Marco Polo Eat My Rust

Marco Polo Eat My Rust

We gaan proberen met een oude auto naar Mogolie te rijden, een rit van ongeveer 18.000km. We nemen de lange route via Iran en Centraal Azie. De reis doen we voor Lymph&Co, een fonds dat geld ophaalt voor onderzoek tegen lymfklierkanker, een ziekte die de moeder van Kyle in 2014 overwonnen heeft (donaties: http://support.lymph-co.com/actie/kyle-raphael/doneren). Samen met Andre, de partner van Kyle’s moeder die in het dagelijkse leven automonteur is, zijn we aan de slag gegaan om in minder dan drie maanden een voertuig te vinden en gereed te maken voor zo’n lange en zware reis.

Gezien de route die we hebben uitgestippeld waren dit onze eisen voor de auto:

De auto zelf moest goedkoop zijn (totaal budget 2500 euro max), robust, snel en makkelijk te repareren, geschikt voor het terrein met het liefst goede 4×4 capaciteiten en genoeg brandstof voor een minimale afstand van 600km. Verder moet het mogelijk zijn om de auto om te bouwen om twee mensen minimaal drie dagen in het wild te kunnen onderhouden. Dit resulteerde in een gemiddelde belading van 400-500kg en omdat we van een klein beetje luxe houden zochten we naar een mogelijkheid om 220V in de auto te hebben en een kleine coolbox te kunnen laten draaien voor wat vers eten en koude biertjes.

Na een paar weken goed zoeken kwamen we uit bij een Daihatsu Feroza, een robuste, simpele Japanse 4×4 bekend voor haar uitstekende terrein capaciteiten.

Onze Feroza hebben we voor 900 euro op marktplaats gekocht, ze komt uit 1993 en heeft een 1.6L 16V motor en een resin hardtop. Toen we de auto kochten had ze al goede off-road banden (die we later toch hebben vervangen), verhoogde veering, gezonde hoeveelheid roest en ongeveer tien vorige eigenaren. Om aan onze eisen te voldoen moesten we de auto flink ombouwen naast de gewoonlijke reparaties en onderhoud dat een tweedehands auto vereist. Dynastart B.V. is zo vriendelijk geweest om onze dynamo en startmotoren (eentje als reserve) voor niks te reviseren en een nieuwe accu beschikbaar te stellen.

Op het chassis zijn meerdere roestige plekken vervangen. De standaard bladveren achter waren te zwak gezien de verwachte belanding dus we hebben deze vervangen met een verzwarde set. Dankzij een donatie van Cyclomedia B.V. was het mogelijk om een set van zweeds staal te kopen die berekend zijn op een belading van 500kg in het terrein.

Om alle benodigde uitrusting en reserve onderdelen mee te kunnen nemen zonder het lage zwaartepunt te verliezen hebben we achterin de Feroza een houten kast gebouwd. De webshop Etrias.nl was zo vriendelijk om ons een Black&Decker 12V coolbox te doneren, deze hebben we netjes in de kast kunnen integreren samen met een 20L water jerrycan.

Omdat ons kampeermateriaal veel ruimte inneemt maar niet zwaar is was het dak de perfecte plek om dit te transporteren. Maar omdat de Feroza geen standaard bevestigingen heeft voor een dakrek werd er wat creativiteit van ons vereist. Na het vinden van een oud dakrek van een klassieke VW Kever en een paar Volvo dakdragers voor 25 euro konden we aan de slag. Een van de dakdragers monteerde we op het metalen frame van het dak en achterop hebben we zelf een paar beugels gemaakt die op de rollbar van de auto passen en door het resin dak gaan. Hier hebben we vervolgens het dakrek op bevestigd.

Om de verlaten steppen van Kazachstan en Mongolie te overbruggen en de slechte brandstof van Centraal Azie te overkomen moeten we 40L extra brandstof mee kunnen nemen, boven op de standaard 60L tank in de auto. Na de aanschaf van twee oude 20L leger jerrycans besloten we deze achterop de auto te bevestigen om te voorkomen dat de auto topzwaar zou worden. De houder voor beide jerrycans hebben we zelf gebouwd van wat oude profielen, twee schanieren van een schuurdeur en slot van een tuindeur. De houder is gemonteerd op de achterbumper en aan de het chassis. De houder kan draaien om toegang tot de achterdeur toe te laten en door deze op slot te doen fungeert het als extra beveiliging.

Onafhankelijkheid van het netstroom hebben we bereikt door een dubbele accusysteem in te bouwen. Victron Energy B.V. heeft ons het volgende gedoneerd: een voltagegevoelig relais, 60Ah accu met bluetooth monitor en een pure sinus omvormer. Dit geeft ons de mogelijkheid om tot 10 uur lang stroom te gebruiken (coolbox, laptop etc.) zonder het risico onze start accu leeg te trekken.

Uiteindelijk, met de hulp van familie en sponsoren, is het ons naar eigenzeggen gelukt om voor minder dan 2500 euro een serieus overland voertuig te bouwen (al zeggen we het zelf!).

Als laatste willen we John, de vorige eigenaar van de Feroza, bedanken. Hij heeft zijn contacten binnen de 4×4 wereld gebruikt en ons in contact gebracht met Camel Events. De mannen van Camel Events hebben ons een hele dag mee genomen tijdens een van hun evenementen in de Ardennen om ons een basis te geven in het echte 4×4 werk.

Raphael Favier & Kyle McArthur

https://www.facebook.com/marcopoloeatmyrust/

Marco Polo Eat My RustMarco Polo Eat My RustMarco Polo Eat My RustMarco Polo Eat My RustMarco Polo Eat My RustMarco Polo Eat My RustMarco Polo Eat My Rust

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
X