Toyota Gazoo Racing en X-raid Mini gaan voor de winst in Peru

Toyota Gazoo Racing en X-raid Mini gaan voor de winst in Peru

Peugeot’s beslissing om na drie achtereenvolgende overwinningen met de Dakar te stoppen heeft de deur voor X-raid Mini wijd open gezet. Maar ook het officiële Toyota Gazoo Racing Team ziet z’n eerste kans op een Dakar overwinning schoon!

Peugeot’s 1-, 2-, 3 finish voor Stéphane Peterhansel, Sébastien Loeb en Cyril Despres in de Dakar van 2017 volgde op Peterhansel’s succes in 2016 en ging vooraf aan de tweede Dakarwinst van good old Carlos Sainz in de Dakar van 2018. De dominantie van de Fransen volgde op een aantal succesvolle jaren van Volkswagen Motorsport, dat Toyota en X-raid slechts de winst in een aantal etappes en een paar podiumplaatsen gunde.

Maar de afwezigheid van Peugeot heeft Toyota nu de beste kans ooit opgeleverd om de Dakar in de wacht te slepen. Overdrive Racing en Toyota Gazoo hebben de 2017 FIA World Cup for Cross-Country Rallies gedomineerd, maar in 2018 liep het niet allemaal van een leien dakje; er waren technische problemen en domme pech in het begin van het seizoen, zodat X-raid de FIA World Cup in de Rally van Marokko kon pakken, mede dankzij het uitstekende rijden van de Pool Jakub Przygonski en de Mini John Cooper Works Rally.

Terwijl Toyota druk was met het ontwikkelen en testen van verbeteringen aan de V8 Toyota van de in Zuid-Afrika gebouwde Hiluxen, was Sven Quandt’s X-raid druk in de weer met het ontwikkelen van een tweewielaangedreven buggy, de John Cooper Works Rally, terwijl het daarnaast de nieuwste Mini nog had lopen.

Doordat Peugeot stopte, betekende dat voor Sainz, Peterhansel en Despres, dat ze zonder auto zaten voor de Dakar 2019. Quandt kwam echter met een meesterzet en kondigde kort voor de Rally van Marokko aan, dat ze alle drie Dakar zouden rijden, terwijl Sainz en Despres de auto in Marokko al bij de oren vatten.

Wie zal de 2019 Dakar gaan winnen? Toyota of Mini? Zeg het maar…

Al-Attiyah, Toyota’s sterkste aas!

Nasser Saleh Al-Attiyah is viervoudig winnaar van de FIA World Cup en tweevoudig winnaar van de Dakar Rally. Hij deed dat voor X-raid met Volkswagen. Maar de Qatarees heeft in 2018 een slecht seizoen gedraaid, nadat hij in 2017 de FIA World Cup en Jean-Marc Fortin’s Overdrive Racing met Toyota had gedomineerd. Mechanische problemen speelden hem parten in Qatar en Kazakhstan, nadat hij de beide UAE rondes voor de FIA World Cup had geboycot. Motorproblemen betekenden voor hem, dat het verdedigen van zijn titel halverwege het seizoen al zinloos was, hoewel Al-Attiyah en zijn Franse navigator Matthieu Baumel de Silk Way Rally als tweede eindigden en de Marokko Rally voor de vijfde maal winnend wisten af te sluiten, mede dankzij de jongste ontwikkeling van de Toyota Gazoo Racing South Africa Hilux.

Met de steun van Red Bull, Ooredoo en Qatar heeft Al-Attiyah uitstekende kansen om z’n derde Dakar overwinning en de eerste overwinning voor Toyota in de wacht te slepen.

Al-Attiyah: ‘Ik heb een matig jaar achter de rug, maar nu zijn alle voortekenen goed. We hebben in Marokko lekker getest en daarna de Rally van Marokko gewonnen, zodat ik veel vertrouwen heb voor de Dakar. Ik wil die race voor Toyota winnen!’

De Zuid Afrikaan Giniel de Villiers en onze landgenoot Bernhard ten Brinke reden de tweede en derde Toyota Hilux voor Toyota Gazoo Racing in Marokko, konden goed testen en scoorden naar behoren. Beiden zullen in de Dakar hoge ogen gooien.

De Villiers had een nieuwe co-rijder in de Fransman Alexandre Winocq, maar uitlaat- en wieldraagarmproblemen kostten hen een top 15 finish, hoewel hij nog terugkwam met een tweede snelste tijd op de laatste special stage. De Villiers won de Dakar in 2009 met Volkswagen, werd vijfde met Toyota in 2017, het afgelopen jaar derde achter Sainz en Al-Attiyah en voegde er nog diverse andere podiumplaatsen voor de Japanse fabrikant aan toe.

Ten Brinke maakte in Marokko indruk met zijn nieuwe Franse navigator Xavier Panseri en reed zich de top zes binnen voordat problemen met de navigatie en een koprol hen tijd kostten. Ook vorig jaar maakte Ten Brinke indruk in de Dakar en als hij een beetje uit de mechanische problemen kan blijven, is hij zeker een kanshebber voor de eindoverwinning.

Overigens rijden er nog meer klinkende namen voor Toyota, zoals onze landgenoot Erik van Loon, de Fransman Ronan Chabot, de Pool Aron Domzala, de Chinees Yuxiang Liang en misschien Dan Jes Munk, de Nederlander Peter van Merksteijn, Saoedi Arabië’s Yasir Seaidan en de rus Vladimir Vasilyev.

De 2019 Dakar Rally is erg belangrijk voor Toyota en het team zal misschien nooit meer een betere kans krijgen om de Dakar te winnen.

Kan X-raid Mini de Dakar winnen?

Sven Quandt’s X-raid team heeft een formidabele Dakar historie. Met de BMW X5 en met de X3 haalde hij het niet, dankzij de dominantie van Mitsubishi en vervolgens Volkswagen. Maar met vier overwinningen van Peterhansel (2012 en 2013), Joan Roma (2014) en Al-Attiyah (2015) met de Mini All4 Racing was X-raid wat je noemt wel aanwezig. Daarna claimde Peugeot z’n hattrick van 2016-2018.

De ontwikkeling van de tweewielaangedreven buggy van Mini is gedurende het hele seizoen doorgegaan en een derde plaats in Marokko voor Cyril Despres en etappewinst voor Despres en Sainz bewijzen, dat de auto in Peru competitief zal zijn tegenover de Toyota’s Hilux.

Voormalig Dakar winnaar Lux Alphand testte de auto deze zomer in Kazakhstan en de deelname van Peterhansel (Mister Dakar) voor X-raid zal Toyota niet echt blij hebben gemaakt. Peterhansel won de Dakar zes keer op een Yamaha en daarna nog eens zeven keer met navigator Jean-Paul Cottret; Mitsubishi 2004, 2005 en 2007, met X-raid in 2012 en 2013 en met Peugeot in 2016 en 2017.

X-raid heeft trouwens een buitengewoon goed seizoen achter de rug: Przygonski en Tom Colsoul’s succes in de FIA World Cup met Mini werd bewekstelligd na rallywinst in Dubai, Qatar, Italië en Polen. Saoedi Arabië’s Yazeed Al-Rahji won de Silk Way Rally door Rusland en de Rally van Kazakhstan.

Het was in Marokko voor de eerste keer, dat Despres samen reed met Peterhansel’s voormalige navigator Jean-Paul Cottret. ‘We waren blij met de nieuwe auto’, zei de vijfvoudig Dakar winnaar op KTM. ‘We wonnen een special stage en hebben voor de Dakar lekker kunnen trainen. De auto is sneller, dan we hadden verwacht.’

Net als Toyota heeft X-raid een lijst vol sterke rijders, die allemaal wel succes in de Dakar zouden kunnen/willen scoren. Een ware armada aan Mini buggies en John Cooper Rally Works auto’s zal naar Peru vertrekken. Przygonski finishte als vijfde in de Dakar van 2018 en ook Argentinië’s Orlando Terranova, winnaar van de Hongaarse Baja en voormalig Dakar winnaar Joan Roma, Chili’s Boris Garafulic, de Duitse privateer Stephan Schott en ook Al-Rahji zijn gerust in staat hoog te eindigen.

Teambaas Sven Quandt: ‘Het was geweldig, dat Jakub en Tom de FIA World Cup wonnen. Ze hebben het geweldig gedaan dit jaar. Ik ben benieuwd, hoe ze het in de Dakar gaan doen, maar dat ze voor een verrassing kunnen zorgen, staat voor mij vast! De Mini John Cooper Works buggy heeft nu een jaar ontwikkelingswerk achter de rug en we hebben de snelheid om vooraan mee te doen. We leerden in Marokko heel veel over de auto, hebben nog wat huiswerk, maar zullen op tijd gereed zijn.’

Best of the rest?

Martin Prokop wisselde succesvol van het FIA World Rally Championship naar de FIA World Cup en werd daar derde in een Ford F-150 Raptor Cross-Country, oorspronkelijk ontwikkeld door de Tsjech Miroslav Zapletal. Prokop’s hoogtepunt van het seizoen was de winst in de Abu Dahbi Desert Challenge. Een zevende plaats in de Dakar van januari 2018 bewees eens te meer, dat hij snelheid en ervaring heeft.

Sheik Khalid Al-Qassimi maakt front tegen Abu Dahbi Racing, dat het Citroën fabrieksteam in de WRC steunt en waarin hij met een C3 rijdt. In de Dakar zal de Arabier een Peugeot 3008 DKR Maxi van PH Sport rijden. Hij en navigator Xavier Panseri leverden een pracht prestatie door in de Dakar 2018 als zesde te finishen en Al-Qassimi won de Abu Dahbi Desert Challenge van het afgelopen jaar.

De Brit Harry Hunt heeft in één van de Peugeot’s van PH Sport dit jaar een paar goede special stages gereden. Hij vormde samen met navigator Wouter Rosegaar in Marokko een team, maar ze hadden technische problemen, die ze voor de start van de Dakar uit de auto denken te hebben.

Het Franse duo Jean-Pascal Besson en Sebastien Delaunay reden in Marokko eveneens een Peugeot 3008 DKR. We zullen zien, hoe ver ze ermee in de Dakar zullen komen.

South Racing heeft het afgelopen jaar veel in Zuid-Amerika, Portugal en wat wedstrijden in een nieuwe Can-Am Maverick X3 in een nieuwe Side x Side categorie geracet. Ze wonnen deze klasse in de Dakar van 2018 met het Brazilaanse duo Reinaldo Varla en Gustavo Gugelmin, maar ook anderen raceten in de loop van 2018 Can-Ams in rallies in Peru, Marokko, etc. South Racing heeft een semi-officiële fabrieks Ford Ranger gereden met hulp van Ford Europa. Lucio Alvarez, Frederico Villagra en Xuavier Pons reden de auto gedurende drie jaar, maar nu heeft het team in de Dakar VW Amaroks, Ford Rangers en Nissan’s en Toyota’s ingeschreven ten behoeve van Fernando Alvarez, Rodrigo Gutierrez, Jürgen Schröder, Marco Bulacia en Sebastien Halpern.

De T2 categorie voor serieproductie cross-country voertuigen kon weleens een gevecht tussen Toyota en Nissan worden, terwijl de Polaris en andere Can-Ams in T3, of de SxS categorie zullen strijden.

Ten Brinke en Van Loon zijn uiteraard de Nederlandse azen in deze Dakar, maar we hebben natuurlijk ook nog Tim en Tom Coronel met hun Jeffries Buggy en Maik Willems (Toyota) en Erik Wevers (Borgward), die in de afgelopen Dakar respectievelijk 24ste en 37ste finishten.

De route

De 41ste Dakar zal uitsluitend Peru aandoen. Het is voor het eerst, dat de Dakar slechts in één land plaatsvindt. Organisator ASO was dit jaar het liefst in Chili gestart en in Equador gefinisht, maar dat liep spaak. En ook Bolivia viel af. ASO zegt, dat de tien special stages, die nu zullen worden gereden, voor 70% uit zand en duinen zullen bestaan op de route van 5.000 kilometer door Peru. Kenners zijn het er over eens, dat het best eens een hele zware Dakar zou kunnen worden! ASO’s Etienne Lavigne zei: ‘Alleen al die 70% special stages in zand en duinen is uniek voor de Dakar.’

Een verandering in de spelregels is, dat deelnemers in de auto- en truckklasse, die in de eerste week zijn uitgevallen, de tweede week weer aan de rally kunnen meedoen. Ze krijgen dan wel een eigen klassement.

De hoofdstad Lima is op 6 januari de startplaats van de Dakar. De finish zal daar op 17 januari eveneens plaatsvinden, terwijl de rustdag in de stad Arequipa zal zijn, waar tevens twee etappes zullen finishen. De enorme duinen aan de kust van de Grote Oceaan bij Pisco en Ica spelen een belangrijke rol in beide helften van de Dakar en de stad San Juan de Marcona zal de deelnemers drie nachten huisvesten. Voor de auto’s is er op 10 en 11 januari een marathonetappe ingepland tussen Arequipa en Tacna in het uiterste zuiden van het land.

Dakar 2019 – de route

4-5 januari      Lima, technische en administratieve keuringen

6 januari          Lima, startpodium

7 januari          Lima – Pisco

8 januari          Pisco – San Juan de Marcona

9 januari          San Juan de Marcona – Arequipa

10 januari        Arequipa – Tacna (marathon etappe)

11 januari        Tacna – Arequipa (marathon etappe)

12 januari        Arequipa – rustdag

13 januari        Arequipa – San Juan de Marcona

14 januari        San Juan de Marcona – San Juan de Marcona

15 januari        San Juan de Marcona – Pisco

16 januari        Pisco – Pisco

17 januari        Pisco – Lima

Dakar Dakar Dakar

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
X