Het besef dat waterstof een belangrijke bijdrage kan leveren aan een toekomstige samenleving zonder schadelijke emissies – zoals vermeld in de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties – veroorzaakt een toenemende interesse en grotere investeringen in ‘hydrogen’. Hierbij worden bedrijven en consumenten zich steeds meer bewust van de voordelen die waterstof biedt aan een breed scala aan toepassingen.
Businesscase van waterstof versterken
De Fuel Cell Business Group van Toyota is gevestigd in Brussel en zal de businesscase van waterstof versterken en de introductie ervan in mobiliteit en op andere terreinen ondersteunen. Hiermee wordt Toyota’s brandstofceltechnologie toegankelijk voor andere commerciële partijen. De aanpak maakt deel uit van Toyota’s langetermijnstrategie op het gebied van duurzaamheid.
Toyota loopt voorop
Thiebault Paquet, Director Fuel Cell Business Group: “De voordelen van waterstof zijn zonneklaar. Daarom verwachten we op korte termijn dat de wereldwijde verkoop van onze brandstofcelsystemen met factor 10 zal toenemen. Het is ook de reden waarom we onze productiecapaciteit drastisch vergroot hebben. Toyota loopt op waterstofgebied voorop, met forse investeringen in een ‘Hydrogen Society’ en de introductie van voertuigen van de volgende generatie, het creëren van nieuwe markten en het realiseren van extra productiecapaciteit.”
Geoptimaliseerd Fuel Cell System
Al in 2014 introduceerde Toyota de Mirai, ‘s werelds eerste sedan die uitgerust is met brandstofceltechnologie en op waterstof rijdt. Sindsdien heeft Toyota de technologie doorontwikkeld met als resultaat een aandrijflijn die compacter, lichter en efficiënter is. Dit geoptimaliseerde Fuel Cell System debuteert in de tweede generatie Mirai die vanaf maart 2021 in Nederland leverbaar is voor prijzen die beginnen bij 65.995 euro. De nieuwe Mirai heeft bovendien een grotere actieradius van 650 kilometer (WLTP).
Waterstofbus
Toyota’s bewezen brandstofceltechnologie is ook geschikt voor andere toepassingen dan auto’s, zoals vrachtwagens, stadsbussen – zoals de waterstofbus van Caetano –, vorkheftrucks en generatoren. En Toyota voert ook tests uit met boten en treinen.
Aantrekkelijker voor meer consumenten
Om de diepgaande introductie van waterstof in Europa te versnellen, concentreert Toyota zich op waterstofclusters of ecosystemen waar een lokale infrastructuur transportvloten en mobiliteitsdiensten op waterstof ondersteunt. Toyota is van mening dat dergelijke activiteiten de vraag naar waterstof stimuleren, de kosten verlagen en de levensvatbaarheid van de infrastructuur versterken. Hierdoor zal waterstof op termijn aantrekkelijker worden voor meer consumenten.
Intensief samenwerken
De Fuel Cell Business Group van Toyota Motor Europe zal intensief samenwerken met industriële partners, nationale en regionale overheden en organisaties om de ontwikkeling van waterstof op meer Europese locaties te stimuleren en vooruitgang te boeken op weg naar een ‘Hydrogen Society’ met alle voordelen van dien.
– Persbericht