Vliegtuigonderhoud

Vliegtuigonderhoud

Bij het lezen van het woord 'vliegtuigonderhoud' zullen velen de wenkbrauwen fronzen. Toch is het eigenlijk iets heel normaals en wat in beperkte mate ook al wordt gedaan...

Betrouwbaarheid is bij een vliegtuig van groot belang. De gevolgen van ‘pech onderweg’ zijn namelijk iets groter, dan bij andere soorten vervoer. Daarom worden in de luchtvaart volgens strakke schema’s onderdelen preventief vervangen. Niet pas als ze kapot zijn, maar ruim binnen de te verwachten levensduur worden delen door nieuwe vervangen. Na bijvoorbeeld 15.000 vlieguren wordt een motor vervangen.

Dat doen we in geringe mate ook bij de auto. Een distributieriem vervang je bij 100.000 km, of 10 jaar (verschilt per auto), voordat hij kapot loopt. Dit kan je ook verder doortrekken. Elk onderdeel in de auto heeft slijtage en zal op den duur uitvallen, of kapotgaan. Als je dit stapsgewijs gaat vervangen, weet je per onderdeel, dat je weer 100.000 tot 200.000 km probleemvrij bent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan remklauwen, verstuivers, turbo’s, wiel-fuseelagers, etc. Voordeel is, dat je de uitgaven kunt plannen en dat je geen nevenschade hebt, als er iets echt kapot loopt!

Meer weten over vliegtuigonderhoud voor jouw 4×4? Neem gerust contact met me op.

Jip Saris

X