Beste scores voor trekkracht, wegligging, bagageruimte en zitcomfort

De nieuwe Outlander PHEV is uitgeroepen tot ANWB Trekauto van het Jaar 2025 door de ANWB. De geavanceerde plug-in hybride SUV overtuigde de vakjury met zijn uitzonderlijke trekkracht, onverstoorbare wegligging, royale binnenruimte en uitstekend zitcomfort. Dat zijn volgens de jury essentiële eigenschappen voor iedereen die met een caravan of aanhanger op pad gaat.

De ANWB-jury roemt met name “de enorme trekkracht van de half-elektrische aandrijflijn, de onverstoorbare wegligging en de riante binnenruimte.” Ook de intuïtieve en meer conventionele bediening met knoppen in plaats van enkel hypermoderne schermbediening viel in de smaak. In de woorden van de jury: “Zeker als je met de caravan op pad bent, wil je je volledig kunnen focussen op de weg.”

De nieuwe Mitsubishi Outlander mag tot 1.600 kg trekken. Bij dat gewicht zijn stabiliteit en trekkracht essentieel. De jury schrijft het goede rijgedrag met een caravan aan de haak toe aan het hogere voertuiggewicht en het lage zwaartepunt. “Het aandrijfconcept van de Outlander, waarbij een brandstofmotor de accu’s voor de elektromotoren oplaadt en slechts in uiterste gevallen rechtstreeks voor de aandrijving zorgt, is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Ook de soepele prestaties, het fijne zitcomfort, de riante bagageruimte en de ingenieuze vierwielaandrijving moeten worden genoemd en geroemd”, aldus het juryrapport.

Super All Wheel Control (S-AWC)

De geavanceerde S-AWC vierwielaandrijving draagt eveneens bij aan de hoge mate van stabiliteit en trekcapaciteit. Het systeem maakt gebruik van de nauwkeurige controleerbaarheid van de elektromotoren, die elk op een as zijn geplaatst, om de koppelverdeling tussen voor- en achterwielen continu te optimaliseren. Dit gaat verder dan conventionele vierwielaandrijfsystemen, die het koppel doorgaans beperkt verdelen.

De nieuwe Outlander PHEV heeft daarnaast een Trailer Stability Assist-systeem (TSA). Dit systeem controleert continu of de aanhanger of caravan stabiel is of dat die begint te slingeren. In dat laatste geval grijpt het in door gericht te remmen op individuele wielen. Indien nodig remt het systeem op alle vier de wielen en wordt het motorvermogen verminderd totdat de controle volledig is hersteld.

Krachtige plug-in hybride aandrijflijn

De plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een benzinemotor van 2.360 cm3 van 136 pk (100 kW) en een elektromotor op de vooras van 85 kW vermogen en een koppel van 255 Nm. De elektromotor op de achteras levert 100 kW en 195 Nm trekkracht. Het systeemvermogen bedraagt 306 pk (225 kW), het systeemkoppel 450 Nm. De benzinemotor laadt de accu van 22,7 kWh op en zorgt alleen in specifieke situaties direct voor de aandrijving. Tot 85 km kan de Mitsubishi Outlander PHEV volledig elektrisch rijden (WLTP), dus zonder dat de benzinemotor aan het werk is om de accu bij te laden. Dankzij de benzinetank van 53 liter heeft de Outlander PHEV een gecombineerde actieradius tot 844 kilometer (WLTP, EV- en hybride modus samen).

ANWB Trekauto van het Jaar verkiezing

De ANWB Trekauto van het Jaar is een initiatief van ANWB Kamperen. De deelnemende auto’s zijn geselecteerd door de redactie van de KampeerKampioen en ANWB Experts, waarbij gelet is op technische innovatie, belang voor de markt, toegestaan trekgewicht (minimaal 1.350 kg op basis van het ANWB trekautoadvies) en de prijsstelling. De zeskoppige jury bestaat uit drie ANWB-medewerkers en drie externe specialisten.