Uitgave 04 – 2019

 6,00

Categorieën: , , Tags: ,

Beschrijving

Beschrijving

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Lang weekend Pyreneeën: Waarom? Omdat het kan!

Rond twee uur op vrijdagmiddag kom Ik in la Vela in Andorra aan, een belastingparadijs voor de rijkeren onder ons. Ter indicatie: een liter diesel kost hier slechts € 0,99. Eigenlijk is alles zeer betaalbaar. Het is in de stad enorm druk met Fransen en Spanjaarden, die weekendboodschappen doen. Echte toeristen (waaronder ik) zijn ook in groten getale aanwezig. Mijn bezoekje beperkt zich tot een tankbeurt en een typisch Spaanse lunch in een eetgelegenheid aan de overkant van de benzinepomp. Daarna rijd ik via La Massana de bergen in en na 18 kilometer verharde weg sta ik op de grens met Spanje.

Hennessey Goliath 6×6

Dit is de Chevrolet Silverado, die van Hennesey Performance de naam ‘Gioliath’ meekreeg.

De Silverado Trail Boss werd flink gelift en kreeg er een extra as bij, terwijl de motor ook nog eens flink werd gekieteld.

De 6.2 liter HPE700 supercharged V8 levert 705 pk/526 kW/915 Nm en gaat daarmee binnen 5 seconden van 0-100 km/uur. De lift kit is maar liefst 8 inches, want anders was er geen plek voor de extra as. Verder kwamen er ook nog 37 inch BFGoodrich banden onder. De bumpers voor en achter zijn nieuw, alsoof de rollbar, de LED verlichting, etc. Oh en mocht je op motorisch gebied nog niet genoeg vinden, ze hebben ook nog een 808 pk/602 kW alternatief voorhanden, waarbij je speciakle Brembo remmen krijgt.

Bedenk wel, dat je een slordige $ 375.000 voor het lieverdje moet neertellen! En wil je er één, dan moet je er nog snel bij zijn, want er worden er maar 24 van gemaakt!

Als een Hilux geen Hilux is…

Navistar Defense heeft eind 2018 iets meer laten zien van haar derde generatie Special Operations Tactical Vehicle (SOTV).

De SOTV was oorspronkelijk gebaseerd op de Indigen Armor Non Specific Tactical Truck (NSTT), die in 2010 voor het eerst werd getoond. De Indigen Armor NSTT werd ontworpen met de bedoeling op een conventionele crew-cab pick-up van het type Toyota Hilux te lijken, maar dan met als basis een platform, dat meer lading in zwaar terrein kon meenemen, terwijl er ook het nodig aan veiligheidsvoorzieningen aan boord moesten zijn.

Zeven Toyota’s retour brengen van Dakar naar Marrakesh

Mind your step, Mind your step! Echte ‘frequent flyers’, die via Schiphol reizen, horen dit maar al te vaak, als ze via een loopband naar de gate gaan om hun vliegtuig naar verre oorden te pakken. Zo ook Will Schouten uit Wageningen, Bob Tromp uit Heerhugowaard en ondergetekende uit Hardenberg. We zijn op weg naar Dakar in Senegal!

Midden oktober 2018 ontvang ik een appje van Wakkas Khettabi uit Marokko. Wakkas verhuurt auto’s en campers aan toeristen en aan bijvoorbeeld teams, die rally’s in Afrika rijden, ook aan teams die meedoen aan de Africa Eco Race (AER). Wakkas had me vorig jaar al benaderd voor het rijden van deze huurauto’s naar Marrakesh en of ik nog interesse heb om samen met hem, zeven Toyota ’s Prado 4×4 terug te brengen van Dakar naar Marrakesh in Marokko. Of ik interesse heb? Maar natuurlijk!

Op naar het noordelijkste puntje van Zuid-Amerika…

Mark en Lisette reizen door Centraal- en Zuid-Amerika, waar ze in hun Nissan Pthfinder, voorzien van zelfgebouwde rooftoptent, de gebaande paden verlsten en het avontuur opzoeken.

De Pan American Highway –de weg van Alaskain Noord-Amerika naar Patagonië in Zuid-Amerika– wordt slechts eenmaal onderbroken. Een stuk regenwoud in het grensgebied van Panama en Colombia is dusdanig onbegaanbaar, dat er nog nooit een weg is aangelegd. De enige optie voor overlanders is de auto in een container te verschepen van Colón in Panama naar Cartagena in Colombia. Uiteraard is dit een logistieke ramp en één van de grootste uitdagingen op de weg van noord naar zuid. Het is dan ook een grote opluchting, als de deuren van de container eindelijk opengaan en we onze trouwe Nissan Pathfinder van het bloedhete haventerrein in Cartagena af mogen rijden. Onze aankomst in Colombia markeert het begin van een volgende etappe van ons avontuur. We willen dit op passende wijze beginnen met een expeditie naar Punta Gallinas, het noordelijkste puntje van Zuid-Amerika.

Nieuwe Toyota Hilux Challenger daagt ondernemers uit

De Dakar Rally is onlangs met voorsprong gewonnen door Toyota GAZOO Racing met Toyota coureur Nasser Al-Attiyah achter het stuur van een Toyota Hilux. Toyota daagt nu ondernemers in Nederland uit met een nieuwe, tijdelijke uitvoering van de onverwoestbare Hilux, de Challenger.

Range Rover Velas SV Autobiography Dynamic Edition

Land Rover geeft zijn premium SUV, de Range Rover Velar, meer kracht, luxe en exclusiviteit met de introductie van de Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition. Deze topversie wordt in een kleine oplage geproduceerd.

De topversie van de Range Rover Velar reeks is ontwikkeld door Land Rover Special Vehicle Operations en wordt aangedreven door de 5.0 liter V8 Supercharged benzinemotor. De auto is voorzien van een aantal unieke designkenmerken. Om de exclusiviteit te waarborgen, is deze unieke uitvoering slechts één jaar leverbaar.

Wintertaferelen in Japan

Dikke pakken sneeuw, locale wintercompetities, sneeuwstormen en opmerkelijk veel wilde dieren. Hokkaido blijft verrassen.

Boomstamslepen competitie? Diep op het platteland van Hokkaido zoeken de mensen in de koude wintermaanden hun vertier. Na de hondensleeën competitie in Wakkanai, het uiterste puntje van Hokkaido, komen we in een dorpje, waar ze hun jaarlijkse wedstrijd boomstamslepen houden. Op het dorpsplein staan stalletjes, waar koffie en soep wordt verkocht. Het vriest vijf graden, dus iets warms gaat er wel in, het liefst rond één van de houtvuren, die in vuurkorven brandend worden gehouden.

24H Fursten Forest 2019 ‘Winter Edition’

Een nieuwe wedstrijd in de eb NK Offroad Racing Series is die op het prachtige Fursten Forest in Duitsland! De inschrijving zat met meer dan 60 aanmeldingen in no-time vol, het enthousiasme bij de teams was fenomenaal. Een nieuwe race, op roadbook, in het bos!

Fursten Forest is het grootste off-road park in Duitsland, net over de grens bij Hengelo. Bekend geworden door de uitdagende mogelijkheden, de hoogteverschillen in de zandgroeve en als vaste stek van de 4×4 clubs is het een ideale locatie voor een wedstrijd: de zandgroeve, tankbaan, het snelle gravel en de zandverstuiving bieden enorme afwisseling.

De seizoensopening van de eb NK Offroad Racing Series bracht dan ook een enorm startveld op de been. Nieuwe auto’s, nieuwe deelnemers en een spannende competitie vanaf het eerste moment. Joost Hofmans heeft de McRae Enduro van Chris Leyds overgenomen en compleet opnieuw opgebouwd. Teun Stam keert terug in het NK met een nieuwe RallyCruiser. Ronnie van Beek heeft zijn buggy compleet opnieuw opgebouwd. Eugene Mulling haalde de Tomcat van Alfred van Gelder terug uit Dubai en ook Vincent Thijs maakt zijn opwachting met een snelle Overdrive Hilux!

Polaris Benelux trotse sponsor van de SSV European Trophy 2019

Polaris Benelux is één van de officiële sponsors van de SSV European Trophy, het gloednieuwe rallycross kampioenschap voor 2019. De eerste ronde van het kampioenschap vond het eerste weekend van februari plaats op Circuit Jules Tacheny in Mettet, België.

Het kampioenschap staat open voor alle merken side-by-side voertuigen en voor coureurs uit heel Europa. Polaris is sterk vertegenwoordigd met achtvoudig Brits UTV-kampioen Mark McCann in zijn Polaris RZR Turbo. McCann behaalde de derde plek in de openingsrace.

2019 Nitto King of Hammers voor Jason Scherer

Elk jaar roepen we hier in 4WD Magazine wel weer, dat de King of Hammers weer groter en zwaarder was dan vorig jaar en dat was ook ditmaal weer echt zo! De ATV klasse was nu de grootste klasse van het hele evenement, maar ook de toevoeging van een Trophy Truck race met dezelfde 900 pk racers, als die in de Baja 1000 meedoen, maakt de King of Hammers tot de grootste off-road race ter wereld. King of the Hammers is een off-road race, die desert racing en rock crawling combineert. De race wordt in february op Means Dry Lake in Johnson Valley, California, USA, verreden.

Desondanks wordt de KOH ook elk jaar moeilijker. Organistor Dave Cole en zijn team zoeken de perfecte balans tussen een zwaardere challenge en een rotsblokkenkwelling voor auto’s. De snelle openingsronde is maar liefst 91 mijl lang, gevolgd door twee monsterzware rondes over de beruchte Hammer trails, tesamen 181 mijl.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Extra informatie

Extra informatie

Gewicht 0,3 kg
4wd-magazine-archief

2019