Nieuwe Ford Edge SUV

Nieuwe Ford Edge SUV

Ford heeft geavanceerde Artificial Intelligence geïntroduceerd in de nieuwe Ford Edge SUV. Het systeem geeft bestuurders meer vertrouwen op gladde wegen, terwijl ze tegelijk brandstof kunnen besparen wanneer extra grip niet nodig is.

Ford biedt al een tijdje Intelligent All-Wheel Drive-technologie voor Europese klanten in auto’s als de Ford EcoSport, Edge, Galaxy, Kuga, Mondeo en S-MAX. Met die technologie wordt gemeten hoeveel grip de wielen van de auto op het wegdek hebben en kan de koppelafgifte tussen voor- en achterwielen aanpassen in nog geen 20 milliseconden. Dit is twintig keer sneller dan de tijd die het kost om met je ogen te knipperen.

De nieuwe All-Wheel Drive Disconnect-technologie op de Ford Edge gaat nog een stap verder: de informatie uit tientallen geavanceerde sensoren wordt door het systeem gebruikt om in een fractie van een seconde te bepalen of Intelligent All-Wheel Drive nodig is. Wanneer de auto overgeschakelt op voorwielaandrijving, zorgt dit voor een brandstofbesparing van ongeveer 6,5 procent.

Onder gunstige rijomstandigheden blijft de nieuwe Edge voorwielaandrijving gebruiken, wat een lager brandstofverbruik tot gevolg heeft. Wanneer de omstandigheden echter zwaarder worden, schakelt de auto naadloos over op Intelligent All-Wheel Drive, wat voor optimale grip zorgt.

“Het idee is vrij eenvoudig; de uitdaging zat hem in de uitvoering”, vertelt Scott Beiring, Driveline Applications Supervisor van Ford. “Het wisselen tussen voorwiel- en vierwielaandrijving moet zo snel en soepel gaan dat de bestuurder er niets van merkt.”

‘Fuzzy logic’
Bij All-wheel Drive Disconnect wordt gebruikgemaakt van een speciaal elektronisch brein om de invoer uit systemen te controleren. Hieronder vallen het tractieregel- en ABS-systeem (om de mate van wielspin en -slip te bepalen) en de regensensor en buitentemperatuurmeter (om de weersomstandigheden mee vast te stellen). Er wordt zelfs in de gaten gehouden of de nieuwe Edge wordt gebruikt om een aanhanger te trekken.

Een algoritme dat gebruikmaakt van ‘fuzzy logic’, verwerkt alle gegevens en bepaalt binnen 10 milliseconden welke aandrijving optimaal is: voorwielaandrijving of Intelligent All-Wheel Drive.

“‘Fuzzy logic’ verwijst naar het algoritme”, zegt Beiring. “Het is alsof jij of ik bepalen wat we moeten aantrekken op basis van het weerbericht, van onze bestemming, van het jaargetijde en van een blik uit het raam. De nieuwe Edge schakelt niet over op Intelligent All-Wheel Drive alleen omdat de ruitenwissers zijn ingeschakeld. Het algoritme neemt de beslissing op basis van verschillende zaken die gebeuren, maar doet dit stukken sneller dan een mens zou kunnen verwerken.

“Er zijn vergelijkbare systemen, maar ze werken allemaal anders dan ons systeem. Het feit dat we naadloos kunnen overschakelen, zonder enige input van de bestuurder, maakt het echt intelligent.”

Meer tech, minder brandstof
All-Wheel Drive Disconnect is een van de technologieën die bestuurders van de nieuwe Edge helpen brandstof te besparen.

De 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor van Ford met 150 pk, 190 pk en 238 pk in de versie met dubbele turbo, levert het vermogen, het koppel en de rijprestaties van een grotere motor, gekoppeld aan het brandstofverbruik en de lage CO2-uitstoot van een motor met een kleinere cilinderinhoud.

Een nieuwe automatische versnellingsbak met acht versnellingen helpt de bestuurder de prestaties van de motor efficiënter te benutten en is zelfs voorzien van actieve versnellingsbakverwarming om de optimale temperatuur sneller te bereiken.

De standaard Auto Stop-Start-functie is gunstig voor het brandstofverbruik, doordat de motor wordt uitgezet wanneer de auto stopt en automatisch weer wordt gestart wanneer de bestuurder wil wegrijden.

– Persbericht

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
X