Eerste Toyota Hilux in Nederland

Eerste Toyota Hilux in Nederland

Sinds 2015 ben ik verantwoordelijk voor de marketing en strategie van Toyota bedrijfswagens en 4x4 in Nederland. In deze periode kon ik direct aan de slag met de voorbereidingen van de nieuwe Toyota Hilux. Naast alle andere, zoals PROACE en Land Cruiser producten, heeft de Hilux mij het meeste geraakt. Ik denk, omdat hij zo puur is gebleven en omdat hij wereldwijd zo breed inzetbaar is. En zijn onverwoestbaarheid natuurlijk!

Toyota introduceerde de eerste Hilux in 1968. Dit was de RN20. Niet de eerste pick-up van Toyota. Veel eerder maakte Toyota het model ‘Stout’. Tegelijkertijd produceerde vrachtwagendivisie Hino Motors de Hino Briska. Beide modellen kregen één opvolger. Dit werd in 1968 de Toyota Hilux RN10, die de bijnaam Briska kreeg. Zo was het voor beide modellen een logische opvolger. Deze RN10 was voorzien van een 1.5 benzinemotor en tweewielaandrijving op de achterwielen. Voor export naar Europa verving Toyota de 1.5 benzinemotor voor een exemplaar met 1.6 liter inhoud. Ook kwam er een links gestuurde versie. In 1972 startte Toyota met deze tweede generatie Hilux RN20.

Pas de derde generatie (RN30) in 1978 kreeg vierwielaandrijving. Daarna ging het snel met de ontwikkeling van talloze modelvarianten, motoren en aandrijvingen. Beroemd werd de Toyota Hilux, toen BBC’s Jeremy Clarkson de Hilux verkoos om te testen, of hij ook echt onverwoestbaar was. Het rode model RN50 uit 1988 met ruim 305.000 km op de teller bleek echt onverwoestbaar. TopGear en Hilux vormen sindsdien een verhaal, dat vrijwel iedereen kan navertellen.

Lees het gehele artikel in de nieuwe uitgave van 4WD Magazine.

Toyota Hilux

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
X