Kia brengt met de EV5 elektrische innovatie naar het C-SUV segment – het grootste en snelst groeiende segment in Europa. De Kia EV5 is gebouwd op het modulaire E‑GMP-platform en combineert een stoer SUV-design met praktische inzetbaarheid en baanbrekende EV-technologie. Met zijn robuuste uitstraling, ruim en flexibel interieur en vooruitstrevende elektrische functies, is de EV5 ontworpen met de wensen en levensstijl van Europese rijders als uitgangspunt.

  • Design, interieur en technologie afgestemd op Europese rijders
  • Geavanceerde ccNC met OTA-updates, Google POI en Generatieve AI-spraakassistent
  • Digital Key 2.0 en uitgebreide ADAS-veiligheidssystemen

Onder Kia’s wereldwijde ‘Plan S’ voor elektrificatie heeft de EV5 een sleutelrol in de positionering van het merk als aanbieder van duurzame mobiliteit.

“De EV5 is een pijler in onze Europese groeistrategie,” zegt Sjoerd Knipping, Chief Operating Officer van Kia Europe. “We betreden het meest competitieve elektrische segment in Europa met een model dat ons kenmerkende ‘Opposites United’-design combineert met dagelijkse gebruiksgemak en innovatie op het gebied van elektrische mobiliteit. Zo onderstrepen we onze toewijding aan duurzame mobiliteit, afgestemd op de manier waarop Europeanen leven, werken en rijden.”

Opposites United
Het design van de EV5 is robuust maar verfijnd – een directe vertaling van Kia’s ‘Opposites United’ filosofie – en afgestemd op Europese smaak. De EV5 heeft een krachtig, hoekig silhouet, een opvallende D-stijl en de herkenbare ‘Star Map’-lichtsignatuur voor- en achteraan. Drie wielopties -18 inch en 19 inch en een exclusief 19 inch wiel voor de stijlvolle GT-Line- zorgen voor een sterke uitstraling en betere prestaties.

Het interieur is afgestemd op de praktische wensen van Europese gebruikers. De achterbank kan volledig plat worden gelegd, waardoor de bagageruimte optimaal benut wordt en een ruime laadlengte tot wel twee meter ontstaat. Slimme opbergoplossingen, zoals het opbergvak in lade-stijl in de middenconsole, maken de EV5 geschikt voor zowel stadsritten als uitstapjes in de natuur.

Binnenin creëert de EV5 een lounge-achtige sfeer. De comfortabele stoelen zijn uitgerust met een massagefunctie voor de bestuurder, meervoudig verstelbare lendensteun, verwarming en ventilatie. Duurzame materialen zoals gerecycled PET en BTX-vrije lak maken het interieur niet alleen comfortabel, maar ook milieuvriendelijk.

Uiterst efficiënt
Dankzij de 81,4 kWh-batterij haalt de EV5 een rijbereik tot 530 kilometer (WLTP*). Zowel de GT-Line als de instapversie ondersteunen snelladen, waarbij je in slechts 30 minuten van 10 naar 80 procent kunt opladen. Dankzij het E-GMP-platform is de EV5 uitgerust met het stevige i-Pedal-systeem waarmee je soepel en comfortabel met één pedaal kunt rijden.

Het Smart Regeneration System Plus verhoogt de efficiëntie en het rijcomfort door slim gebruik te maken van navigatiegegevens, zodat de auto automatisch anticipeert op kruispunten, snelheidslimieten en meer. Het nieuwe verwarmings- en koelsysteem maakt het interieur niet alleen sneller warm, maar zorgt er ook voor dat de prestaties van de batterij behouden blijven, Zo blijft het rijbereik betrouwbaar – van winterse wegen in Scandinavië tot zomerse ritten aan de Middellandse Zee.

Met bi-directioneel laden, waaronder Vehicle-to-Load (V2L) met maximaal 3,6 kW vermogen, kunnen bestuurders de accu gebruiken om apparaten van stroom te voorzien via een stopcontact binnen of buiten de auto. Bovendien is de EV5 voorbereid voor Vehicle-to-Grid (V2G)** technologie.

Slimme technologie voor optimale connectiviteit
Het nieuwste ccNC-systeem (connected car Navigation Cockpit) combineert een 12,3-inch instrumentenpaneel, een 12,3-inch infotainmentscherm en een 5,3-inch display voor de klimaatbediening in één panoramisch display. Dankzij over-the-air (OTA) updates en het Kia Upgrades-platform blijft de auto altijd up-to-date.

De routeplanning is slimmer dan ooit, met Online Navigation die realtime kaartgegevens ophaalt en elke vier weken automatisch wordt bijgewerkt. Het klimaatsysteem is ingedeeld in drie zones en zorgt zo voor comfort voor iedereen. De bediening is strak en overzichtelijk met slechts een paar essentiële knoppen.

Gebruiksgemak en veiligheid krijgen een extra boost met functies als Digital Key 2.0, vingerafdrukherkenning en het hoogwaardige Harman Kardon audiosysteem – perfect afgestemd op de wensen van Europese rijders die intuïtieve en geavanceerde technologie verwachten.

Veiligheid op het hoogste niveau
De EV5 biedt uitgebreide veiligheid en wendbaarheid. Hij is uitgerust met zeven airbags, verstevigde constructie en de nieuwste generatie Kia Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De EV5 is een van de eerste Kia-modellen met de nieuwste versie van Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) met verbeterde geluidsmeldingen op basis van klantenfeedback.

Smart Cruise Control 2 (SCC2) kan niet alleen de snelheid aanpassen, maar kan in noodsituaties de auto volledig tot stilstand brengen als de bestuurder niet reageert. Daarnaast is Parking Collision-avoidance Assist – Rear uitgebreid naar de voor- en zijkanten (PCA-F/S/R). Dit systeem gebruikt sensoren en camera’s om botsingen bij het parkeren te voorkomen.

Highway Driving Assist 2 met Hands-On Detection (HDA 2 met HOD) helpt de bestuurder veilig afstand te houden, in het midden van de rijstrook te blijven, van rijstrook te wisselen en de positie binnen de rijbaan aan te passen. Voor extra gemak kunnen bestuurders met Remote Smart Parking Assist 2.0 (RSPA 2.0) de auto op afstand in- en uitparkeren, zelfs wanneer ze buiten de auto staan.

Start verkoop

De verkoop van de Kia EV5 start in Europa naar verwachting vanaf augustus 2025. Eind van het jaar staat de EV5 in de Nederlandse Kia-showrooms en vinden de eerste afleveringen plaats. Nederlandse prijzen en specificaties worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt.

Technische specificaties

Kia EV5

Afmetingen (mm)


Buitenkant

Totale lengte 4,610 mm
Totale breedte 1,875 mm

Totale hoogte 1,675 mm
Wielbasis 2,750 mm

Vooroverhang 910 mm
Achteroverhang 950 mm

Bodemvrijheid 167 mm

Binnen

1e rij 2e rij

Hoofdruimte 1,075 mm 1,024 mm

Beenruimte 1,117 mm 1,041 mm

Schouderruimte 1,465 mm 1,425 mm

Heupruimte 1,362 mm 1,352 mm

Maximale bagageruimte (liter)

Achter de 2e rij 566 L

Met neergeklapte achterbank 1,650 L

Frunk-inhoud 44 L

Aandrijflijnen

Basis GT-Line

Accucapaciteit (kWh) 81,4 81,4

AER (kilometers, WLTP) 530 505

Oplaadtijd (min. DC 10-80%) 30 30

Oplaadvermogen (AC/DC kW) 11/150 11/150

Vermogen (kW) 160 160

Motorkoppel (Nm) 295 295

Maximale snelheid (km/u) 165 165

Acceleratie (0-100 km/u, sec) 8,4 8,4

Trekvermogen (kilogram) 1,200 1,200

Aandrijving Voorwiel Voorwiel

Wielmaat (inch) 18 19