4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018: met 707 pk de sterkste en snelste SUV ooit

Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018: met 707 pk de sterkste en snelste SUV ooit

Met zijn imposante 6,2-liter V8 met mechanische compressor die goed is voor een verpletterende 707 pk, is de Grand Cherokee als meest bekroonde en veelzijdige fullsize SUV ter wereld nu getransformeerd tot de sterkste en snelste SUV ooit.

Kennismaking met de nieuwe Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018

Met een vermogen van 707 pk stelt de V8-compressormotor een nieuwe maatstaf in het SUV-segment. Gekoppeld aan de TorqueFlite-achttrapsautomaat, die evenals het nieuwe Brembo-remsysteem is aangepast om het enorme vermogen te kunnen hanteren, staat deze nieuwe krachtbron garant voor een rijdynamiek van wereldklasse en ongeëvenaarde prestaties: 0-100 km/h in 3,5 seconde, kwartmijl (402 meter) in 11,6 seconde, een topsnelheid van 290 km/h, een remweg vanaf 100 km/h tot stilstand van minder dan 35 meter en een zijwaartse versnelling van 0,88 g op een cirkelbaan.

“De Jeep Grand Cherokee staat al heel lang bekend als de meest veelzijdige fullsize SUV ter wereld, maar met de introductie van de nieuwe 707 pk sterke Trackhawk is hij nu ook de sterkste en snelste SUV ooit,” zegt Mike Manley, die binnen de FCA verantwoordelijk is voor het merk Jeep. “De nieuwe Grand Cherokee Trackhawk combineert overweldigende prestaties met de luxe, het raffinement, de innovatieve hightech en de sublieme rijeigenschappen op de weg van de SRT.”

De Grand Cherokee Trackhawk wordt gebouwd in de Jefferson North Assembly Plant in Detroit en staat naar verwachting eind 2017 bij de dealer.

707 pk sterke 6,2-liter V8 met mechanische compressor

De Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 is uitgerust met een 6,2-liter V8 met mechanische compressor (supercharger) die goed is voor een vermogen van 707 pk en een koppel van 875 Nm.

Deze grensverleggende compressormotor is vervaardigd van uiterst sterke en duurzame materialen. Het gietijzeren blok maakt gebruik van watermantels tussen de cilinders voor een optimale koeling, terwijl de smeedstalen krukas met inductiegeharde loopvlakken zo sterk is dat deze bestand is tegen een ontstekingsdruk van 110 bar.

De gesmede zuigers van gelegeerd high strength staal – ontwikkeld met behulp van geavanceerde telemetrie-metingen – worden gecombineerd met poedergesmede drijfstangen, op hoge belastingen berekende cilinderbussen en zuigerpennen met een coating van diamantachtige koolstof (DLC).

De thermisch behandelde lichtmetalen cilinderkoppen onderscheiden zich door een voortreffelijke warmtegeleiding. De natrium gekoelde uitlaatkleppen hebben een holle klepsteel gevuld met natriumzout en klepschotels van een speciale staallegering die bestand is tegen temperaturen tot 900 °C.

De compressor met een capaciteit van 2.380 cm3 per omwenteling maakt gebruik van geïntegreerde ladekoelers en een elektronisch gestuurde bypassklep die de laaddruk afregelt op 0,8 bar. De dubbele schroefrotor is voorzien van een speciale coating met:

  • een specifieke samenstelling van polyimide en andere kunststoffen
  • slijtvaste nanodeeltjes
  • vaste smeermiddelen, zoals PTFE (Teflon)

Deze coating maakt een kleinere speling tussen de rotors mogelijk. Dit vermindert de interne luchtlekkage, waardoor de compressor efficiënter werkt en hogere prestaties levert. De coating is bestand tegen de hoge compressietemperaturen en heeft een zeer goede corrosiebestendigheid.

De voor de gehele levensduur met hoogwaardige synthetische olie gesmeerde compressor heeft een overbrengingsverhouding van 2,36:1 en een maximumtoerental van 14.600 toeren. De vrijloopkoppeling van de compressor werkt uiterst verfijnd en zorgt voor het kenmerkende blazende geluid dat de Jeep Grand Cherokee Trackhawk-rijder als muziek in de oren zal klinken.

De toevoer van koele buitenlucht naar de compressor vindt plaats via een luchthapper in het onderste deel van de voorbumper, op de plaats van de mistlamp aan bestuurderszijde. Deze draagt ook bij aan de luchttoevoer naar het 92mm-gasklephuis.

Een via het verlengde krukasuiteinde aangedreven rotoroliepomp met hoge opbrengst voorziet het smeercircuit van olie. Een oliekoeler met hoge capaciteit verlaagt de olietemperatuur onder zware rijomstandigheden, zoals op het circuit, terwijl acht sproeiers voor de koeling van de zuigerbodems zorgen.

De inlaatlucht wordt onder zware rijomstandigheden gekoeld door een nieuw ontwikkeld koelsysteem dat met een lage bedrijfstemperatuur werkt. Waterpomp, expansiereservoir, ladekoelers en leidingen zijn zodanig ontworpen dat de temperatuur van de inlaatlucht onder extreme omgevingscondities niet hoger wordt dan 60 °C bij een luchttoevoer tot 30.000 liter per minuut.

Het brandstofsysteem met twee variabele high pressure pompen is aangepast op het hoge prestatieniveau van de motor.

Aangepaste aandrijflijncomponenten met langere levensduur voor grensverleggende offroad-prestaties

De aandrijflijncomponenten van de nieuwe Jeep Grand Cherokee Trackhawk zijn aangepast om het hogere motorkoppel te kunnen verwerken.

De standaard TorqueFlite-achttrapsautomaat onderscheidt zich door een verbeterde schakelrespons, een grote souplesse en optimaal rijcomfort. De software bepaalt het meest geschikte programma aan de hand van diverse variabelen, waaronder motortoerental, belasting, kickdown-bediening, voorwaartse en zijwaartse versnelling, verandering in hellingshoek, interne wrijving en terugschakelmomenten.

De Grand Cherokee Trackhawk is uitgerust met Jeeps inschakelbare Quadra-Trac® 4×4-systeem met elektronisch geregeld sperdifferentieel (ELSD) in de achteras en single-speed verdeelbak. Voor een grotere sterkte en langere levensduur maakt deze nieuwe, permanent ingeschakelde verdeelbak gebruik van kettingwielen van gesmeed staal en een bredere ketting.

Ook de cardanas en de achteras zijn versterkt. Het differentieel heeft een herziene behuizing en een aangepaste vertanding van pignon en kroonwiel. Een nieuwe vierpuntsmontage op de achteras zorgt voor een betere belastingsverdeling, hogere belastbaarheid en langere levensduur. Het aandrijfkoppel wordt naar de achterwielen overgebracht door middel van nieuwe steekassen van laag gelegeerd, ultra high strength staal dat volgens het vacuüminductieproces (VIM) is gevormd en aangepaste homokineten met acht kogels.

Het standaard Launch Control-systeem van de Grand Cherokee Trackhawk coördineert de aansturing van de motor, transmissie, aandrijflijn en schokdempers voor een bliksemstart met aansluitende lineaire versnelling.

Een nieuw ‘Torque Reserve’-systeem zorgt hierbij voor een verbeterde gasrespons en snellere acceleratie vanuit stilstand door de bypass-klep van de compressor te activeren om druk op te bouwen en de tijd voor het vullen van inlaatspruitstuk te minimaliseren, waarbij ook de brandstoftoevoer naar de afzonderlijke cilinders wordt afgesloten en het ontstekingstijdstip wordt aangepast. Hierdoor wordt een koppelbuffer opgebouwd die bij acceleratie vanuit stilstand kan worden aangesproken.

Het Selec-Trac®-systeem biedt de bestuurder de keuze uit vijf voorgeprogrammeerde rijmodussen om de rijdynamiek van de Grand Cherokee Trackhawk aan te passen aan de hand van zijn persoonlijke voorkeur en de rijomstandigheden: Auto, Sport, Track, Snow en Tow. Voor elk van deze instellingen coördineert het systeem de aansturing van onder andere het 4×4-systeem, de transmissie, de schakelflippers, de wielophanging en de elektrische stuurbekrachtiging.

De belangrijkste kenmerken van de vijf beschikbare rijmodussen zijn:

  • Auto — Automatische aanpassing aan de rijomstandigheden, met een 40/60-verdeling van het aandrijfkoppel over de voor- en achteras.
  • Sport — De transmissie schakelt twee keer zo snel als in de stand Auto. De stabiliteitsregeling, het 4×4-systeem en de stuurbekrachtiging zijn ingesteld op een sportieve rijstijl en hoog prestatieniveau. De schakelflippers zijn geactiveerd en het onderstel reageert stugger, maar is niet oncomfortabel. De aandrijfkoppelverdeling is 35/65.
  • Track — De schakeltijden van de transmissie zijn ten opzichte van de stand Auto met 68 procent bekort tot 160 milliseconde. De stabiliteitsregeling, het 4×4-systeem en de stuurbekrachtiging zijn ingesteld op circuitgebruik. De schakelflippers zijn geactiveerd en het onderstel staat op maximale stugheid ingesteld voor optimale prestaties op een effen, droog wegdek. De aandrijfkoppelverdeling is 30/70.
  • Tow — Bedoeld voor maximale prestaties bij het trekken van een aanhanger. Biedt een hoog koppel bij laag toerental voor een grotere souplesse en past de schokdemperinstellingen aan om rol- en slingerneigingen tegen te gaan. De aandrijfkoppelverdeling is 60/40.
  • Snow — Zorgt voor maximale tractie op sneeuw en ijs, onder andere door beperking van het motorvermogen. De aandrijfkoppelverdeling is 50/50.

De Jeep Grand Cherokee Trackhawk heeft een maximaal toegestaan trekgewicht van ruim 3.250 kg.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk Jeep Grand Cherokee Trackhawk Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

4WD Magazine Webshop
Smiley face

Ga naar onze webshop voor de laatste dvd’s, boeken, en miniaturen.

> Bekijk de webshop
X