4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

Spotting camels in the desert!

Spotting camels in the desert!

De volgende morgen, 10 januari, warden wij in alle vroegte(06:15u) gewekt door het ochtendgebed. Het bleek dat we naast de moskee sliepen… Niet getreurd, want onze wekker zou sowieso een half uur later gaan en snel werden de spullen weer ingepakt om het gas in te trappen richting Dakhla, onze eindbestemming van deze dag.

We hadden er zin in en dat bleek al snel, want na ongeveer anderhalf uur rijden werden we voorbij een heuvel staande gehouden door de politie die er stond te flitsen. Het bleek dat we ruim 97km/u reden, terwijl maar 80 is toegestaan. Het resulteerde in onze, vooralsnog, eerste boete. Vooral het bedrag deed ons achteroverslaan van schrik. We moesten maar liefst €15 boete betalen! Voor dit soort bedragen is het niet heel erg om af en toe een boete te krijgen. Niet veel verder spotten wij ineens de eerste kamelen langs de weg. Op hun dooie gemakje liepen er een stuk of tien kamelen te grazen, voor zover er wat te grazen valt in een woestijn. We twijfelden niet, trapten op de rem en renden de woestijn in om enkele mooie foto’s te kunnen schieten van deze fascinerende beesten. De weg naar het zuiden bleef onveranderd mooi, met woestijn, hoge zandduinen tot aan de horizon en het verveelde ons geen enkel ogenblik kunnen wij u zeggen. Wat ons allen erg meeviel was de conditie van de weg en het aantal checkpoints. De weg had af een toe een klein gat in de weg, maar met regelmaat konden we boven de 100km/u over de wegen zoeven waarbij de Duster geen krimp gaf. Bij de checkpoints vragen ze meestal om een fiche (formulier met persoons- en autogegevens erop). Gelukkig hadden we hier van tevoren op geanticipeerd en ruim 50 kopietjes per persoon van gemaakt die we nu konden uitdelen. Rond drie uur arriveerden wij in Dakhla, wat een waar kitesurf paradijs blijkt te zijn. Nu begrepen wij ineens ook de vele campers die onderweg hadden ingehaald. Vlak voor Dakhla is namelijk een enorm kitesurf gemeente, waar alleen maar campers staan en waar iedereen dus aan het kiten is. Wij reden iets verder en konden in ons, net geopende, guesthouse genieten van een heerlijk koud biertje op het dakterras in de zon. Mooie is overigens dat de deur van onze kamer op dat moment nog bewerkt werd met houtsnijwerk door de timmerman, maar deze dus snel in de sponning werd gezet.

Woensdag 11 januari, een voor ons spannende dag. De dag dat wij richting Mauritanië zouden rijden en hoopten Nouakchott te kunnen bereiken. We zeggen ‘hoopten’, omdat de grensovergang nogal wat voeten in aarde had. Voor onze reis hadden wij al onze visums geregeld, behalve die van Mauritanië, simpelweg omdat dit niet kon. We zijn er zelfs helemaal voor naar Brussel gereden. De grensovergang bij Marokko viel mee en met drie kwartier waren we hier voorbij. Voor elke grensovergang hebben we van tevoren drie uur ingecalculeerd, dus we hadden nog ruim twee uur over. Na Marokko verdween de weg ineens in een fata-morgana. Deze had plaatsgemaakt voor woestijn met enorme rotsplateaus waar je doodleuk de route zelf moest uitkiezen om de grens van Mauritanië te kunnen bereiken. Nu hebben wij gelukkig onze Dusterilla nog met 4×4 die ons veilig naar de grens bracht. Ter vergelijking: er rijden dus ook enorme vrachtwagens, kleine Peugeots en Mercedessen tot op hun as volgeladen, dit offroad parcours in het klein door. Overal stonden mensen, auto’s en vrachtwagens en iedereen liep van hot naar her. Wat dat betreft zijn we allemaal wel wat gewend, na onze wereldreizen, maar toch is het altijd weer even schakelen. Het begon echter voortvarend en terwijl Hugo de auto door de douane en een drugshond liet controleren (Mauritanië is een streng islamitisch land), terwijl Michael en Jos een papiertje regelden, waarvan de inhoud nog steeds onbekend is. Hierna begon het echte spel pas, namelijk een visum regelen. Ook hier was het weer een complete chaos, waar een stuk of tien mensen rondom een deur stonden te schreeuwen en deze heel af en toe openging en er iemand naar binnen kon. Het bleek al snel dat de ‘fixers’ (mensen die voor je een visum regelen tegenover een vergoeding) wel succes hadden en de rest, wij onder andere, niet. Na ruim anderhalf uur wachten zonder succes konden we ineens naar binnen en stond er een ‘fixer’ om ons te helpen. Omdat we wel doorhadden dat je zonder zo’n iemand niets krijgt, berekenden we onze kansen en gingen we met hem in zee. Het bleek echter niet zo makkelijk en na ruim weer een uur wachten, konden we eindelijk het kantoor in voor ons visum en pasfoto. Eindelijk dachten we klaar te zijn, maar er moest ook nog een autoverzekering afgesloten worden, wat gedaan werd door de ‘fixer’ en relatief snel voor elkaar was. Maar nu kwam het moeilijkste deel, het betalen van de sjacheraar. Hij wilde echter niet bij de grens betaald krijgen en toen wisten wij genoeg. En inderdaad, hij dreigde dat wij ruim 200 dollar aan extra’s moesten betalen, wat we uiteraard weigerden. Na een hoop geschreeuw en gedreig beiderzijds, we hadden zelfs de ambassade getracht te bellen, kwamen we er uiteindelijk met enkele tientallen dollars ervan af.

Snel reden wij weg en in mineur beleefden wij het eerste half uur Mauritanie. Uiteindelijk ebte dit weg en konden wij de prachtige natuur van Mauritanie gaan bewonderen, die werkelijk waar fascinerend is! Het was al snel duidelijk dat de N1, waar we over reden, de ‘highway of carwrecks’ genoemd kan worden. Afgebrande auto’s, omgevallen vrachtwagens, gekantelde trucks; noem het zo gek en het was er. Rond half 8 avonds bereikten we ons einddoel in Nouakchott en nu is het even bekijken hoe de komende dagen ingedeeld gaan worden. We let you know!

Care4More Care4More

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

4WD Magazine Webshop
Smiley face

Ga naar onze webshop voor de laatste dvd’s, boeken, en miniaturen.

> Bekijk de webshop
X