4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

Nigeria, what do you have or us?

Nigeria, what do you have or us?

Woensdag 25 januari was voor ons allemaal een spannende dag. Onze route zou ons vandaag door Nigeria gaan leiden en van tevoren hadden wij hier allerlei verhalen over gehoord en gelezen. Wat voor ons een rode draad door het verhaal was, was het hoge risico op auto ontvoeringen.

Nu zijn we immers bezig met een missie, om onze projecten te bezoeken, en we wilden natuurlijk absoluut niet onze Dusterilla afstaan. Omdat de kans hierop aanwezig was, hadden wij van tevoren een konvooi geregeld die ons bij de grens op zou wachten. In alle vroegte reden we vanuit Cotonou richting de grens. Hier aangekomen bleek er een gloednieuw gebouw te staan, waardoor we hoopten dat het misschien wel snel zou kunnen gaan. Dit bleek helaas ijdele hoop en omdat er nergens stond aangegeven waar wel de grens was, regelden we een ‘fixer’. Zonder hem hadden we waarschijnlijk nog veel langer rondgedoold want het lag ergens achter een stoffig weggetje met allerlei kraampjes e corrupte lui. De douane beambte aan Beninse zijde was domweg een botte lul waar we bijna ruzie mee kregen omdat hij geld wilde. Net op tijd deden we ons raampje dicht en konden we alsnog doorrijden, zonder te betalen. Het is zonde dat deze idioot ons verder aangename verblijf in Benin zo’n afsluiter gaf. Het was ook de grensovergang van de touwtjes over de weg. Om de paar meter stond er wel weer iemand om een touwtje neer te laten, na uiteraard eerst weer alle eisen van geld weggewoven te hebben. Aan de Nigeriaanse zijde werden we geholpen door allervriendelijkste grensbeambten die ons netjes hielpen met alle papieren. Het record aan touwtjes moet echter wel aan Nigeriaanse kant toegeschreven worden, want op een afstand van nog geen tien meter hingen er zeven touwtjes! Werkverschaffing zullen we maar zeggen. Het kostte ons in totaal tweeënhalf uur, wat ons positief verraste.

Ondertussen had Jos al enkele malen contact gehad met Obi, die ons konvooi zou verzorgen. De beste man zou er om 08:00u zijn, maar hij liet het danig afweten. Het resulteerde erin dat wij vast gingen rijden richting Lagos en hij ons dan tegemoet zou rijden, omdat ‘hij vast stond in de file bij Lagos’. We gaven vol gas maar werden een paar honderd meter later alweer gestopt door de politie die vroeg “what do you have for us”. Na vriendelijk verteld te hebben dat we niets hadden, mochten we door en werden we 200 meter verderop weer gestopt… ditmaal door het leger. Op dat moment kregen we een donkerbruin vermoeden dat dit nog wel eens vaker zou kunnen gebeuren en besloten we het aantal te gaan turven. Bij Lagos aangekomen, 60km verderop, stond de teller al op 13 keer. En we hadden nog ruim 1000km te gaan…… Bij Lagos aangekomen kwamen we in een mierenhoop van mensen terecht en ook nog eens een monsterlijke file, waardoor we over 10km Lagos ruim twee en half uur deden. Tegelijkertijd werd onze Dusterilla ook nog eens van alle kanten aangestaard, waardoor we nu extra blij waren met onze geblindeerde ramen. Tegelijkertijd had onze vriend Obi nog steeds problemen met ‘de file rondom Lagos’ en begon ons irritatieniveau flink te stijgen. Vast stond voor ons dat we hem niet konden vertrouwen en daar waar we hem het meest nodig hadden, rondom Lagos, waren we al voorbij. We besloten verder te rijden, omdat we zo snel mogelijk Nigeria weer uit wilden zijn. De vele checkpoints met corrupte leger-, politie, -gezondheids- en douaneofficieren kostte ons veel tijd, waardoor we genoodzaakt waren we stopten in Benin City om te slapen. We wilden op geen enkele manier het lot tartten door in het donker te gaan rijden. En ons konvooi Obi?? Die hadden we ruim 30 keer gebeld, hij had geen één keer teruggebeld en had zogenaamd nog steeds problemen rondom Lagos. We bedankten hem en zeiden hem dat hij op kon rotten en dat we hem niet meer nodig hadden. Dan maar zonder konvooi door Nigeria, waarschijnlijk zou hij alleen maar een pain in the ass zijn voor ons. Donderdag 26 januari reden we alweer voor dag en dauw weg uit Benin City omdat we vandaag Kameroen wilden bereiken, dat hield nog ruim 500km rijden en een grensovergang in. Helaas hadden we nu ook weer te maken met overcorrupte politiemensen die ons stopten en beweerden dat we overloaded waren, terwijl er op dat moment net een auto voorbij reed, die zo volgeladen was dat hij door zijn assen zakte. Dat de lokale mensen ook niets hebben met de politie, bleek wel toen er een vrachtwagen door wilde rijden en de politiebus al zigzaggend hem dwong te stoppen. Na ongeveer twee uur rijden kwamen we in de stad Onitsha aan waar we de Niger (rivier, red.) overstaken en hierna getuige waren van een grmimige sfeer. Links van ons zagen we ineens een groep van enkele tientallen mensen die het ergens niet mee eens waren. Wat de reden was, hebben we maar niet gevraagd, omdat de hele groep gewapend met stokken en machetes (kapmessen) boos met zijn allen de kant oprenden die wij ook volgden. Niet veel later stonden we ineens in een traffic jam en nu zagen we allerlei mensen van het leger met geweren een kant op rennen. U mag best geloven dat wij op dat moment niet geheel zen vaststonden, zonder een kant op te kunnen. Gelukkig bleef het voor ons zonder enige schade beperkt en konden we onze weg uiteindelijk vervolgen. Rond 15:00u arriveerden we eindelijk bij de grens en was de stemming in de auto om te snijden, omdat iedereen he-le-maal klaar was met de corruptie, waarmee het land vol van is. Het was ons echter wel gelukt om het land door te rijden, zonder ook maar 1 dollar betaald te hebben! Dit voelde als een morel overwinning voor ons. En het aantal checkpoints dat we gestopt waren……………… liefst 75 keer in 36 uur. Om moedeloos van te worden. Maar we hadden het gered en we stonden aan de poorten van Kameroen!

Care4More Care4More Care4More

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

4WD Magazine Webshop
Smiley face

Ga naar onze webshop voor de laatste dvd’s, boeken, en miniaturen.

> Bekijk de webshop
X