banner

Lindemann Motorolie additieven

Lindemann Motorolie additieven

Voor een optimaal presterende motor en een schoner milieu is het, naast het schoonhouden van het brandstofsysteem, ook belangrijk om het oliesysteem van je motor schoon te houden.

Door een vervuild brandstofsysteem is de inspuiting minder optimaal. Hierdoor is de verbranding minder volledig en dat betekent meer onverbrande delen in de uitlaatgassen, die we kennen als zwarte rook (roet en/of kooldelen). Dat deze roet en kooldelen door de jaren heen een dikke vaste koek vormen op alle onderdelen, waar het doorheen komt, zal duidelijk zijn. Hierdoor krijg je problemen met onder andere de EGR-klep, die gaat vastzitten en roetfilters en katalysatoren, die dichtslibben. Maar zoals bij iedere motor komt er altijd een klein gedeelte van de verbrandingsgassen langs de zuigers in het oliecarter terecht. Dat is de reden, waarom de olie steeds zwarter wordt. Maar ook daar zorgt die roet en koolvervuiling voor problemen. Hierdoor kunnen klepstelen aankoeken en zwaarder gaan lopen, klepgeleiders beschadigen en minder afdichten. Maar denk ook eens aan het ophopen van deze vervuiling in de groeven van de zuigerveren, waardoor de zuigerveren minder vrij kunnen bewegen, of zelfs helemaal in de groeven vast komen te zitten. Hierdoor kunnen ze nog sneller slijten en/of minder goed afdichten. Daardoor verlies je nog meer compressie en wordt de ingespoten brandstof nog minder volledig verbrand. Je motorprestaties gaan erdoor achteruit, het kost meer brandstof om dezelfde prestaties te blijven verrichten, maar ook brengt het nog meer vervuiling in de uitlaatgassen en dus ook nog meer roet en koolafzettingen op belangrijke onderdelen, die dus leiden tot vroegtijdige, dure reparaties. En dit is bij nieuwe, moderne motoren met ERG systemen, turbo en wastegate kleppen, katalysatoren en/of roetfilters (Diesel Partikel Filters), die verstoppen een nog groter en duurder probleem, dan bij de oude, simpele motoren. Dus het is ook zaak om je motoroliesysteem zo schoon mogelijk te houden. Best vlak voor een olie- en filterwissel een flesje Oil System Cleaner toe te voegen, die alle vervuiling losweekt en oplost en hierna de olie en het filter te verwisselen, waardoor de meeste vervuiling weg is. Daarna kun je bij de nieuwe olie een additief doen om frictie (= weerstand) te verminderen, of in het geval van een oude, flink gebruikte motor om door reiniging ontstane spelingen ‘op te vullen’ met grotere teflon moleculen, die een dikkere smerende filmlaag op alle oppervlakken achterlaat, waardoor koude starts minder slijtage veroorzaken en ook olieverbruik wordt tegengegaan. Custom Offroad levert nu de complete lijn van Lindemann additieven uit Denemarken. Ze zijn te vinden op de website van Custom Offroad onder het kopje Lubricants and Additives. Voor meer info kijk op www.customoffroad.eu, mail met info@customoffroad.eu, bel, of whatsapp +31 (0)619208230.

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
X