Uitgave 4WD 05 – 2019

 6,00

Categorieën: , , Tags: ,

Beschrijving

Beschrijving

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Lang weekend Pyreneeën : Waarom? Omdat het kan!

Rond twee uur op vrijdagmiddag kom Ik in la Vela in Andorra aan, een belastingparadijs voor de rijkeren onder ons. Ter indicatie: een liter diesel kost hier slechts € 0,99. Eigenlijk is alles zeer betaalbaar. Het is in de stad enorm druk met Fransen en Spanjaarden, die weekendboodschappen doen. Echte toeristen (waaronder ik) zijn ook in groten getale aanwezig. Mijn bezoekje beperkt zich tot een tankbeurt en een typisch Spaanse lunch in een eetgelegenheid aan de overkant van de benzinepomp. Daarna rijd ik via La Massana de bergen in en na 18 kilometer verharde weg sta ik op de grens met Spanje.

Vanaf hier gaat het onverhard verder. Ik pas de bandenspanning aan en schakel mijn 4WD in. Mijn off-road avontuur start mistig. Na de drukte van de stad geeft dit iets mystieks. Ik rijd in mijn eentje nu in onbekend gebied.

Rijden met… SsangYong Rexton e-XDi 2.2 Diesel Sapphire 4WD

SsangYong zelf omschrijft de Rexton, modeljaar 2019, als een ‘stevige performer met een charismatische uitstraling’. En toegegeven, als je naast deze modern vormgegeven SUV staat, dan valt begrip op te brengen voor het charismatische gedeelte. Nu nog eens kijken, of we een stevige performance gaan beleven. Gaan de 181 pk’s onder de motorkap ons plezier brengen? 4WD Magazine reed de Rexton in grijs kenteken uitvoering.

Volgens het presentatieboekje is de nieuwe Rexton veiliger, sterker, ruimer en stijlvoller dan ooit tevoren. Een echte ‘trigger’ is de 3.5 ton aan gewicht, die de Rexton mag voorttrekken. Dit geeft deze SUV echt een voorsprong ten opzichte van sommige concurrenten.

De buitenkant van de nieuwe Rexton geeft een ‘spierballengevoel’ met z’n hoge en gespierde flanken en de fraai vormgegeven voor- en achterzijde. De fraai verwerkte LED-verlichting en de chroom accenten geven deze SUV een chique uitstraling.

Militaria, het nieuwste miitaire 4×4-nieuws

Het Italiaanse leger heeft de eerste exemplaren van de jongste generatie Iveco Defence Vehicles LMV (Light Multirole Vehicle) Lince 2 in NEC configuratie (Networked Enabled Capability) ontvangen, waarvan de eerste levering 34 stuks betrof op een totale order van 400 stuks. Volgens het Italiaanse leger heeft het voertuig een laadvermogen van 1.500 kg (87% meer dan de vorige LMV) en een GVW van 8.100 kg. De auto heeft een hoger niveau van ballistische bepantsering en alle vijf de inzittenden hebben ontploffingsbestendige stoelen. Het onderste deel van de auto is v-vormig en het dak is verhoogd voor meer binnenruimte.

Grenzeloze gastvrijheid in Iran

Achter me sluit het hek, dat de terugweg naar Turkije onmogelijk maakt. Vóór me staat een Mercedes-bus met Duits kenteken. Daarvoor ook een hek. Dicht. De dienstdoende is lunchen en lunch is heilig, zo blijkt. Gevangen in niemandsland!

Bruno en Lina (alvast met hoofddoek) zijn al vier maanden onderweg. Ze volgen een soort hippietrail en gaan naar India. Hun bus is groot en luxe, maar traag. De pas voor de grens bij Dogubayazit was een beproeving. Ook voor mij. Ik was net iets later en er hing mist boven de zwartgroene gestolde lava, zodat de volgende bocht steeds maar net zichtbaar was. Het was er fascinerend droevig, stil en verlaten, zoals dat hoort op dat soort plekken.

Net als ik het Duitse stel uitleg, waarom ik naar Iran ga, terwijl ik naar Afrika wil (oorlog in Syrië, geen betrouwbare informatie over boten naar Egypte, per se in Oost-Afrika willen beginnen), ontstaat er beroering bij het kantoortje achter ons. Er wordt gestempeld en bij grensovergangen zijn weinig zaken belangrijker dan stempels. Bruno wordt voorzien, ik ook. Lina blijft in de bus. Vrouwen hoeven hier geen stempels, of in ieder geval worden ze niet geacht dat zelf te regelen. Het hek vóór ons gaat open.

Bedrijf in de 4WD Kijker StormTent Trailers

In 2012 heeft Michiel een trailertent voor eigen gebruik ontworpen. Samen met Koen (de man van Evelien) hebben ze hierop een eigen trailer ontworpen en gebouwd. Koen dacht ook aan een daktent en zodoende is deze er gekomen. De eerste jaren was Storm een groot succes, maar door tijdgebrek kwam de verdere ontwikkeling op een laag pitje te staan. Evelien en Marlies hebben de zaak in 2017 overgenomen en nieuw leven ingeblazen.

Toen Evelien in 2017 zwanger werd, kon ze in haar toenmalige baan niet blijven werken. Besloten werd, dat ze bij Koen in zijn bedrijf de administratie op zich zou nemen. Koen is eigenaar van Son’s 4×4 en kwam met de suggestie om iets met de Storm tenten te doen, maar Evelien zag het niet zitten om dit alleen te doen en vroeg haar beste vriendin Marlies, of ze in het nieuw op te zetten bedrijf zou willen participeren. Aangezien het kamperen bij beiden er al van jongs af aan in zat en ze allebei echte ‘buitenmensen’ zijn, bleek het een interessante optie.

6 Jeep® en Mopar concepts

bij de 53e Easter Jeep Safari in Moab

Jeep en Mopar hebben bij gelegenheid van de Easter Jeep Safari, die van 13 tot 21 april plaatsvond in Moab, Utah, USA, de handen in elkaar geslagen om voor het jaarlijkse evenement zes nieuwe, op maat gemaakte conceptvoertuigen te ontwikkelen. Dat de nieuwe pick-up, de Jeep® Gladiator, daarbij een doorslaggevende rol speelt, laat zich raden.

Voor het 53ste jaar op rij reisden duizenden Jeep liefhebbers naar Moab voor het jaarlijkse Jeep evenement om er deel te nemen aan een week van technisch off-roaden op enkele van de meest uitdagende terreinen van het land. ‘De Moab Easter Jeep Safari is de ideale gelegenheid om in contact te komen met en feedback te krijgen van onze trouwste en meest gepassioneerde klanten, de echte terreinliefhebbers, die elk jaar deelnemen aan het evenement’, aldus Tim Kuniskis, Head of Jeep Brand – North America. ‘Dit jaar zijn de prachtige en uitdagende trails van Moab bovendien het debuutdecor van de langverwachte nieuwe Jeep Gladiator. Om dat te vieren, tonen we zes uiterst capabele nieuwe Jeep conceptvoertuigen.’

Van Amsterdam naar Mongolië in een Toyota Land Cruiser

Wij zijn Michel (32 jaar) en Renée (30 jaar) en voordat we op reis gingen, woonden en werkten we in Amsterdam. In het najaar van 2017 was het eindelijk gelukt: ons bod op een huis in Amsterdam was geaccepteerd. Zoals gebruikelijk in Amsterdam is meer dan de vraagprijs bieden en een flinke portie geluk ook in ons geval de reden voor dat succes. Diezelfde avond namen we het financiële plaatje nog eens door en zeiden we al lachend tegen elkaar: ‘Bizar te bedenken, dat we voor het bedrag dat we overbieden, ook twee jaar op reis kunnen.’ Bij deze woorden alleen bleef het niet. Toen de volgende dag bleek, dat de koop toch niet door ging, wisten we het. We gaan op reis!

Toen we jaren geleden naar het reisprogramma keken, waarin Floortje Dessing per auto vanuit Nederland naar China reisde, zeiden we tegen elkaar: ‘Dat gaan wij ook ooit doen.’ Nu, ruim zeven jaar later, wordt onze droom werkelijkheid. We reizen in twee jaar per auto van Amsterdam naar Mongolië en terug.

In november 2017 hebben we onze Toyota LandCruiser aangeschaft. Een paar maanden later hebben we onze huurwoning opgezegd en ontslag genomen van onze banen als Key Account Manager en advocate. Na een spoedcursus terreinrijden bij Marc de Wachter van 4WD Travel en een aantal weekenden sleutelen bij Rocco Langebergh van Wheels Unlimited waren we ‘ready to go’. Een maand na ons ontslag zaten we in de auto, tevens ons nieuwe huis voor de komende twee jaren…

De Land Cruiser Meeting East in Japan

Lente is een tijd om voorouders te vereren en hun graven te poetsen. Begin april barst het nieuwe jaar los met de beroemde Japanse kersenbloesems. De Land Cruiser aficionados hebben hun eigen manier om het warme weer te omarmen en komen samen aan de voet van de vulkaan Mount Fuji.

We worden wakker zonder bevroren ramen. Wat een verschil met zeven weken geleden, toen we vanaf dit verre puntje van Honshu de oversteek maakten naar Hokkaido, Japan’s meest noordelijk gelegen eiland. We reden toen in een zware sneeuwstorm en konden geen meter voor de Land Cruiser uit zien. De sneeuw is grotendeels gesmolten en de lente is voelbaar, al zijn de temperaturen nog laag met een wind, die door de jassen snijdt. We wandelen wat rond in het dorp, waar naast de huizen zeewier hangt te drogen. In een schuur zit een vrouw gedroogd zeewier in kratjes te pakken. Het dorp lijkt uitgestorven, praktisch alles is dicht en we vermoeden, dat dit in de zomer een toeristenplek is.

Kameraadschap in de off-road sport

Samen uit, samen thuis….

In de hoek van de sleutelschuur in het Betuwse Erichem staat de witte toekomst voor Rally Team La Vergé, een prachtige kevlar body van een Toyota Land Cruiser 100. De altijd goedgehumeurde Evert La Vergé kijkt er trots naar, maar merkt tegelijkertijd op, dat ze voorlopig met de bekende zilvergrijze Land Cruiser 100 te zien zullen zijn. ‘Tja we kunnen niet toveren. We hebben als streefdatum eind van het jaar om de nieuwe auto klaar te hebben. Maar geen nood, de huidige auto is nog prima en die zijn we nu aan het klaar maken voor de Carta Rally eind maart in Marokko.

Wie Evert kent, weet, dat het Toyota Land Cruiser 100 bloed door zijn aderen stroomt, maar daar is toch de liefde voor het off-road rijden niet begonnen. Auto rijden en in het bijzonder 4×4 rijden is Evert wél met de paplepel ingegeven. Wie uit de Betuwe komt, heeft wellicht zijn vader ooit in een stoere 4×4 zien rijden; al jaren is Autorijschool La Vergé een begrip in Beesd en omgeving. De rijschool heeft onder andere Land Rovers en Suzuki’s ingezet.

Garage Rijsenhout Strandrace IJmuiden:

Wie heeft de zwaarste rechtervoet? Wie het grootste hart?

De Garage Rijsenhout Strandrace IJmuiden is de off-road klassieker van de eb NK Offroad Racing Series 2019, een wedstrijd die teruggaat tot het begin van de sport in Nederland. De massastart, vol gas over het zand om als eerste bij de bocht te komen, een strijd van pk’s, lijnen rijden en durf! Wie heeft de zwaarste rechtervoet? Wie heeft het grootste hart?

En het ging nog nooit zo hard, het was nog nooit zo spectaculair als dit jaar op het strand van Ijmuiden! Het publiek genoot en de andere deelnemers bibberden van het geweld van de McRae Enduro van Joost Hofmans en de Wevers Sport ‘Borgward’ met Ronald Schoolderman aan het stuur.

Brullende motoren, een schitterende strijd en kippenvel bij de toeschouwers. In de massastart gingen beide auto’s samen op, ruim vóór de rest van het veld. Samen door de bocht, vol gas over de springbult en zonder te lossen de laatste bocht in: dit is een nieuwe stap voor de eb NK Offroad Racing Series en één om van te genieten!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Extra informatie

Extra informatie

Gewicht 0,3 kg
4wd-magazine-archief

2019