banner

Jeep Wrangler JL – Eerste testrit…

Jeep Wrangler JL – Eerste testrit…

Toen de Wrangler in 1987 als YJ z’n debuut maakte, werd er wat lacherig over gedaan, waarbij termen als ‘Yuppie Jeep’ en ‘Echte jeeps hebben ronde koplampen’ over het voetlicht kwamen.

Die ronde koplampen, daarin hadden ze natuurlijk gelijk, maar de YJ behield wel het DNA van z’n beroemde voorgangers uit de CJ familie. De auto had starre assen, een betrouwbare zes cilinder motor en traditionele bladveren.

Een jaar of tien later volgde de TJ met schroefveren en in 2007 volgde de JK, die internationaal erkenning verkreeg. Toen Jeep aankondigde, dat een nieuwe generatie Wranglers de JK zou gaan vervangen, was iedereen eigenlijk een beetje bang, dat Jeep z’n roots zou verlaten; zoiets van ‘een in de windtunnel ontworpen slee zonder eigen chassis en starre assen’. Ik legde daarop mijn oor te luisteren bij Jeep insiders en begreep eigenlijk van iedereen, dat ze de Wrangler het eikpunt voor alle echte 4×4’s vonden en dat al het andere voor het icoon met de zeven sleuven grille het begin van het einde zou betekenen. Maar bij Jeep verzekerden ze ons: ‘We zullen de Wrangler niet verknoeien!’ Nu, na een poosje in de JL te hebben gereden, kan ik je met een heel gerust hart meedelen, dat ze woord hebben gehouden. Ik neem je graag mee op een ritje met de nieuwe Wrangler, ik zal je vertellen, wat er nieuw is en wat ik mooi, of goed vind en wat ik zou kunnen missen.

Lees het gehele artikel in de nieuwe uitgave van 4WD Magazine.

Jeep Wrangler JL

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

X