4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

Meeting the Dutch ambassador and a nice boat ride in Benin

Nadat wij woensdag 18 januari wegreden uit Kaya, waar we onze projecten hadden bezocht, waren we nog diep onder de indruk wat we allemaal hadden gezien de afgelopen dagen. Het was stil in de auto en iedereen zat in zijn eigen gedachten verzonken.

Op een gegeven moment werd het weer drukker op de weg en moesten we weer alert zijn voor het voorbijrazende verkeer, overstekende dieren en oppassen voor ongelukken. Niet veel later waren we meteen getuige van een dodelijk ongeluk wat net gebeurd was, want er lag een vrachtwagen gekanteld over de weg, waarbij er een levenloos persoon naast de vrachtwagen lag. Tegelijkertijd waren de lokale bewoners de inhoud van de vrachtwagen al aan het overhevelen naar een andere truck. Omdat er genoeg hulp was reden wij door richting Fada Ngourma, de laatste slaapplaats in Burkina Faso. Ook nu veranderde de weg helaas weer in een gatenkaas met potholes. Enig verschil ten opzichte van Mali was dat men hier al zo slim was geweest om naast de ‘officiële’ weg een eigen ‘dirt road’ aan te leggen, waar wij na enkele kilometers al snel gebruik van maakten. Het deed letterlijk nogal wat zand opwaaien, wat voor ons de reden was om met foto toestel gewapend enkele mooie actiefoto’s van onze geliefde Dusterilla te maken. En beste lezer, wij kunnen u vertellen dat er heel wat zand en zweet in zit, om het gewenste resultaat te behalen. Nadat wij zonder kleerscheuren ons hotel hadden bereikt, keken wij avonds nog een wedstrijd van de Africa Cup.

De volgende morgen, donderdag 19 januari, reden wij in alle vroegte weer weg richting Benin in een fris gewassen Dusterilla. Normaal houden we van een ruige look bij de auto, maar ditmaal was ie zo vies dat we blij waren met de wasbeurt. De weg was gelukkig goed en binnen no time stonden wij aan de grens van Benin. Alle papieren werden in orde gemaakt en de auto hoefde niet eens gecontroleerd te worden. Het gevolg was dat 1uur en 10 minuten later de grensovergang achter ons hadden gelaten, en misschien nog wel bizarder, de hele douane heeft Michael nooit gezien. De weg leidde ons door de prachtige natuur van Benin richting Savalou(Benin) waar wij zouden overnachten. Helaas hadden we voor een route gekozen die theoretisch korter was, maar niet rekening gehouden met de wegcondities. Het leidde ertoe dat we weer vier uur achtereen zaten te hobbelen en stoten. Maar zoals u ondertussen al waarschijnlijk weet, danste onze Dusterilla als een ballerina over de potholes heen en leverde ons veilig af in het pittoreske Savalou. Vrijdag 20 januari reden wij in alle vroegte naar Cotonou, de grote havenstad waar wij enkele dagen zouden verblijven in verband met ons bezoek aan Mercy Ships, waar we tevens twee projecten mee gerealiseerd hebben; hazenlip operaties en klompvoet operaties. De dag werd verder doorgebracht in ons hotel, die gelukkig voorzien bleek van een zwembad. Onze auto kreeg meteen bekijks van het hotelpersoneel en waarschijnlijk is dat ook de reden geweest dat wij de dag erna, zaterdag 21 januari, na het ontbijt ineens te horen kregen dat we een gratis upgrade naar een suite kregen, omdat ze het sneu vonden dat we op een kleine kamer lagen. Nadat Michael en Hugo de auto hadden laten uitzuigen en wassen bij een lokale autoshop, togen we later die middag naar de Nederlandse ambassade. We hadden namelijk een afspraak met de Nederlandse ambassadeur Harry van Dijk, die had gehoord van ons avontuur en die drie ‘crazy guys’ wel eens wilde ontmoeten. Het was een gezellig ontmoeting en hij vond het een prachtig avontuur, maar verklaarde ons wel voor gek dat we door Nioro du Sahel (Mali) waren gereden in verband met het hoge gevaar voor Al Qaida. Later die avond raakte Hugo toevallig in gesprek met een Duitser, Gregor, die voor het Nederlandse Rode Kruis in Benin werkte, snapt u hem nog? Ieder geval, het was een gezellig gesprek en onder het genot van een biertje op het terras nodigde hij ons uit om een boottocht te maken over het meer en enkele projecten van het Rode Kruis te bezoeken. Nadat wij die zondag hadden ontspannen bij het zwembad, reden we maandag 23 januari weg richting Porto Novo om Gregor te ontmoeten. Rondom Porto Novo is een enorm meer waar het Rode Kruis enkele projecten heeft. Het grappige is dat u die projecten indirect hoogstwaarschijnlijk wel kent. We kennen allemaal wel de actie ‘Serious Request’ van radio 3FM. In 2014 werd er geld ingezameld voor kinderen die overlijden ten gevolge van diarree bij slecht drinkwater. Een deel van het geld wat daarmee opgehaald is, werd dus in dit kleine dorpje besteed. Dit konden we nu ook met eigen ogen aanschouwen, want werkelijk waar alles gebeurt er met het water in het meer; mensen wassen zich er, ze drinken eruit, vieze diesel drijft erin, de was wordt erin gedaan en er drijven dode dierenkarkassen in. Niet gek dus dat kinderen hier aan diarree overlijden. En des te mooier om te zien dat er met het geld nu waterputten, toiletten worden gebouwd en tevens educatie wordt gegeven. Al met al was het een indrukwekkende dag voor ons, waarbij we Gregor hartelijk bedankten dat we dit mochten bezoeken.

Dinsdag 24 januari was voor ons weer een belangrijke dag, waarbij de Africa Mercy bezochten, het operatie schip van Mercy Ships. Omdat we u hiervan een goed volledig beeld van willen geven, staat hieronder de link die u verwijst naar het uitgebreide verslag.