Drie teams nemen met de Defender Dakar D7X-R deel aan dit epische avontuur van twee weken, met meer dan 80 uur aan competitie en circa 5.000 km aan klassementsproeven. Dakar-legende Stéphane Peterhansel en Mika Metge, Rokas Baciuška en Oriol Vidal, en Sara Price met Sean Berriman worden ondersteund door een ervaren team van monteurs en ingenieurs, onder leiding van Team Principal Ian James.
- Defender Rally onthult de Defender Dakar D7X-R in volledig nieuwe competitie-livery.
- De D7X-R maakt in januari zijn debuut tijdens de Dakar Rally als onderdeel van Defender’s campagne in het World Rally-Raid Championship (W2RC) 2026.
- Gebouwd op basis van de Defender OCTA en toegelaten in de nieuwe Stock-categorie – met ongewijzigde carrosserie, V8-motor en aandrijflijn.
- Aangepast voor extreme rally-omstandigheden met grotere spoorbreedte, grotere bodemvrijheid, nieuwe wielophanging en verbeterde koeling.
- Partner BILSTEIN levert het nieuwe schokdempersysteem voor optimale prestaties onder de zwaarste omstandigheden.
Defender Rally heeft de nieuwe Defender Dakar D7X-R onthuld: de officiële inzending voor het World Rally-Raid Championship (W2RC) van 2026. Het model maakt in januari zijn debuut tijdens de Dakar Rally – ’s werelds zwaarste rally-raid.
Drie teams nemen met de Defender Dakar D7X-R deel aan dit epische avontuur van twee weken, met meer dan 80 uur aan competitie en circa 5.000 km aan klassementsproeven. Dakar-legende Stéphane Peterhansel en Mika Metge, Rokas Baciuška en Oriol Vidal, en Sara Price met Sean Berriman worden ondersteund door een ervaren team van monteurs en ingenieurs, onder leiding van Team Principal Ian James.
De D7X-R is gebouwd volgens de nieuwe FIA-regels voor de Stock-categorie, die voorschrijven welke onderdelen ongewijzigd blijven en wat mag worden aangepast. Hij deelt zijn robuuste D7x-architectuur, transmissie, aandrijflijn en 4.4-liter twin-turbo V8 met de Defender OCTA – het snelste en meest capabele productiemodel ooit. De motor draait op een geavanceerde duurzame brandstof, conform FIA-regelgeving.*
De auto verschijnt aan de start in een rauwe, krachtige livery, geïnspireerd door de tinten en texturen van de woestijn. Het nieuwe ‘Geopalette’-design combineert zand-, steen- en aardetinten met een vleugje Aqua – geïnspireerd door het zeldzame woestijnwater – dat voor contrast en helderheid zorgt.
Introductie van de Defender Dakar D7X-R
Hoewel de FIA-regels voor de Stock-categorie aanpassingen aan de Defender OCTA beperken, is de D7X-R door Defender Rally aangepast voor de extreme eisen van Dakar en de W2RC.
De D7X-R gebruikt de carrosserie van de Defender 110, maar is uitgerust met een 550-liter brandstoftank in de achterzijde en een rolkooi volgens competitie-specificatie. Om zich door het woestijnterrein te slaan, is de auto voorzien van 35 inch-banden, 60 mm grotere spoorbreedte en een verhoogde rijhoogte voor extra bodemvrijheid. Aanpassingen aan de carrosserie vergroten de aanloop- en afloophoeken, terwijl de verbrede wielkasten, aangepaste portieren en versterkte dorpels ruimte maken voor bredere bescherming tegen impacts.
De wielophanging behoudt de geometrie van de Defender OCTA, maar is versterkt met een dempersysteem met coil-overs voor en dubbele schokdempers achter, ontwikkeld samen met Official Shock Absorber Partner BILSTEIN. Het systeem is uitvoerig getest en afgestemd op het extra gewicht van de grote brandstoftank.
De V8-motor van de OCTA blijft ongewijzigd, al beperkt een luchtinlaatrestrictor het vermogen conform FIA-regels. De koeling is aangepast voor woestijncondities, met grotere frontinlaten, een gewijzigde motorkap en een filter tegen zand. Op het dak zijn extra lichtunits en luchtinlaten voor het interieur geplaatst.
De achttraps automatische transmissie heeft een aangepaste eindoverbrenging, geoptimaliseerd voor laagtoerige trekkracht. Een nieuw remsysteem volgens rallyspecificatie met geventileerde schijven en zeszuiger-remklauwen vóór en vierzuiger-remklauwen achter, biedt extra remkracht.
De elektronica wordt aangestuurd via één motorsport-control unit met interne calibraties voor rallygebruik. Uniek is de ‘Flight Mode’: een functie die de koppelverdeling automatisch aanpast bij sprongen om de aandrijflijn te beschermen en soepel te landen.
Het interieur bevat een FIA-goedgekeurd navigatiesysteem, head-up display en motorsport-dashboard. De stoelen met zespuntsgordels en layout worden per bestuurder op maat afgestemd voor maximaal comfort tijdens lange etappes.
Defender Rally heeft inmiddels meer dan 6.000 km offroad getest met de D7X-R in prototypevorm. Het team is nu klaar voor de eerste uitdaging: de Dakar Rally 2026, die op 3 januari van start gaat in Saoedi-Arabië.






