4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

Driving through Sweden, Denmark and the land of flowers

Driving through Sweden, Denmark and the land of flowers

Vorige keer dat we een update gaven, was onze mission net gestart. Ondertussen zijn we al wat dagen verder, en ook vooral wat landen verder. Nadat we onze eerste dag erop hadden zitten, kwamen we na 16 uur rijden en 1300km verder aan in Domsjö, Zweden waar we konden genieten van een welverdiende nachtrust.

De dag erna begon echter alweer vroeg, maar toen we wegreden werden we al snel verblijd met iets wat we al enige tijd gemist hadden, namelijk de zon! En dan merk je pas hoe erg je de zon waardeert, na er 72 uur van verstoten te zijn. Om de eerste zonnestralen te vieren, parkeerden wij onze Dusterilla (zo noemen we ondertussen onze Duster liefkozend) aan een Zweeds meer en lieten wij de drone op om enkele mooie beelden te kunnen schieten. De tweede dag bestond uit een minder lange rit die ons naar Ödsmål zou leiden. Onderweg daarheen merkten we dat we de beschaving tegemoet reden, omdat de lange wegen met aan weerszijden kilometers lange besneeuwde bossen en bevroren meren met sneeuw erop nu plaatsmaakte voor kleine dorpjes, winkels, bedrijven en meer auto’s op de weg. Het werd zelfs zo erg dat we in een file terecht kwamen. Maar na wederom een lange dag rijden kwamen we aan in Ödsmål, waar we bij een vriend van Michael zouden overnachten.

De volgende morgen pas zagen we hoe prachtig hij eigenlijk woonde. Zijn huis stond in een kleine buurt op een heuvel met uitzicht op de zee. Omdat we voor deze dag een korte rit zouden maken, werd ook hier de drone weer even opgelaten voor wat mooie shots. Na een laatste bedankje, stapten we de auto in en zouden we onze weg vervolgen naar Kopenhagen, Denemarken. Reden we 24uur geleden nog in de sneeuw, nu had het plaatsgemaakt voor typisch Nederlands weer, namelijk regen en nog eens regen. De rit over de zogenoemde ‘Zlatan brug’ (van de Volvo reclame, red.) was hierdoor helaas een stuk minder spectaculair. Eenmaal in Kopenhagen werd er snel een verrassingsbezoek gebracht aan de kleine Zeemermin, want dit is natuurlijk het symbool van de stad, en misschien zelfs wel het land. Die avond zouden we slapen bij Jan Kalmar, wereldrecord houder van Noordkaap – Zuidkaap. Hij legde de afstand, weliswaar via Oost-Afrika, af in 8 dagen, 21 uur en 3 minuten!! Hij vond het prachtig wat voor avontuur we aangingen en gedurende de avond kregen we een hoop mooie avonturen te horen en vooral ook heel veel bruikbare tips. Maar daarnaast was het ook gewoon heel gezellig en hebben we een hoop gelachen. De ochtend erna werd in alle vroegte, en stilte, opgestaan om onze reis voort te zetten naar Hamburg, Duitsland. Hier zouden we in de middag bij één van onze sponsoren een presentatie geven over onze stichting en mission Cape2Cape. Maar voordat er gepresenteerd kan worden, moest er eerst geluncht worden. Gelukkig werden we hartelijk ontvangen door Lubna en Nadin, die nog wel een leuk restaurantje wisten. Het bleek een heerlijk Italiaans restaurant te zijn, waarbij de honger gestild kon worden “Want” zo zeiden de dames “nu kun je nog volop eten, voordat er straks afgezien moet worden”. Je begrijpt dat Jos binnen de kortste keren grote vrienden met ze was. Want ondertussen zijn we er al achter dat Jos verzot is op eten. Na deze heerlijke lunch was de presentatie een makkie en stonden de mensen ook bewonderend te kijken naar onze Dusterilla en wilden ze ook graag op de foto ermee. Dit vonden wij natuurlijk alleen maar mooi en enkele foto’s later pakten we onze spullen weer in en werd de reis voortgezet naar Nederland. Hier zouden we de volgende dag enkele PR verplichtingen hebben. Maar eerst was het tijd voor een heerlijk diner bij Michael thuis en konden we meteen de wasmachine confisqueren, om enkele noodzakelijk wasjes te draaien.

De volgende dag was een drukke dag, die in het teken stond van allerlei afspraken. Zo begonnen we de ochtend op de koffie bij kinderfonds MAMAS, waar wij samen een project mee hebben in Zuid Afrika. Hierna splitsten zich de wegen, waarbij Hugo enkele noodzakelijk boodschappen nog ging doen, waaronder een koelkast. Onze vriend Jan had ons dit namelijk ten strengste aanbevolen, dus volgden we dit advies van harte op. Jos en Michael werden ondertussen door hun privéchauffeur rondgereden naar Amsterdam, waar nog enkele presentaties voor een sponsor gehouden zou worden. Nadat iedereen zijn ‘to do lijstje’ had afgerond, werd er vol gas gegeven richting Hattem, waar we bij onze vrienden van Dacia Store Hattem een afspraak hadden. De Dusterilla werd de brug opgereden, waarbij de winterbanden verwisseld werden voor zomerbanden en de auto meteen nog een laatste check up kreeg, voordat hij zo ruim 15.000km richting het zuiden gaat. In de tussentijd hadden wij een interview met de lokale media, die ook lucht had gekregen van onze missie. Nadat de Dusterilla helemaal Afrika proof was verklaard, werd hij de brug afgereden en hervatten we onze route terug naar Soest, waar de avond in het teken stond van de auto inpakken. Het motto ‘less is more’ werd hier ten volle uitgebuit en alle ‘nice to haves’ werden thuisgelaten. Dit om gewicht te besparen in de auto, die het straks al zwaar genoeg gaat krijgen met all die offroad wegen. Wij zijn er ieder geval klaar voor de trip naar Afrika! Stay tuned

Cape2Cape

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

4WD Magazine Webshop
Smiley face

Ga naar onze webshop voor de laatste dvd’s, boeken, en miniaturen.

> Bekijk de webshop
X