Lexus’ gloednieuwe compacte crossover wordt gepresenteerd als high-performance model, waarbij de bestuurder – net als bij de normale LBX – centraal staat.

  • Wereldpremière van de nieuwe LBX Morizo RR Concept op de Tokyo Auto Salon 2024
  • Speciale performance-versie van de nieuwe LBX compacte crossover, ontwikkeld in samenwerking met Toyota Motor Corporation Chairman en Master Driver Akio Toyoda – alias “Morizo”
  • 305 pk/224 kW sterke 1,6 liter driecilinder-turbomotor met Direct Shift achttraps automatische transmissie en elektronisch geregelde fulltime vierwielaandrijving
  • Exclusieve “Morizo” kenmerkende designdetails

Het conceptmodel voegt nog een dimensie toe aan het onconventionele karakter van de LBX. De LBX Morizo RR Concept werd gecreëerd met de directe inbreng van Toyota Motor Corporation Chairman en Master Driver Akio Toyoda – ook bekend als “Morizo”. Voorzitter Toyoda geeft een persoonlijk inzicht in het project in een korte video die je kunt bekijken op Newsroom Lexus Europe.

TURBOPOWER EN VIERWIELAANDRIJVING

De LBX Morizo RR Concept wordt aangedreven door een driecilinder 1,6 liter turbomotor die maximaal 224 kW/305 pk levert en alle vier de wielen aandrijft via een elektronisch gestuurd vierwielaandrijvingsysteem en een Direct Shift achttraps automatische transmissie. Alle belangrijke elementen van de auto zijn afgestemd op prestaties. Zo is er veel aandacht besteed aan de carrosserie, de ophanging en de banden. Om de aerodynamica te optimaliseren heeft het ontwikkelingsteam technologieën toegepast uit de wereld van de hogesnelheidsluchtraces.

UNIEKE DETAILS

Het concept is voorzien van enkele unieke details en is breder en lager dan de andere versies van de LBX. Morizo’s kenmerkende gele kleur komt terug in de sierlijst boven de grille, de haaienvinantenne, de remklauwen en de veiligheidsgordels. Het resultaat is een auto met een zeer sportieve en ongedwongen luxe uitstraling.

Basisvoertuig  Lexus LBX 
AFMETINGEN
Lengte (mm) 4,190
Breedte (mm) 1,845 (+20)
Hoogte (mm) 1,535 (-10)
MOTOR
Motorcode G16E-GTS
Type  3-cilinder lijnmotor met turbo en intercooler
Max. vermogen (kW/pk @ rpm) 224/305 @ 6,500
Max. koppel (Nm @ rpm) 400 @ 3,250 – 4,600
VERSNELLINGSBAK
Type Direct Shift 8-speed automatische versnellingsbak
Aandrijflijn Elektronisch aangestuurd full-time AWD
BANDEN
Maat 235/45R19
OPHANGING
Voor MacPherson veerpoten
Achter Double wishbone draagarmen
REMMEN
Voor/achter Geventileerde schijven
KLEUREN
Exterieur Sonic Chrome / zwart
Interieur Ochre