banner

Van Loon Tunisia Desert Challenge

Van Loon Tunisia Desert Challenge

Met twee zware duinenpartijen in de 350 kilometer lange proef is de derde etappe van de Tunisia Desert Challenge de moeilijkste dusver. Erik van Loon en Sébastien Delaunay rijden een groot gedeelte vooraan, maar kiezen ervoor om te consolideren.

Zij rijden met een aantal andere buggy’s naar de finish en noteren de vierde tijd. Anja van Loon en Lisette Bakker zijn nog onderweg.

“We zijn er weer,” zegt Van Loon. “Het was echt niet makkelijk vandaag. We begonnen vooraan en reden achter een auto aan, maar de navigatie was erg moeilijk. Een van de waypoints klopte niet met het roadbook, maar het lukte ons toch om het te vinden. Inmiddels waren de andere buggy’s in de buurt en zij volgden ons spoor, daarmee hebben zij veel tijd gewonnen. In de duinen was dat eigenlijk ook zo, maar door de zon kon je niks zien.”

“Daar hebben we geen risico genomen, zeker niet met de conditie van mijn ogen. In de neutralisatie waren we als eerste, daarna was het opnieuw moeilijk in de duinen. De rest kon weer aanhaken en we zijn in het groepje gebleven. Uiteindelijk reden we er toch even uit omdat ik vond dat het tempo hoger kon, maar dat was een te groot risico dus zijn we weer met de groep gaan rijden. In dat laatste stuk ging de voordiff kapot en zijn we met alleen achterwielaandrijving naar de finish gereden. Dus we zijn blij dat we er zijn, de vierde tijd is dan een prima resultaat.”

Anja en Lisette zijn nog onderweg. “Het lijkt erop dat ze nog in de duinen zitten, ik ben heel benieuwd hoe het ze vergaat. Het was erg zwaar, maar als ze op eigen kracht in het bivak komen dan ben ik echt ontzettend trots op ze!”

De tweede etappe is de eerste echte etappe in Tunesië. Na 360 kilometer zijn Erik van Loon en Sébastien Delaunay het snelste met de Can-Am Maverick X3. Anja van Loon en Lisette Bakker rijden een goede proef, ondanks veel stof, en worden knap 31e.

“Het was een goede dag,” vertelt Erik. “In het eerste gedeelte waren we meteen snel en kwamen we als eerste door bij de pauze. Daarom besloten we om geen risico nemen, ook om de ogen een beetje te sparen. Sébastien naast me is eigenlijk een tweede paar ogen en die helpen nu echt. Het karakter overwint nu wel. De buggy loopt goed en is erg leuk om mee te rijden.”

Erik is ook erg trots op de prestatie van Anja en Lisette. “Ze zijn netjes aan de finish gekomen zonder gedoe. Dat vind ik erg knap.”

In de etappe maken Anja en Lisette wel het een en ander mee. “We startten natuurlijk wat verder naar achteren dus dat zit je in het stof en is het zand hier en daar echt kapot gereden. In de pauze hebben we de vering wat zachter gezet om de klappen beter op te vangen en dat was fijn. Het laatste stuk zat er zoveel stof in de communicatie dat we elkaar niet meer konden horen, maar ook dat ging goed.”

De eerste officiële kilometers van de Tunisia Desert Challenge zitten er op. Zowel Erik als Anja van Loon genieten tijdens de 54-kilometer lange proloog en beiden zijn tevreden met het verloop van de openingsproef. In de beide Can-Am Maverick X3’s loopt de samenwerking goed.

“Het ging wel goed,” vertelt Erik. “De buggy is heel erg leuk om in te rijden, daar heb ik van genoten. Met het navigeren ging het ook best wel goed, daarmee hebben we een paar anderen weten in te halen. Met mijn ogen is het lastig, ik kan niet voluit gaan daardoor. Ik wil geen onnodig risico nemen, maar morgen gaan we het gewoon proberen.”

Ook Anja is blij met haar eerste Cross Country kilometers: “Het ging keigoed! In het begin moest ik even wennen aan het lezen van de sporen, maar dat ging steeds beter. Aan het eind hadden we even een verkeerd spoor te pakken, maar dat herstelden we snel. De samenwerking met Lisette loopt ook goed, we zijn een goed team in onze buggy.”

Erik en Sébastien Delaunay pakken de vierde tijd op 1 minuut van Alvarez. Anja en Lisette Bakker noteren voorlopig de 17e tijd op 10:31. “Dat is voor ons beiden een erg goed begin van de rally. De tijd van Anja is heel erg knap tijdens haar eerste proef,” vertelt Erik.

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
X