvoeringTijdens een on road rit over een afstand van ongeveer 200km hebben we dan ook goed de kwaliteiten van deze techniek kunnen ervaren. De auto ligt, ondanks dat we continu over besneeuwde en bevroren wegen reden, als een blok op de weg. De feautures als lane assist, traction control en de diverse persoonlijke instellingen waarmee de auto is uitgerust, zorgen ervoor dat dit een mooie ervaring is waarvan je kunt genieten. Dit in tegenstelling tot de meer conventionele auto’s, waarbij al snel je het zweet in de handen staat na de eerste slipbeweging.Een tweede deel van de test was speciaal voor ons uitgezet op de eveneens bevroren en besneeuwde strip van een lokaal vliegveld en bevroren meer. Hier konden de grenzen opgezocht worden en ondanks de mindere ervaring van uw reporter in deze omstandigheden, was het verbluffend hoever je kon gaan alvorens dat de auto zelf ingreep of een sneeuwwand de redding was. De ongekende acceleratie van de Tesla is bekend en zelfs op ijs was het mogelijk om binnen de 7 seconden de 100 aan te tikken. Complimenten hier dus voor motorvermogen, maar zeker voor de ondersteunende techniek in deze.
Zorgenkindje voor de elektrisch aangedreven auto’s blijft toch de laadpunten. Iemand die de tijd kan nemen om zijn reis in te plannen zal hier weinig last van ondervinden. De snelle jongen die onverwacht van A naar B moet zal hier goed bij stil moeten staan. Blijft dat de tesla een bijzondere auto is met een bijzondere uitstraling en dito rij eigenschappen. We kijken uit naar de komende nieuwe (AWD) modellen van Tesla!