[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Het landschap, met alleen maar duinen, was prachtig, vond Tim. “Natuurlijk was het ook zwaar. Echt zwoegen op sommige stukken. Eén keer zaten we vast en moesten we even graven. Dat heeft wat tijd gekost.” De duinen waren moeilijk, maar ‘een dingetje met het vermogen’ van de Century maakte de etappe naar Shaybah extra lastig voor Tim en Tim. De fan van de radiateur was kapot, dat gaf voortdurend een storing en automatisch schakelde de auto terug in vermogen. In duinen van de derde categorie is dat niet handig, want vermogen is dan juist belangrijk om boven te kunnen komen.

Voor Tom betekende het bovendien dubbel werk. Niet alleen moest hij het roadbook en de koers in de gaten houden, ook de motor had zijn aandacht nodig. “Ik heb wel honderd keer het alarm uitgedrukt. Ik moest overal tegelijk zijn vandaag. Het was echt heel spannend, want je weet niet of je boven komt op minder vermogen.”

Wonderwel ging het elke keer goed. Zelfs op de allerlaatste voor de finish. “Dat was een heel steile, waar we maar nét boven kwamen”, vertelt Tom. “We hebben een nieuw spoor gekozen, iets naar links, om wat meer grip te hebben. Op de laatste adem knikte de auto over de top heen. Doordat we zo ver opzij zaten, moesten we een stukje terug, want we waren de finishvlag aan de verkeerde kant voorbij gereden.”

De monteurs nemen de Century vanavond extra zorgvuldig onder handen. Voor morgen en overmorgen staat de marathonetappe op het programma, waarbij de deelnemers de nacht doorbrengen in een afgescheiden bivak, zonder assistentie. Als er dus iets kapot gaat, moeten Tim en Tom het zelf oplossen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”35369,35367″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]