Firemen Dakarteam; the only way is up

Firemen Dakarteam; the only way is up

Het heeft enkele uren slaap gekost en het heeft écht serieuze voeten in de aarde gehad maar Firemen Dakarteam heeft besloten het tóch te doen. Als ze de ontwikkeling willen blijven voortzetten was dit een beslissing die wel genomen moést worden, vonden ze zelf. 'Ondanks dat, was deze knoop verre van eenvoudig door te hakken', aldus Firemen Dakarteam.

In de week van 24 juli zijn Richard, Jan en een aantal monteurs naar Tsjechië afgereisd om de nieuwe truck van dichtbij te bekijken, héél dichtbij! Terwijl de technici kennismaakten met de technici van MKR en Renault, gingen ook Richard, Jan en Mario Kress (directeur en eigenaar van MKR Group Europe) om de tafel.

Geheel op één lijn kwam iedereen aan het eind van de ochtend weer bij elkaar; het moment was daar. Richard achter het stuur, Jan in het midden en, in eerste instantie, een monteur van MKR op de navigatie.

Na enkele rondes over het terrein van MKR kwam Richard terugrijden. Uit beleefdheid kan en mag ik de eerste woorden niet 1-op-1 met jullie delen, maar neem van mij aan dat deze in een zeer, maar dan ook zéér, positieve context geplaatst dienen te worden 😉

Vervolgens kwam er een waterval aan superlatieven. En met zo’n truck kan dat ook niet anders natuurlijk.

Richard: ” … de vering, de koppel, de PK’s … het is werkelijk niet te geloven waar deze truck toe in staat is.”

We hadden graag beeldmateriaal van de truck йn de tests laten zien. We hebben echter met Mammoet Rallysport afgesproken daar nog even mee te wachten tot dat hun laatste evenementen achter de rug zijn. Nog even wachten op de foto’s dus.

” WE ZIJN EEN RENAULT FABRIEKSTEAM GEWORDEN !!!

Hiermee zijn we in ййn klap toegetreden tot de ere divisie van de Dakar! Eerlijk is eerlijk, dit is een droom waarvan ik nooit had gedacht dat die zou uitkomen.” – Richard de Groot –


Het Hillegoms Firemen Dakarteam gaat voor de Dakar Rally in januari 2020 van start met een (voor hun) nieuwe racetruck. Om de stijgende lijn na drie rally’s door te zetten is het tijd voor de volgende stap; een nóg betere truck.

Enkele weken na de finish van de Dakar 2019, zijn we in contact gekomen met racetruckfabrikant MKR in Tsjechië. Niet lang daarna hebben we een bezoek gebracht aan de fabriek in Tsjechië. MKR produceert voor internationale professionele topteams (waaronder Riwald en het Mammoet Rally-team) de (Renault) racetrucks al.

“Een andere ondergrond betekent een andere configuratie van de truck. Om de truck voor de rally van 2020 wederom lichter, sterker, moderner en stijver te maken moet er zoveel gebeuren dat we eigenlijk net zo goed aan een andere/nieuwe(re) truck zouden kunnen gaan denken.” , aldus Richard de Groot.

Samen met Mario Kress (directeur en eigenaar van MKR Group Europe) hebben we diverse goede gesprekken gehad.

“Het Firemen Dakarteam is een zeer serieus team dat in de positieve Dakar-spirit wil blijven groeien. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor zijn partners, sponsors en de organiserende landen” – aldus Kress. Uiteindelijk zijn het Firemen Dakarteam en MKR overeengekomen dat het Firemen Dakarteam voor de rally van 2020 gebruik kan maken van de truck van Janus van Kasteren van afgelopen rally.

“Een flink niveau omhoog voor 2020. Eerlijk is eerlijk, dat is een droom waarvan ik nooit had gedacht dat die zou uitkomen. We zijn hiermee als Renault fabrieksteam in één klap in de eredivisie van de Dakar terechtgekomen” – aldus De Groot.

De truck heeft reeds twee dagoverwinningen op zijn naam staan en dit sluit naadloos aan bij het aangescherpte doel voor 2020 en wellicht de jaren daarna, “ … en dat is toch écht richting de top 10 rijden …” – aldus De Groot. Aan het materiaal zal het in ieder geval niet liggen.

De huidige truck heeft de nodige kilometers en incidenten achter de rug. Toch is het team zo gehecht aan de truck dat het een plaats binnen het team zal behouden. Denk hierbij aan marketing of andere rallydoeleinden.

Een andere reden voor de nieuwe truck is dat het hele Dakar Rally-circus volgend jaar verhuist van ZuidAmerika naar Saoedi-Arabië.

Saoedi Arabië is zes keer zo groot als Frankrijk en bestaat voor het grootste gedeelte uit woestijn. Toch zijn de duinen beduidend minder hoog dan de Zuid-Amerikaanse. Daarnaast heeft het meer WRC-achtige (World Rally Championship) paden. Dit zijn paden die bestaan uit hard zand met gravel, kleine kiezels of keien. Hierdoor moet de truck anders opgebouwd worden.

— Ingestuurd

X